صنعت چرم و پوست به گواه تاریخ، سابقهای پیش از ورود آریاییها به ایران داشته است. صنعت چرم با وجود اینکه همواره در اقتصاد کلان کشور، نقش مهم و اجتنابناپذیری را ایفا کرده است در حال حاضر مشکلاتی نظیر افزایش شدید قیمت مواد اولیه و عقب افتادن از جریان تولید جهان را تجربه میکند. دورنمای اصلی تمامی شرکتهای تجاری و صنعتی دنیا، دستیابی به قابلیتهای جهانی و به عبارتی بهتر، جهانی شدن است. برای رسیدن به این هدف، سازمانها باید محصولات خود را به کیفیت و استانداردهای مورد قبول بازارهای جهانی برسانند. با ظهور فناوریهای جدید، تولیدکنندگان کنونی با تهدیدهای گسترده رقابت بینالمللی روبهرو شدهاند؛ از این رو تضمین و تداوم حیات شرکتها در گرو بهرهگیری از دانش و فناوریهای نوین در جهت ارتقاء کیفیت و ایجاد امکان رقابت با محصولات موجود است.
امروزه با گسترش فناورینانو در زمینههای مختلف از جمله صنعت نساجی و چرم، بسیاری از مشکلات و چالشهای پیش رو تا حدودی قابل برطرف شدن هستند. از طرفی با توجه به نیاز مصرفکنندگان به کالاهای با خواص مطلوب و ویژه، انجام انواع عملیات تکمیل و رنگرزی بر روی چرم جهت دستیابی به بالاترین حد مطلوب نیز موردنیاز است.
گزارش صنعتی کاربردهای فناوری نانو در صنعت چرم را از اینجا بخوانید.