گزارش صنعتی کاربردهای فناوری نانو در پوشش‌های تبدیلی مقاوم به خوردگی

خوردگی یکی از حوزه‌های تحقیقاتی عمده‌ای است که بیش از 150 سال است توجه محققان را به خود جلب کرده، چرا که از عوامل اصلی تخریب، خرابی، حوادث و خطرات جدی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی و سیستم‌های خانگی است.
خوردگی عبارت است از تخریب فلزات در اثر واکنش آن‌ها با یک عنصر خورنده در محیط اطراف خود مانند کلر، فلوئور، دی اکسید کربن، اکسیژن و غیره. خسارات ناشی از خوردگی از نظر اقتصادی شامل تعمیر و ترمیم، هزینه‌های نگهداری، از دست دادن مواد، آسیب به تجهیزات، کاهش راندمان و از دست دادن عمر مفید یا مولد است. علاوه بر این، خسارات خوردگی اثرات جانبی دیگری مانند اثرات ایمنی (آتش‌سوزی، انفجار، انتشار محصولات سمی)، اثرات بهداشتی (آسیب‌های شخصی، مسمومیت ناشی از محصولات سمی)، کاهش منابع و غیره دارد. مطالعه‌ای در انجمن ملی مهندسان خوردگی (NACE) هزینه جهانی خوردگی را 255 میلیارد دلار تخمین زده که 3.4٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) را تشکیل می‌دهد.
پیشگیری از خوردگی از طریق تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود و انتخاب مناسب باید برآیند بهینه‌ای از هزینه فرآیند، عملکرد فرآیند و اثرات خوردگی باشد. هر روش حفاظتی مزایا و معایب خاص خود را دارا بوده و انتخاب روش مناسب بستگی به شرایط عملیاتی دارد. این گزارش به بررسی پوشش‌ها در بحث خوردگی می‌پردازد.
گزارش صنعتی کاربردهای فناوری نانو در پوشش‌های تبدیلی مقاوم به خوردگی را از اینجا دریافت کنید.