خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان امین آسیا فناور پارس در روز پنجم تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس حمیدرضا کمال آبادی فراهانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان امین آسیا فناور پارس، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع طراحی و ساخت تجهیزات تولید مرتبط با فناوری نانو (آسیاب، میکسر و راکتور) به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس کمال آبادی فراهانی با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه طراحی و ساخت انواع تجهیزات مرتبط با فناوری نانو و همچنین صنایع نفت و نیروگاهی، گفت: « شرکت ما علاوه بر طراحي و ساخت تجهيزات آزمايشگاهي و صنعتي مانند: آسياب گلوله‌اي سياره‌اي، توربو ميکسر و… در زمینه طراحي و ساخت راکتورها و مخازن تحت فشار و ساخت و تعمير مبدل‎هاي حرارتي هم فعال است.»

وی در ادامه گفت: «در دستگاه آسیاب گلوله‎ای سیاره‎ای همانطور که نامش گویا است محفظه‎های آسیاب مانند سیاره‏‎های منظومه شمسی دارای ۲ حرکت وضعی (به دور خود ) و حرکت انتقالی (به دور مرکز) می‎باشد. این نوع حرکت باعث می‎شود که گلوله‎های آسیاب کننده به دیواره‎ها نچسبیده و به طور مداوم در جهت قطر دایره محفظه پرتاب شوند.

این دستگاه برای پودر کردن ذرات در حد نانومتر ساخته شده است و امکان انجام واکنش شیمیایی در حین آسیاب کردن تحت گاز محافظ را دارا می‎باشد.»

مهندس کمال آبادی در خصوص دستگاه‎ های مخلوط کن تولید شده در شرکت گفت: «دستگاه توربو میکسر برای مخلوط نمودن و همگن سازی انواع پودر در حالت خشک و تر، با اندازه دانه ‎های متفاوت و دانسیته ‎های متفاوت بکار می‎رود.

چرخش محفظه به صورت اربیتال فضایی انجام می‎گیرد و این نوع حرکت این امکان را فراهم می‎سازد که همگن سازی مواد در سه جهت و در کمترین زمان و به بهترین نحو صورت پذیرد. این دستگاه به صورت نیمه صنعتی با ظرفیت ۱۲ لیتر و به صورت آزمایشگاهی با ظرفیت ۲ لیتر یا کمتر، طراحی شده است.»

وی اذعان داشت: «راکتور آزمایشگاهی با هدف انجام واکنش‎های مواد مختلف تحت اتمسفر محافظ با امکان همزنی مکانیکی و کنترل دما و فشار طراحی و ساخته شده است.

بدین منظور، سیستم مجهز به یک مخزن (رآکتور) می‎باشد که مواد مورد نظر در داخل آن قرار گرفته و واکنش شیمیایی مربوطه در شرایط معین فشار و دما در داخل راکتور انجام می‎پذیرد.

 

همچنین امکان هم زدن با تعبیه موتور و پروانه در داخل رآکتور منظور شده است. جهت تثبیت دما، محفظه مجهز به کنترل دمای دو حالته جهت خنک کاری و یا افزایش دما می‎باشد. بدین ترتیب در صورت افزایش بیش از حد دما، دمای محلول داخل رآکتور توسط کویل خنک کننده کاهش می‎یابد و نیز در صورت کاهش دمای محلول، جداره بیرون رآکتور توسط ژاکت حرارتی و به صورتی تدریجی افزایش دما یافته و دمای محلول به واسطه بدنه رآکتور افزایش می‎یابد.

 

همچنین در صورت افزایش فشار داخل رآکتور به بیش از حد طراحی، کاهش فشار توسط شیر کاهنده فشار(Relief) انجام می‌گردد.»مدیرعامل شرکت آسیا فناور پارس در خصوص دیگر آسیاب‎های تولید شده در شرکت گفت: «از مزایای آسیاب ویبرومیل این است که به خاطر نوع خاص حرکتش می‌تواند مواد سبک (چگالی پایین) مانند حبوبات و غلات خشک را آسیاب کند. مواد ترد و سخت و همچنین مواد فیبری و نرم را می‌توان با کمک آسیاب بلوطی که سرعت آسیاب آن از دیگر آسیاب‌ها بالاتر است تا حد میکرو و نانو پودر کرد.

 

همچنین برای پودر کردن مواد در حالت مرطوب و یا ذرات جامد معلق در مایع (سوسپانسیون‎ها) تا حد میکرون و نانو می‎توان از آسیاب بید میل تولید شده در شرکت استفاده کرد.

پر انرژی ترین آسیاب با محفظه عمودی که برای آلیاژ سازی مکانیکی نیز استفاده می‎شود، آسیاب کراشر است.» کمال آبادی در پایان ارائه خود ضمن معرفی خدمات آزمایشگاهی شرکت امین آسیا فناور پارس، افزود:« این شرکت خدمات خردایش مواد با انواع آسیاب‎های تولیدی شرکت را به صورت آزمایشگاهی انجام می‎دهد.»

 

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد