خلاصه‌ای از ارائه دکتر علی زبردستی در روز سوم تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه‌های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر علی زبردستی، مدیر توسعه کسب و کار حوزه ساخت و ساز ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، در بخش مربوط به معرفی برنامه ‎های توسعه صنعتی فناوری نانو، با موضوع اولویت‎های بخش ساخت و ساز در حوزه فناوری نانو با تمرکز بر طرح اعتبار مالیاتی دانش بنیان به ارائه مطلب پرداخت.

زبردستی با اشاره به حمایت‎های مالیاتی که تاکنون برای شرکت‎های دانش بنیان وجود داشته است و فروش محصولات دانش بنیان آن‎ها معاف از مالیات بوده، خاطر نشان کرد: در مورد قانون جدید مکانیسم متفاوت است و الزامی به دانش بنیان بودن شرکت نیست. در قانون جدید اگر شرکتی کار تحقیق و توسعه یا سرمایه‌گذاری در فعالیت فناورانه و دانش‌بنیان انجام دهد می‌تواند قبل از اقدام به تحقیق و توسعه و یا توسعه محصول، درخواستش را در سامانه معاونت ثبت کند و بعد از ارزیابی می‎تواند و تایید می‌تواند این اعتبار مالیاتی را دریافت کند تا بخشی از هزینه‌‎های تحقیق و توسعه و ریسک آن قبل از تولید محصول، جبران شود.

وی اذعان داشت: در قانون جهش تولید دانش بنیان-بند ب ماده(۱۱) گفته شده که معادل هزینه انجام شده برای فرآیند تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی به شرکت‎ها داده می شود و حتی اگر بیشتر از مالیات همان سال باشد قابل انتقال به سال بعد نیز هست و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سال بعد کسر می‌شود.

دکتر زبردستی ضمن معرفی معیار‎های تایید پروژه تحقیق و توسعه، افزود: اگر شرکتی در تولید محصول جدید و یا ارتقا محصول و خدمات فعلی شرکت، توانست ویژگی جدید و فناورانه ‎ای را ایجاد نماید، شامل این طرح خواهد شد.

همچنین اگر در روند به روزرسانی ماشین ‎آلات یا بهبود تجهیزات، کاهش مصرف انرژی یا افزایش راندمان تولید وجود داشته باشد، این شرکت‎ها هم شامل این اعتبار مالیاتی خواهند شد.

از انواع پروژه های قابل قبول می‎توان ایجاد واحد آزمایشی در مقیاس کوچک، ساخت و تولید نمونه اولیه، تولید آزمایشی در مقیاس صنعتی، کارآزمایی بالینی سه فاز اول قبل از صدور مجوز تولید و طراحی مهندسی را نام برد.

 

وی با ذکر نکات حائز اهمیت برای تایید پروژه‎های تحقیق و توسعه پیشنهادی، گفت: در تعریف پروژه، معرفی الزامات اجرایی قبل از تولید و بعد از آن مهم است، اینکه آیا زیر ساخت‎ها برای تولید محصول در کشور و در شرکت وجود دارد، آیا امکان فروش و تجاری‎سازی این محصول وجود دارد و به چه روشی انجام خواهد شد.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه ساخت و ساز ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو با اشاره به اینکه چه سرفصل‎هایی مورد پذیرش هزینه کرد تحقیق و توسعه است توضیح داد: تجهیزات مورد نیاز برای مهندسی معکوس و تجهیزات آزمایشگاهی در بخش هزینه کرد‎ها، قابل قبول است ولی تجهیزات اداری یا تجهیزات برای تولید انبوه در بخش هزینه کرد‎های تحقیق و توسعه قرار نمی‎گیرد.

همچنین هزینه ‎های نیروی انسانی با تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا و در ارتباط مستقیم با پروژه تحقیق و توسعه قابل تایید است.

وی با اشاره به نقطه‌ی امید بخش این طرح برای شرکت‎های دانش بنیان کوچک، توضیح داد: شرکت‎های بزرگ می‎توانند بخشی از پروژه‎های خود را به شرکت‎های کوچک‎تر واگذار کنند و هزینه آن قرارداد شامل هزینه‎های تحقیق و توسعه خواهد بود.

 

زبردستی در پایان، فرآیند ارزیابی و تعیین میزان حمایت پرداخت را توضیح داد و افزود: در خصوص طرح‎هایی که با فناوری نانو ارتباط دارند با ما ارتباط بگیرید، ما می‎توانیم طرح را بهبود دهیم، اگر بشود به صنعت بزرگتری این طرح را اراده داده و با آن‎ها وارد مذاکره شویم، همچنین بتوانیم تاییدیه آن را از معاونت و مجموعه دانش بنیان بگیریم و به تبدیل آن به یک طرح کم ریسک، به شکلی تامین اعتبار این پروژه را انجام دهیم.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‎های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد