خلاصه‌ای از ارائه دکتر سیدمحمدحسین غضنفری در روز سوم تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه‌های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر سیدمحمدحسین غضنفری، کارشناس مسئول گروه ارزیابی و نظارت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو، در بخش مربوط به معرفی برنامه‎های توسعه صنعتی فناوری نانو، با موضوع معرفی گروه ارزیابی محصولات نانو و صدور گواهی نانومقیاس به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر غضنفری حوزه اصلی فعالیت‌های گروه را ارزیابی محصولات حوزه فناوری نانو و صدور گواهینامه نانومقیاس و بعد از آن اعطای علامت تاییدیه نانو، اندازه شناسی نانو(نانومترولوژی)، اعطای نشان نانو (نانو نماد)، آموزش در حوزه استاندارد سازی آزمون‌ها و کنترل کیفیت محصولات فناوری نانو و سایت معرفی محصولات نانو، بیان کرد.

وی اذعان داشت: شاخص‎های ارزیابی محصولات بر اساس استاندارد ISO/TS80004 , INSO 21145 می‎باشد که اندازه و جنس جزء نانومتری باید مطابق با این استاندارد‎ها باشد. همچنین باید خواص جدید در محصول به واسطه جزء نانومتری ایجاد شود و یا خواص محصول به کمک جزء نانومتری بهبود یافته باشد.

غضنفری با توضیح مسیر ارزیابی محصولات و اعطای گواهی نانو مقیاس، افزود: اگر محصول شرکت نیاز به اخذ مجوز از سازمان دیگری مانند سازمان غذا و دارو یا وزارت جهاد کشاورزی و … داشته باشد و قبل از اقدام برای دریافت گواهی نانومقیاس اقدام به دریافت این مجوز‌ها نکرده باشند، ما بعد از بررسی اجزاء نانومتری، جنس و غلظت و …، محصول را به سازمان مربوطه که در آن کمیته فناوری نانو وجود دارد ارجاع می دهیم.

 

آن کمیته کارایی محصول، بهبود خواص آن و ایمنی و … را بررسی و ارزیابی خواهد کرد.وی ادامه داد: بعد از ثبت اطلاعات و مستندات در سایت، سه حالت ممکن است ایجاد شود.

حالت اول وقتی اتفاق می‌افتد که مشخص می‎شود ارتباطی بین فناوری محصول با حوزه فناوری نانو وجود ندارد یا اینکه فناوری نانو استفاده شده کارایی خاصی در محصول نداشته است، این موارد از ابتدا عدم پذیرش می‎شوند.

حالت دوم زمانی است که نواقصی در اطلاعات و مستندات وجود دارد که به این حالت پذیرش مشروط می‎دهند تا در بازه زمانی شش ماه، شرکت بتواند آزمون‎های مشخص شده توسط کارشناس ستاد را انجام دهند.

در حالت سوم پذیرش یا ارجاع برای بازرسی اتفاق می‎افتد که زمانی هست که ارتباط با فناوری نانو و بهبود در خواص مشهود است و مستندات کامل می‎باشد. در این صورت یک شرکت بازرسی بیرون از بدنه ستاد نانو به عنوان کارگزار ستاد طبق آزمون‎های مشخص شده از طرف کارشناس به بازرسی و انجام تست می پردازند، هزینه بازرسی دارای گرنت هست. همچنین در هنگام بازرسی نیاز به ارائه جزئیات تولید نیست.

 

کارشناس مسئول گروه ارزیابی و نظارت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو با ذکر آمار تعداد گواهی نانومقیاس اعطا شده در سال‎های مختلف و آمار تعداد محصولات تولیدی مبتنی بر فناوری نانو که حدود ۱۶۳۷ محصول می‎باشد، به بررسی میزان رشد فروش این محصولات در سال‏‎های اخیر تا مرز ۳۰۳۷۹۵ میلیارد ریال پرداخت.

وی با تاکید بر اهمیت علامت تاییدیه نانو و اعتبار آن خاطر نشان کرد: اعطای گواهی نانومقیاس تاثیر مهمی در جلوگیری از تولید و فروش محصولات بی کیفیت یا تقلبی و حتی برخی مضر و خطرناک با استفاده از کلمه تبلیغاتی نانو، داشته است.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‎های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد