کاربرد صنعتی سره الکترود نقطه جوش ایرانی با فناوری نانو

شرکت آرتاش کامپوزیت محصولی را با نام تجاری آرترود روانه بازار کرده است که در صنایع خودروسازی، به ویژه در خط تولید بدنه در شرکت ایران خودرو، سایپا، خودرو قالب، رباط ماشین و فناوران صنعت پرتو به بهره‌برداری رسیده است.

در طول تاریخ ۵۰ سالهٔ تولید خودرو در ایران، کشور ما همواره در زمینهٔ قطعات سره الکترود وابسته به کشورهای خارجی بوده است. لذا به واسطهٔ ورود این قطعات، میزان زیادی ارز از کشور خارج شده و صنعت مونتاژ خودرو همواره صنعتی وابسته بوده است. سره جوش مقاومتی یکی از پرمصرف‌ترین قطعات در صنعت تولید خودرو است. بیش از ۹۵ درصد قطعات بدنهٔ خودرو، با این نوع جوش ساخته می‌شوند.

شرکت آرتاش کامپوزیت با تلاش متخصصان خود موفق به ایجاد دانش فنی و بومی‌سازی فناوری تولید قطعات سره الکترود جوش مقاومتی، شامل کلاهک‌های جوش نقطه‌ای و نازل‌های جوش زیر پودری، شده است. با انجام این مهم، کاهش خروج ارز از کشور و وابستگی صنعت خودروسازی محقق شده است.

آرترود نانو کامپوزیتی متشکل از آلیاژ مس و ذرات نانواکسید آلومینیوم کوچک‌تر از ۱۵ نانومتر است که به طور یکنواخت در ماتریس مس پراکنده شده است که با این کار عمر قطعات ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یابد. اکسید آلومینیوم توسط فرآیند اکسیداسیون داخلی تولید می‌شود. طی این فرآیند اکسیژن با آلومینیوم در داخل شبکه مس در حالت جامد، واکنش می‌دهد. این روش در مقایسه با تکنیک‌های دیگر، بهترین اندازه ذرات و توزیع را دارد. اکسید آلومینیوم بسیار سخت و از نظر حرارتی پایدار است و قابلیت حل شدن در مس را ندارد. این ذرات در حالی باعث استحکام مس می‌شوند که در کاهش هدایت حرارتی و الکتریکی مس، کمترین تأثیر را دارند.

سره الکترود نقطه جوش از نانکامپوزیت آرترود در انواع مختلف نری و مادگی به طور عمده با روش فرج سرد و در برخی موارد با ماشین‌کاری ساخته شده است. دقت و ثبات ابعادی محصولات با استفاده از قالب کاربید دقیق تضمین شده است.

از این محصول در مونتاژ بدنه خودرو (رباتیک و دستی)، لوازم خانگی و صنایع هوا فضا (جوشکاری) استفاده می‌شود.

 

چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  • حفظ سختی در دمای بالا
  • هدایت الکتریکی بالا
  • اثر آلیاژی پایین
  • ویژگی‌های غیر چسبنده در فولاد پوشش داده شده
  • شکل‌پذیری خوب
  • مناسب برای جوشکاری نقطه‌ای تمامی انواع ورقه‌های فولادی در خطوط مونتاژ بدنه خودرو
  • قیمت مناسب

 

درباره شرکت آرتاش کامپوزیت

شرکت آرتاش کامپوزیت در سال 1389 تأسیس گردید. این شرکت در زمینه ساخت سره‌های الکترود نقطه جوش از مواد پیشرفته (نانو متریال) فعالیت دارد. از آن زمان تا کنون بخش تحقیق و توسعه شرکت همواره در راستای ارتقای کیفی این محصول تلاش نموده که نتیجه آن بسط و گسترش تولید مواد اولیه از جنس مس آلومینا و سره‌های الکترود ساخته شده از آنهاست. همچنین این شرکت تلاش دارد تا ضمن انطباق با استانداردهای ملی و بین‌المللی محصول نیازمندی‌های مشتریان را شناسایی و برآورده سازد.