خلاصه‌ای از ارائه شبکه تبادل فناوری در روز سوم تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه‌های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر محمد امین علوی، مدیر عامل شرکت مدیریت هم‎رسانی فناوری ایرانیان (شبکه تبادل فناوری) ، در بخش مربوط به معرفی برنامه ‎های توسعه صنعتی فناوری نانو، با موضوع برنامه‌ها و حمایت‎های شبکه تبادل فناوری به ارائه مطلب پرداخت.

 علوی در ابتدا، راهکار‎ قرار گرفتن نوآوری شرکت‎های کوچک فناوری محور در زنجیره ارزش شرکت‎های بزرگ و بین‎ المللی را بومی سازی اقلام تحریمی و حل معضلات صنایع در تامین مواد و تجهیزات، بهره گیری فناوری/نوآوری‎های مقرون به صرفه در توسعه محصولات جدید، افزایش سطح رقابت پذیری(توسعه بازار و صادرات) و تسهیل ورود فناوری‎ها و محصولات جدید به بازار دانست.

 

وی در ادامه گفت: یکی از راهکار‌های رایج برای حل مشکلات فناورانه شرکت‌ها و سازمان‌ها، نوآوری باز است. برون سپاری و خرید دانش فنی، تجهیزات و ماشین آلات از برون سازمان، رویکردی برای بهره‌گیری شرکت‎ها از ظرفیت‎‎های فناورانه برون سازمانی است.

دکتر علوی با اشاره به تاریخچه شکل‎گیری شبکه تبادل فناوری، عملکرد هفت ساله تبادل فناوری را تشریح کرد و وضعیت پروژه های شبکه تبادل فناوری را از ابتدای شروع فعالیت تاکنون گزارش داد.

تعداد کل پروژه‎ های موفق از شروع فعالیت شبکه تبادل حدود ۴۵۷ پروژه و تعداد کل تقاضاهای ثبت شده ۴۳۰۵ تقاضا بوده است.

علوی اضافه کرد: انواع روندهای تقاضا و پروژه‎ در شبکه تبادل به صورت پاسخ به نیازهای صنعتی با کمک فناوری‎های موجود، پاسخ به نیازهای صنعتی به صورت تحقیق و توسعه، عدم وجود فناوری‌ ارزیابی شده و تلاش برای یافتن فناوران دارای پتانسیل، همکاری جهت توسعه بازار شرکت‎های فناور در حوزه‎های هدف گذاری شده و همکاری در قالب تحقیق و توسعه صادراتی می‌باشد.

مدیر عامل شرکت مدیریت هم‎رسانی فناوری ایرانیان توضیح داد اگر برای چالش‌های صنعتی، فناوری وجود نداشته باشد برای آن فراخوان می‎گذارند، سپس تعریف مسئله صورت می‎گیرد. پوستر چالش طراحی شده و در اختیار اکوسیستم قرارداده می شود و در بازه زمانی ۲ ماه این فراخوان اطلاع رسانی خواهد شد.

پس از ارسال پروپوزال تیم‎ها و بررسی طرح‎ها، فناوران شناسایی خواهند شد و پس از نمونه سازی، نمونه با کمک صنعت درخواست دهنده بررسی خواهد شد و در نهایت در صورت تایید، به عقد قرارداد و تولید صنعتی خواهد رسید.

ایشان در پایان به تشریح مکانیزم حمایتی پروژه در زمینه اثبات فناوری به صنعتگر، کاهش و پوشش ریسک صنعتگر، تامین تسهیلات برای صنعتگر و فناور و انجام خدمات مورد نیاز برای تبادل فناوری پرداخت.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‎های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد