سومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامههای توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.
دکتر سعید امیری، مدیر طرح پیمایش بازار نانو گروه سیاست گذاری و ارزیابی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو، در بخش مربوط به معرفی برنامه های توسعه صنعتی فناوری نانو، با موضوع روند و تحلیل آماری بازار محصولات نانو ساخت ایران به ارائه مطلب پرداخت.
دکتر سعید امیری ضمن توضیح طرح پیمایش بازار محصولات نانو ساخت ایران؛ تحلیل آماری بازار محصولات و خدمات نانو، اندازه گیری شاخصهای اقتصادی سند توسعه فناوری نانو و نیز ارائه تصویر واقعی از توسعه فناوری نانو در صنایع و حوزههای مختلف را در راستای رسیدن به اهداف کلان سند توسعه فناوری نانو در افق ۱۴۱۲، که توسعه بازار فناوری نانو، صادرات پایدار و افزایش رقابت پذیری صنایع داخلی است، دانست.
وی در ادامه با بررسی آمار فروش محصولات نانو گفت: از کل بازار نانو که در سال قبل ۱۱۲۵ میلیون دلار بوده است حدود ۶ درصد آن را صادرات و ۹۴ درصد آن را فروش در داخل کشور شامل میشود.
همچنین میانگین رشد بازار در ۴ سال منتهی به ۱۴۰۱، ۵۰ درصد بیشتر از نرخ تورم در این سال ها بوده است، این در حالی است که این درصد در سالیان قبل بیشتر بوده است.دکتر امیری با بیان اینکه حجم صادرات محصولات نانو با توجه به افتی که در سال ۹۷ و ۹۸ داشتهایم، در سال های اخیر رشد داشته است و به ۶۹/۱ میلیون دلار رسیده است.
از پر فروش ترین محصولات صادراتی نانو به شیر آلات بهداشتی، محصولات الکترواپتیکی، کاشی پرسلان نانو پولیش، رنگ پودری الکترواستاتیک، شیشه رفلکس و فرش و … اشاره کرد.
وی افزود: عمده صادرات ما به کشورهای آسیایی بوده است، حجم عمده صادرات به کشورهایی چون عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه و … بوده است.پر فروش ترین محصولات در سال ۱۴۰۱، شیرآلات بهداشتی با سهم بزرگی از بازار فروش، نانوکاتالیست نفت و گاز، کاشی پرسلان نانوپولیش، نانو کاتالیست خودرو، محصولات اپتوالکتریک، شیشه رفلکس، مصنوعات فلزی با پوشش نانو و چراغ خودرو با پوشش بازتابنده و … است.
وی با اشاره به سهم پلتفرمها و فناوریهای مبتنی بر فناوری نانو از بازار فروش محصولات، عنوان کرد: نانو پوشش با سهم ۵۷ درصدی و نانوکاتالیست با سهم ۲۰ درصدی از مهم ترین فناوریهای نانویی استفاده شده در صنایع هستند و بعد از آن پلتفرمهای نانوآمیزه سازی، پرداخت و عملیات سطحی و دارو رسانی قرار دارند.
مدیر طرح پیمایش بازار نانو در پایان ارائه خود فناوریها، کاربردها و محصولات حوزه نانو پوشش را نام برد و توضیح داد که بازار ثانویه ایجاد شده در این حوزه ۱۰۰ برابر ارزش ریالی فروش دستگاههای پوشش دهی ساخت داخل در ۵ سال اخیر بوده است.
همچنین دارو رسانی به عنوان یکی از حوزههای مورد اولویت ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، سهمش از کل بازار بخش سلامت محصولات نانویی، ۵۵ درصد است که شامل نانوکریستالها، کنژوگهها و حاملهای لیپیدی است.
محصولات دارو رسانی ما مکملها و نانوداروها هستند که بازار مکملهای غذایی از بازار نانوداروها در سالهای اخیر پیشی گرفته است.
گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزههای مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.