خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان وندیداد در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون ملی نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه‌های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس محمدرضا پاپی، مدیر مهندسی و تولید شرکت دانش بنیان وندیداد، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید نانوبتن‎های فوق سبک سازه‌ای به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس محمدرضا پاپی با اشاره به فعالیت شرکت وندیداد در حوزه بتن‎های ساختمانی، دستاورد‌های این شرکت را در زمینه تولید انواع بتن‎های فوق سبک سازه‎ای، بتن‎های خود متراکم، بتن‏های غلطکی، بتن‏های خاص و بتن‏های خشک بسته ‎بندی شده معرفی نمود.

وی اذعان داشت: مجموعه سپهر بتن وندیداد که به صورت انحصاری تولید این بتن‌های خاص را به عهده دارد، توانایی تولید ۱۷۰۰۰۰ متر مکعب بتن را با انواع متفاوت طرح اختلاط و برای حالت‎ها و کاربرد‎های مختلف دارا می‎باشد.

مهندس پاپی به معرفی نانو بتن فوق سبک سازه‎ای پرداخت و توضیح داد که بتن معمولی دارای نقاط ضعفی است که باعث ایجاد نوآوری در این صنعت شده‌است. پایین بودن نسبت مقاومت به وزن بتن در مقایسه با فولاد برای سازه‎های بزرگ مانند پل‌ها و برج‌ها یک مشکل اقتصادی است.

همچنین در سازه‎های بلند استفاده از بتن های سبک سازه‎ای منجر به کاهش نیروی ثقلی و نیروی ناشی از زلزله شده به صورت چشمگیری باعث کاهش وزن اسکلت ساختمان می‌شود. از نظر اقتصادی نیز کاهش حجم بتن ریزی و فولاد مصرفی منجر به کاهش هزینه تمام شده سازه می‎شود.

وی افزود: از دیگر محصولات نوآورانه مبتنی بر فناوری نانو شرکت می‌توان به بتن خشک بسته بندی، بتن توانمند، قطعات پیش ساخته بتنی، بتن مقاومت بالا، نانو بتن خود تراکم سازه‌ای، ملات خود تراز و سقف کامپوزیت پیش ساخته سبک سازه‌ای اشاره کرد. بتن خشک بسته بندی برای رفع چالش‌هایی چون مشکلات حمل و نقل بتن آماده در فواصل طولانی، عدم کیفیت بتن تر بعد از انتقال به دلیل طرح اختلاط خاص هر کارخانه، ایجاد ضایعات، جذب آب سنگ دانه‌ها در بتن‌های خاص متفاوت بوده که این در حمل بتن تر حتی در فواصل کوتاه نیز سبب کاهش مقاومت و کیفیت بتن می‌شود، بنابراین تولید بتن کارشناسی شده و انتقال آن به صورت خشک و اختلاط آن با آب و افزودنی‌ها در محل مصرف می‌تواند سبب کاهش ضایعات، حفظ کیفیت و مقاومت بتن و ترکیب مهندسی آن شود.

 

مدیر مهندسی و تولید شرکت دانش بنیان وندیداد با اشاره به نقش فناوری نانو در بهبود کیفیت محصولات و ایجاد خواص جدید در آن‌ها، از برخی پروژه‎هایی که از این محصولات استفاده شده است، از جمله: پروژه طرح توسعه بیمارستان کسری، پروژه ایران مال، پروژه اطلس مال، پروژه فرودگاه همدان و … نام برد.

مهندس پاپی در پایان، با اشاره به مجوزها و افتخارات شرکت به معرفی به سابقه تولید و اختراعات مشابه در ایران و خارج از کشور پرداخت و گفت: بتن خشک بسته بندی تا بحال در ایران کار نشده در صورتی که در کشورهای خارجی به صورت متنوع تولید و استفاده می‌شود.

 

او با اشاره به موانع پیش روی گسترش استفاده از نانو بتن سبک سازه‎ای، چون کارفرمای غیر متخصص، عدم فرهنگ سازی موثر و مافیای موجود در این صنعت، خواستار رفع این موانع و تسهیل در تجاری سازی این محصول شد.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‎های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.