خلاصه‌ای از ارائه شرکت دیوار پوشش سیمان پارت در روز سوم تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه‌های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر شوبو صالح پور، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان دیوار پوشش سیمان پارت، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید ورق‌های نانوکامپوزیت سیمانی حاوی الیاف سلولزی و نانو‌مواد اتوکلاو شده به ارائه مطلب پرداخت.

 

دکتر شوبو صالح پور با اشاره به فعالیت شرکت دیوار پوشش سیمان پارت در حوزه محصولات ساختمانی، دستاورد‌های این شرکت در زمینه تولید ورق‌های سیمانی الیافی (Fiber Cement Boards) اتوکلاو شده، تحت عنوان نام تجاری دی پی (DP) را معرفی نمود.

 

وی ضمن معرفی امکانات و تجهیزات کارخانه به معرفی محصولات شرکت از جمله ورق‌های الیاف سیمانی ساده مناسب برای دیوار بیرونی، داخلی، کف و سقف ساختمان و ورق‌های الیاف سیمانی طرح چوب جایگزین مناسب برای ترموود، ترموپلاست و نما‌های چوبی پرداخت.

صالح پور در ادامه مزایای این ورق‌های الیاف سیمانی را از جمله مقاومت به آتش، عمر طولانی، مقاومت در برابر صدا، مقاومت حرارتی بالا، مقاوم در برابر یخ‌زدگی، مقاوم در برابر ضربه و سبکی در کنار قابلیت تولید در ضخامت‌های مختلف و داشتن گواهی استاندارد ملی ایران و بین المللی EN12467، دوست‌دار محیط زیست بودن برشمرد.

وی اذعان کرد: الیاف، سیمان و سیلیس از ترکیبات اصلی این محصول است. الیاف مورد استفاده شرکت الیاف سلولزی با طول بلند هستند که متاسفانه در کشور ما وجود ندارد و از کشور‌هایی مانند کانادا، سوئد و فنلاند تامین می شوند.

فرآیند تولید به این صورت است که این الیاف‎ها به صورت خمیر در استخر‎های بزرگی به حجم 30 هزار لیتر وارد می شوند، در این مرحله با موادی چون سیمان و سیلیس ترکیب می شود و بعد بر روی سیستم 11 متری نقاله با کمک نمد موجود در کف نقاله و مکنده‎ها آبگیری از ورق انجام می شود. مرحله تشکیل ورق بر روی یک سیستم غلطک انجام می شود و ورق در ضخامت مورد نظر تولید می شود، سپس این ورق‌ها بر روی واگن‎های حمل کننده، وارد خشک‌کن‌های کنترل شده می شوند.

جهت کاهش زمان پخت از ۲۸ روز در هوای آزاد به ۲۴ ساعت، از اتوکلاو استفاده می شود. در ادامه پس از کنترل کیفیت، ورق‎ها برای بسته بندی و انبار آماده می شوند.

صالح پور ضمن تشریح روند تولید گفت: ایراد الیاف سلولزی تردی و شکنندگی الیاف است که هرچه الیاف کوتاه‎تر باشند این مشکل بیشتر خواهد بود. در نتیجه واحد تحقیق و توسعه شرکت پس از یک سال آزمون و خطا، بهترین روش برای رفع این چالش را رسوب نانوسیلیکا درالیاف سلولزی یافتند.

رسوب کردن نانوذرات سیلیکا بر روی الیاف سبب بالا رفتن دوام و کاهش خاصیت چسبندگی الیاف سلولزی، همچنین جذب رطوبت کمتر در این الیاف در کنار بهبود خواص مکانیکی، افزایش چسبندگی الیاف به سیمان و نیز کاهش مصرف الیاف در تولید ورق‌ها در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید می شود.

همچنین محققین این شرکت دریافتند با استفاده از فناوری نانو ترک خوردگی این ورق‌ها و ضایعات شرکت نیز کمتر خواهد شد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت در پایان افزود: گواهی نانو مقیاس این محصولات در سال ۱۳۹۹ دریافت شده است. بازار فروش این محصول در داخل کشور بسیار خوب بوده است برای مثال در برج بیست و سه طبقه دنیای آفرینش رامسر، در هتل آریا باستان کیش و برج هوشمند تاپ لند قشم از این محصول در نمای داخلی و خارجی آن استفاده شده است. صادرات این محصول مبتنی بر فناوری نانو به کشورهایی چون عراق، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، پاکستان و … بوده است.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد