کاربرد منسوجات نانوفناورانه در وسایل نقلیه

کاربرد منسوجات نانوفناورانه در وسایل نقلیه

منسوجات مورد استفاده در وسایل نقلیه، مهم‌ترین بازار جهانی منسوجات فنی به شمار می‌رود. ساختارهای منسوج در وسایل نقلیه که به دلیل ایجاد راحتی، زیبایی، ایمنی و کارایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ عبارتند از: لوازم داخلی و صندلی، پوشش کف، بدنه، سقف، در و کناره، ستون، آفتاب‌گیرها و کمربندهای ایمنی، کیسه‌های هوا، عایق‌های حرارتی و صوتی، فیلترهای منسوج، صفحات جداکننده باتری، لاستیک و انواع مختلفی از کامپوزیت‌های سخت و انعطاف‌پذیر تقویت شده با منسوجات.
صندلی‌های راحت، نرم، انعطاف‌پذیر، دافع آب و لکه تامین کننده راحتی سرنشینان، بدنه داخلی و کف‌پوش منسوج سبب ایجاد زیبایی، کمربند ایمنی و کیسه هوا برای افزایش ایمنی سرنشینان، لایه‌های منسوج جاذب صدا و نویز، فیلتر و صفحات جداکننده منسوج درون باتری از جمله نمونه‌های به کارگیری منسوجات به منظور افزایش کارایی وسایل نقلیه است.
فناوری‌نانو با به‌کارگیری ساختارهای نانومتری امکان ایجاد ویژگی‌های جدیدی را در منسوجات و صنایع وابسته فراهم کرده است. برای مثال در حوزه منسوجات بی‌بافت که حدود 60-50% از منسوجات درون خودرو را به خود اختصاص می‌دهند؛ با بهره‌گیری از فناوری تولید نانوالیاف می‌توان سبب کاهش وزن منسوجات، بهبود عملکرد به عنوان عایق صوت یا افزایش میزان جذب به عنوان فیلترمنسوج شد. از سوی دیگر از مواد نانوساختار می‌توان به منظور اصلاح خواص متداول منسوجات از جمله بهبود خاصیت ضد‌الکتریسیته ساکن، کندسوزی، جذب صوت، مقاومت در برابر ساییدگی و پارگی و یا ایجاد خواص جدید در منسوجات نظیر ایجاد خاصیت خودتمیزشوندگی، ضد میکروب، محافظت در برابر پرتو فرابنفش، جذب بو و … استفاده کرد.