خلاصه‌ای از ارائه گروه صنعتی دانش بنیان شیشه کاوه در روز سوم تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه ‎های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰  بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس مهرداد کریمی اصل، مدیر استراتژیک شرکت دانش بنیان شیشه کاوه، دربخش مربوط به شرکت‎های فناور، با موضوع تولید شیشه‎های نانو؛ محصولات شیشه تخت به روش نانو اسپاترینگ PVD به ارائه مطلب پرداخت.

 

مهندس مهرداد کریمی اصل با اشاره به فعالیت گروه صنعتی شیشه کاوه در حوزه تولید انواع شیشه تخت، ظروف شیشه‌ای و بلوک شیشه‌ای، دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید شیشه نانویی و شیشه تخت به روش نانو اسپاترینگ PVD را معرفی نمود.

مهندس کریمی اصل با بیان فعالیت این گروه صنعتی، در چند حوزه کسب و کار، مانند بلور خانگی و ظروف صنایع بسته بندی، انواع شیشه‌های تخت، معادن و مواد اولیه صنایع شیشه و بلور، صنایع شیمیایی و گاز و پتروشیمی، به معرفی انواع شیشه ‎های تخت تولید شده در گروه صنعتی شیشه کاوه پرداخت.

وی اذعان کرد: شیشه کنترل کننده انرژی (اکواستار) از معروف ترین محصولات مبتنی بر فناوری نانو در این صنعت است. این شیشه‎ها از طریق لایه نشانی یک یا دو لایه نقره بر روی سطح شیشه به روش وکیوم اسپاترینگ تولید می‌شوند. شیشه معمولی دارای ضریب انتشار 84/0 است یعنی 90 درصد از گرمای جذب شده از طریق سطح شیشه تابش می‌یابد، ولی با لایه نشانی مواد کم گسیل بر روی شیشه با کمک نانو فناوری، ضریب انتشار سطحی آن به 1/0 می رسد و این یعنی کاهش شدید اتلاف انرژی و کاهش هزینه‏های گرمایش و سرمایش. شیشه اکواستار با قابلیت بالای عبور نور، در عین حال عبور اشعه مادون قرمز و فرابنفش و گرمای حاصل از خورشید را به شدت کاهش می‌دهد.

کریمی ضمن تشریح روش پوشش دهی شیشه‎های اکواستار، گفت: روش پوشش دهی وکیوم اسپاترینگ مگنترون و روش رسوب بخارات فیزیکی (PVD) که روش‎هایی مبتنی بر فناوری نانو هستند، دارای مزایایی چون قابلیت لایه ‎نشانی مواد با دمای ذوب بالا، چسبندگی لایه انباشت شده بر روی شیشه و در نتیجه استحکام آن، امکان پوشش‎دهی شیشه‏ های گوناگون، مهندسی لایه‏ها و ایجاد خواص گوناگون در شیشه، امکان استفاده از گستره زیادی از مواد جهت لایه ‎نشانی و … است که می‎تواند هزینه بالای نصب، راه اندازی و فناوری این روش را توجیه کند.

 

مدیر استراتژیک گروه صنعتی شیشه کاوه در ادامه به معرفی توانمندی‎های شرکت از جمله: دارا بودن سه خط تولید اسپاترینگ مگنترون با تکنولوژی رور دنیا (آمریکایی و آلمانی)، یک خط آنلاین تولید کوتینگ آلومینیم جهت تولید آینه‎ های آلومینیومی، توانایی تولید 18 میلیون متر مربع در سال از محصولات رفلکس و کنترل کننده انرژی و قابلیت لایه نشانی تا 16 لایه بر روی شیشه برای انواع مصارف صنعتی، پرداخت.

مهندس کریمی در انتها، انواع محصولات مبتنی بر فناوری نانو که در شرکت در دست مطالعه و تولید هستند را نام برد:• شیشه ‎های آنتی رفلکس یا ضد انعکاس که در ویترین فروشگاه‎ها، شیشه تابلو‏ها و موزه‎ها کاربرد دارد.• شیشه خود تمیز شونده با لایه نشانی اکسید تیتانیوم در سطح شیشه که در مجاورت رطوبت محیط و اشعه فرابنفش خورشید، سطوح شیشه ساختمان‏ها تمیز می‎شوند.• شیشه ضد بخار مورد استفاده در صنایع خودرو سازی و ساختمان

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‎های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد