خلاصه‌ای از ارائه مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی در روز سوم تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه‌های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

خانم مهندس شکوه خلیلی فرد، کارشناس مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی، در بخش مربوط به معرفی برنامه‎های توسعه صنعتی فناوری نانو، با موضوع معرفی مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و زیرساخت‌های صنعتی‌سازی و توسعه کسب‌‌وکارهای نوپای نانویی به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس شکوه خلیلی فرد ضمن معرفی مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی، به شرح حمایت‎های ستاد از کسب و کارهای نوپا پرداخت. این حمایت‎ها شامل اعتبار‎سنجی (بررسی بازار)، بنیان‎گذاری کسب و کار (پروتوتایپ و شتاب دهی) و صنعتی سازی (از پروتوتایپ تا تولید نیمه صنعتی) می‎شوند.

وی در ادامه گفت: رویکرد مرکز صنعتی سازی، کمک به رشد تیمها و کسب و کار‎های نوپا است، که این کسب و کار‎ها در انتهای مرحله توسعه نمونه آزمایشگاهی هستند تا زمانی که محصول نانویی خود را در مقیاس نیمه صنعتی تولید کرده و به فروش اولیه برسانند یا سرمایه ‎گذار جذب کنند و آماده ورود به مرحله صنعتی شوند.

مهندس خلیلی فرد با اشاره به چهار بعد از معیارهای ارزیابی و عارضه یابی تیم‌ها و کسب و کار‎های نوپا، گفت: یکی از این معیارها، وضعیت فنی از جمله طراحی فرآیند، مجوز‎های فنی، دسترسی مواد، دسترسی تجهیزات، کاستی‎های تیم از جنبه فنی و دسترسی خط تولید، است.

 

معیار بعدی وضعیت تجاری کسب و کار است، که شامل بیزینس مدل، استراتژی رشد، مجوز‌های غیر فنی، مستندات تحقیقات بازار، استقرار، تامین مالی و برنامه و ابزارهای بازاریابی و فروش است. از دیگر معیارها، حضور یا عدم حضور راهبر، نقش و اهمیت حضور راهبر در مرحله صنعتی سازی است و معیار آخر تاییدیه‎ها هستند.

وی در خصوص نحوه تخصیص حمایت‎ها در مرحله صنعتی سازی گفت: در مرحله اول تیم‎ها از ورودی‎های مختلف در مرکز صنعتی سازی ثبت درخواست می‎کنند.

سپس درخواست ثبت شده، توسط مرکز صنعتی سازی بررسی و غربالگری می‎شود. در ادامه تیم‎ها به منتور معرفی می‎شوند. نقش منتور به این صورت است که بعد از آماده سازی، تیم‎ها در مقابل منتورها ارائه می‎دهند و منتور بر اساس تجربه و دسترسی‎های خود تعدادی تیم را جهت بررسی دقیق تر انتخاب می‌کند.

در بازه زمانی ۶ هفته، منتور با تیم‎های منتخب خود جلسات آشنایی و ارزیابی بیشتری برگزار کرده و درپایان می تواند ۳ تا ۶ تیم را انتخاب و همکاری با آن‌ها را آغاز می‎کند.

کارشناس مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی توضیح داد که امکاناتی که در اختیار تیم‎ها قرار می‎گیرد دو دسته کلی دارد، یکی اعتبار نقدی است که جهت توسعه محصول طرح‎ها از پروتوتایپ تا نیمه صنعتی پرداخت می‎شود.

امکانات دیگر، اعتبارهای غیر نقدی است که شامل عارضه‌یابی بازاریابی، تدوین برنامه ‎بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، تهیه و تکمیل مستندات طرح، اخذ تاییدیه ‎ها و مجوز‎های سیستمی و پتنت، برند و علامت تجاری، اخذ مجوز‎های الزامی فنی، تهیه و تکمیل مستندات مالی، طراحی صنعتی و دمو و استقرار می‎باشد.

 

وی در پایان به معرفی زیرساخت‌های مرکز صنعتی سازی مانند پلتفرم‌ها و امکانات آزمایشگاهی و تولید پرداخت و افزود: تجهیزات و دستگاه‌های موجود در مرکز شامل پلتفرم‌‎هایی چون نانو پوشش، نانو الیاف، پلاسمای سرد، چاپ سه بعدی زیستی است. همچنین امکاناتی چون نانومواد، اتاق تمیز و آزمایشگاه عمومی نیز در مرکز موجود است.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‎های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.