خلاصه‌ای از ارائه دکتر محمد ختمی مآب در روز سوم تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه‌های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر محمد ختمی مآب، دبیر گروه توسعه سرمایه‎های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو، در بخش مربوط به معرفی برنامه‎های توسعه صنعتی فناوری نانو، با موضوع حمایت‎های ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو از پژوهش‎های صنعتی، مأموریت و محصول محور به ارائه مطلب پرداخت.

ختمی مآب در ابتدا، برنامه حمایتی کارگروه سرمایه ‎های انسانی ستاد را حمایت از پایان نامه‎ ها تحصیلات تکمیلی و دستاورد‎های آن و حمایت از اساتید محصول محور و ماموریت محور عنوان کرد و افزود: حمایت در سال‎های اخیر برای افزایش کیفیت کار پژوهشی انجام می‎شود، که علاوه بر سطح پایه‎ ای که برای پایان نامه‎ ها مرتبط با فناوری نانو در نظر گرفته شده است، از پایان نامه‎ هایی با موضوعات مورد نیاز شرکت‎ها و صنایع و پایان نامه‎ ها ماموریت محور حمایت بیشتری انجام می‎شود.

 

وی در ادامه گفت: از پروپوزال دکتری تخصصی که مطابق با نیاز صنایع آماده شده باشد و توسط شرکت صنعتی اعلام نیاز شده باشد تا ۲۴ میلیون تومان حمایت می‎شود.

همچنین به پایان نامه‎ ها دفاع شده دکتری تخصصی نیز تا ۱۶ میلیون تومان و از دستاورد پایان نامه که به نمونه اولیه محصول و پتنت رسیده باشد، ۵۰ میلیون تومان حمایت تعلق خواهد گرفت.

دکتر ختمی مآب با اشاره به دوره‎ های توانمند‎سازی سرمایه‎ های انسانی فناوری نانو که تاکنون ۶۰ دوره از آن با حضور بیش از ۴۰۰۰ دانشجو تحصیلات تکمیلی برگزار شده است، گفت: هدف از برگزاری این دوره ‎ها تغییر نگرش منابع انسانی فناوری نانو به مفهوم اشتغال و کسب و کار دانش بنیان، آشنا کردن دانشجویان با نقش‎های یک تیم برای موفقیت در جایگاه تحصیلی و شغلی، کمک به دستیابی به خروجی از جنس محصول و فناوری از پایان نامه و آغاز ارتباط فعالانه و مدام ستاد با دانشجویان فناوری نانو، است.

 

وی با ذکر علل حمایت از اساتید مانند متمرکز بودن اساتید بر روی دانش و پلتفرم فناوری، عدم آشنایی کافی با روند توسعه محصول، تاثیرگذاری ضعیف اقدامات ‎آموزشی و توانمندسازی در تغییر جهت آن‎ها، لزوم همراه بودن خدمات حمایتی در کنار اقدامات توانمند سازی و در نتیجه اثرات مثبت اساتیدی که با دید جدید به پروژه‎ها نگاه می‎کنند بر روی دانشجویان؛ خاطر نشان کرد: از اثبات مفهومی ایده در آزمایشگاه تا نمونه اولیه مبتنی بر نیاز بازار، از اساتید حمایت‎هایی چون: حمایت مالی تا ۳۰۰ میلیون تومان، برگزاری کارگاه‎های آموزشی، جلسات مشاوره، جلسات با پشتیبان و انجام خدمات تجاری سازی، خواهد شد.

دبیر گروه توسعه سرمایه‎ های انسانی ستاد در انتها در خصوص روند غربالگری اولیه اساتید و بررسی موضوع پروژه صحبت کرد و نحوه اجرای این حمایت از اساتید محصول محور که شامل عقد یک تفاهم نامه اولیه به ارزش ۵۰ میلیون تومان و در ادامه عقد یک تفاهم نامه ثانویه به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان که ۵۰ میلیون آن اعتبار شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است را توضیح داد.

 

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‎های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد