خلاصه‌ای از سخنرانی شیفته شهابی، مدیر واحد نوآوری و مواد اولیه، آمیزه و محصول شرکت دانش‌بنیان گروه صنعتی بارز، در روز ششم تریبون ملی نانو و صنعت

ششمین روز تریبون ملی نانو و صنعت، با محوریت صنایع حوزه خودرو و حمل و نقل- صنایع حوزه پلیمر و کامپوزیت، روز پنجشنبه 16 اسفند ۱۴۰3 با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه برگزار شد.

خانم شیفته شهابی، مدیر واحد نوآوری و مواد اولیه، آمیزه و محصول شرکت دانش‌بنیان گروه صنعتی بارز، در ارائه خود در تریبون ملی نانو و صنعت، به معرفی این شرکت و تایر بایاس انواع خودرو راهسازی حاوی نانوذرات پرداخت.

اداره تحقیقات و توسعه گروه صنعتی بارز در سال 1379 از اداره صنایع مجوز رسمی دریافت کرد و از سال 1393 تصمیمی به توسعه بخش تحقیق و توسعه شرکت گرفت. ارتقا محصول تولیدی و بهبود عمکرد محصولات، طراحی محصول و ایجاد تنوع در سبد محصولات و انطباق با استاندارهای روز اروپا از اهداف این اداره می‌باشد.

شیفته شهابی به معرفی فنی محصولات (تایر رادیال سواری و اتوبوسی) پرداخت و گفت:« برخلاف ظاهر ساده و یکپارچه، تایر از اجزای متفاوتی که هرکدام وظیفه خاصی به عهده دارند تشکیل شده‌است. تایر در ایمنی سرنشین خودرو بسیار تاثیر گذار است و استانداردهای سخت گیرانه‌ای بر آن اعمال می‌شود. یکی از مواد اولیه‌ای که به عنوان پر کننده و تقویت کننده در تایر استفاده می‌شود، دوده یا همان کربن هست که برخی از آن‌ها از نظر اندازه در مقیاس نانو قرار می‌گیرند. ما در برخی از اجزا تایر به همراه دوده از نانو سیلیکا استفاده کرده‌ایم.»

شهابی ضمن تعریف  مقاومت غلتشی تایر، گفت:« استفاده از سیلیکا موجب کاهش مقاومت غلتشی می‌شود، مقاومت غلتشی روی مصرف سوخت تاثیر می‌گذارد. سهم تایر در مصرف سوخت خودرو چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. به طور کلی تغییر 10 درصد در ضریب مقاومت غلتشی منجر به تغییر 2 درصد در مصرف سوخت خودرو می‌شود.»

از چالش‌های مصرف سیلیکا برای شرکت می‌توان به تامین سالانه 7500 تن سیلیکا، 10 هزار تن SSBR و 1000 تن کوپلینگ ایجینت اشاره کرد که مجموعاً 3 میلیون دلار ارزبری سالانه خواهد داشت.

شهابی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود سیلیکا در آمیزه‌های مختلف با وجود چالش‌ها در کارخانه بارز در تولید انبوه اشاره کرد و گفت:« از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده می‌توان بررسی تاثیر استفاده از نانوکلی بر نفوذ پذیری اینرلاینر در تایر رادیال باری را نام برد، اینرلاینر نقش تیوپ را در تایرهای تیوپ لس ایفا می‌کند و از نظر نفوذ ناپذیری بسیار اهمیت دارد. نانو کلی با توجه به داشتن مورفولوژی صفحه‌ای می‌تواندمانع از نفوذ هوا به خارج از تایر بشود. هدف از اجرای این پروژه کاهش ضخامت لایه و استفاده کمتر از آمیزه هست که باعث سبک تر شدن و کاهش قیمت تمام شده تایر می‌شود.»

از جمله پروژه‌های نوآورانه اداره تحقیق و توسعه گروه صنعتی بارز می‌توان به طراحی تایر خودروهای الکتریکی و هیبریدی، استحصال کائوچوی طبیعی از منابع مختلف گیاهی، طراحی تایرهای ضد پنچری و استفاده از دوده پیرولیز در آمیزه‌های مختلف می‌توان اشاره کرد.

در بخش پرسش و پاسخ،  مدیر واحد نوآوری به سوالات مطرح شده توسط حضار پاسخ داد و  در جواب شرکت تولید کننده سیلیکا به ظرفیت 1000 تن در سال گفت:« نوع سیلیکا تولیدی شما آیا به صورت پودر هست یا گرانول؟ زیرا ما در خصوص استفاده زا سیلیکا به صورت پودر مشکل داریم و خوشحال می‌شویم نمونه‌ای از تولید شما را داشته باشیم و استفاده کنیم»

گفتنی است پنجمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با هدف معرفی توانمندی‌های دانش‌بنیان فناوری نانو ایران، از شنبه 11 اسفند تا پنجشنبه 16 اسفند ماه ۱۴۰3 و از ساعت ۹ تا 16برگزار خواهد شد. این رویداد با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و با ارائه بیش از 60 تن از متخصصان و فناوران، به معرفی محصولات، دستاوردها، برنامه‌های حمایتی و فرصت‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های مختلف صنعتی می‌پردازد. شرکت در این رویداد برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.