خلاصه‌ای از ارائه شرکت بستا نانوفناوران فیدار در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر مهدی اعتمادی، مدیر عامل شرکت بستا نانوفناوران فیدار، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع دستگاه نانوحباب هیدرودینامیکی به ارائه مطلب پرداخت.

وی با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه تصفیه فاضلاب صنعتی و جدا‎سازی آب از مشتقات نفتی و روغنی، گفت: «با استفاده از فناوری نانوحباب و کاربردهای آن در تمیزکاری، اکسیداسیون، امولسیون سازی، تولید نانومواد و همچنین تصفیه آلاینده‎ها، در اواخر سال ۱۴۰۱ شرکت ما طراحی و ساخت دستگاه نانوحباب هیدوردینامیکی را شروع کرد.

این دستگاه برای اولین بار با طراحی منحصر بفردی ساخته شده‎ است.»وی در ادامه گفت: « یک سری از آلاینده‎هایی که در آب و پساب وجود دارند انقدر سنگین و پایدار هستند که با روش‎های تصفیه مرسوم نمی‎توانیم آن‎ها را حذف کنیم و یک چالش در محیط زیست وجود دارد که وقتی صنعت باید آب خروجی ‎اش را دفع کند باید بتواند این آب خروجی را به استاندارد محیط ریست برساند و بعد در محیط زیست رها کند.

این دستگاه برای رفع این چالش می‎تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا طراحی منحصر به فرد آن این امکان را فراهم می‎کند که آلاینده ‎های سنگین و پایدار را به آلاینده‎های تجزیه پذیرتر تبدیل کند و در نهایت بتوان آن‎ها را حذف کرد.»

نماینده شرکت بستا نانوفناوران فیدار در خصوص ارتباط فناوری نانو با فناوری استفاده شده در این دستگاه گفت: «نانوحباب‎های تولید شده در ابعاد ۲۰۰ نانومتر هستند که به دلیل نسبت سطح به حجم فوق العاده بالای آن‎ها کارایی انتقال گاز را تسهیل می‎کنند. ثبات قابل توجه نانوحباب‌ها در مایع باعث افزایش زمان تعامل با آلاینده‎ ها می‎شود و بار منفی این نانو حباب‎ها یا همان پتانسیل زتا به تجمع و حذف مواد جامد معلق، فلزات سنگین و سایر ذرات باردار منفی از آب از طریق جاذبه الکترواستاتیکی کمک می‎کند.»

 

وی در خصوص ویژگی‎ها و تمایزهای محصول با محصولات مشابه معمولی، گفت: «چگالی بالای نانوحباب‎های تولید شده به دلیل طراحی تخصصی دستگاه، عدم نیاز به استفاده از مواد شیمیایی، راندمان بالا در حذف آلاینده ‎ها و خاصیت ضد عفونی کنندگی آب از ویژگی‎های برتر این محصول است.

 

مصرف برق کمتر و هزینه های عملیاتی و نگه داری کمتر نسبت به دیگر تجهیزات تصفیه پساب، استفاده از این تجهیز را مقرون به صرفه کرده است. این دستگاه برای انواع عملیات تصفیه و در صنایع مختلف مانند کشاورزی، آبزی پروری، تصفیه فاضلاب و جدا سازی نفت از آب کاربرد دارد.»

نماینده شرکت در پایان ارائه خود با اشاره به فعالیت‎های تحقیق و توسعه شرکت در زمینه طراحی دستگاه نانوحباب هیدرودینامیکی برای گوگرد زدایی از نفت، گاز، روغن و مشتقات نفتی، افزود:« این شرکت آماده همکاری در زمینه تحقیقاتی و دانشگاهی در خصوص صنایع غذایی، نفت و گاز و .. است و برای گسترش فعالیت‎های تجاری سازی خود اقدام به اعطای نمایندگی و جذب بازاریاب می‎نماید.»

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.