خلاصه‌ای از ارائه شرکت پارس پوشش صفه (نانو پارس گرجی) در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه ‎های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس وحید گرجی، عضو هیئت مدیره شرکت پارس پوشش صفه، در بخش مربوط به شرکت‎های فناور، با موضوع تولید و کاربرد رنگ‏های عایق حرارتی حاوی نانوذرات آئروژل و مواد نانوسرامیک به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس گرجی با اشاره به فعالیت شرکت نانو پارس گرجی در حوزه رنگ‎ها و پوشش‏های مصالح ساختمانی، دستاورد‏های این شرکت در زمینه تولید و اجرای پوشش‎های نانو آبگریز مخصوص انواع مصالح ساختمانی و رنگ‎های عایق حرارتی حاوی نانو ذرات را معرفی نمود.وی با بیان موفقیت شرکت در دست‌یابی به فناوری ریز مولکولی و فرآوری نانو‌مواد جهت ایجاد لایه محافظ بر روی سطوح مصالح ساختمانی، به معرفی نانو رنگ‎های عایق حرارت تولید شده در شرکت پرداخت.

نانو رنگ عایق حرارتی به عنوان یک لایه محافظ و پوشش عالی بر روی سطوح از انتقال گرما و رطوبت به لایه زیرین جلوگیری می‎کند. استفاده از نانو ذرات متخلخل در رنگ موجب به وجود آمدن بسته ‎های هوایی در مقیاس نانومتری در بافت رنگ می‎شود که سرعت انتقال حرارت را کاهش می‎دهد.

به علاوه نانو ذرات به دلیل ماهیت خود موجب انعکاس نور خورشید و عدم جذب گرمای ناشی از آن می‎شوند. از کاربرد‎های این محصول می‎ توان به استفاده از آن در مخازن، برج‌ها راکتور‎ها، لوله ‎های انتقال آب و مایعات، کلیه سطوح ساختمانی و تانکر‎های انتقال مواد اشاره کرد.

 

مهندس گرجی گفت: از ویژگی‎ها و مزایای این رنگ‎ها، می‏توان صرفه جویی در مصرف انرژی تا ۲۵ درصد، مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی، عدم نیاز به حلال، خشک شدن سریع بدون ایجاد بو، قابلیت اجرا با غلطک، قلمو و اسپری، قابلیت استفاده بر روی انواع سطوح، قدرت جسبندگی بالا و در نتیجه عدم ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن را نام برد.

گرجی از دیگر محصولات مبتنی بر فناوری نانو تولید شده در شرکت به پوشش‎های نانو آبگریز محافظ مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: نانو پوشش‌های آبگریز با قرار گرفتن نانو ذرات در منافذ سطح از نفوذ آب به سطح جلوگیری می‎کنند و در کنار حفظ قابلیت تنفس آجر، باعث عدم نفوذ هرگونه آلودگی به آن می‎شوند.

از مزایای استفاده از این پوشش‎ها می‎توان به افزایش عمر و مقاومت مصالح، کاهش هزینه ‎های شستشو و نگهداری و جلوگیری از رنگ پریدگی و شوره زدن مصالح اشاره کرد.عضو هیئت مدیره شرکت نانو پارس گرجی در ادامه به معرفی افتخارات و توانمندی‏های شرکت از جمله همکاری با ارگان‏های دولتی و نظامی، فعالیت در حوزه نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخی، سابقه ۱۵ ساله شرکت در تولید این محصولات و توانمندی شرکت در تولید محصولات با کیفیت و با قیمتی رقابتی، پرداخت.

ایشان در انتها با بیان توانمندی‎ها، فرصت‎ها و چالش‏های صادراتی شرکت، خاطر نشان کرد: شرکت علاقه مند به همکاری با افراد متخصص در حوزه فناوری نانو به خصوص در بخش صنایع ساختمانی است و جهت پیشبرد اهداف بخش تحقیق و توسعه و تجاری سازی، نیازمند به استفاده از نیروی متخصص و برقراری ارتباط با مراکز پژوهشی و دانشگاهی است.

 

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد