تولید مکمل‌های خوراکی بر پایه زردچوبه با فناوری نانوی ایرانی

تحقیقات نشان داده است که زردچوبه حاوی ترکیبات فعال زیستی با خواص دارویی است. این ترکیبات کورکومینوئید نامیده می‌شوند و مهم‌ترین آن‌ها کورکومین است که ماده مؤثره اصلی زردچوبه است. کورکومین دارای خواص بسیاری از جمله خواص آنتی‌اکسیدانی است. نقش آنتی‌اکسیدان‌ها هنگام بروز استرس اکسیداتیو مهم است که به نوبه خود ممکن است به پیشگیری یا تأخیر در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها و کاهش عوارض احتمالی آن‌ها کمک کنند. اثرات ضدالتهابی کورکومین نیز به همان اندازه قابل توجه است. این ماده از رشد میکرو ارگانیسم‌ها جلوگیری کرده و همچنین اثرات ضدویروسی، ضددیابت و ضدچربی خون آن نیز اثبات شده است.

یکی از مشکلات مصرف کورکومین حلالیت کم آن در محیط آبی بدن است. از این رو برای کاهش این مسئله و افزایش کارایی کورکومین، شکل نانویی آن تولید شده ‌است که از یک طرف سبب افزایش فراهمی زیستی این ماده و از سوی دیگر سبب افزایش کارایی آن شده است.

امروزه بسیاری از افراد استفاده از فرآورده‌های گیاهی را به جای قرص‌های دارای عارضه ترجیح می‌دهند و به همین جهت استفاده از قرص سیناکورکومین می‌تواند انتخاب مناسبی برای این افراد باشد. این دارو نوعی فرآورده گیاهی است که برای کمک به بهبود درد و التهاب، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بهبود عملکرد مغزی مناسب است. همچنین به عنوان درمان کمکی برای کبد چرب، دیابت و آرتروز نیز کاربرد دارد.