خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان پویش تدبیر کرانه (فیزتک) در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر عزیزاله شفیع خانی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان پویش تدبیر کرانه، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع کاربردهای اسپکترومترها در صنایع به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر شفیع خانی با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه طراحی، تولید و توسعه تجهیزات و سیستم‎های پیشرفته طیف سنجی، گفت: «شروع فعالیت ما در سال ۱۳۹۰ در پژوهشگاه دانش‎های بنیادی بود.

اولین محصول دانش بنیان در حوزه نانو، طیف سنج منیاتوری قابل حمل در سال ۱۳۹۳ طراحی و ساخته شد.

دومین محصول ما تکفام ساز نوری و بعد از آن آنالیزور آب قابل حمل در سال ۱۳۹۸ بود. چهارمین محصول ما رنگ سنج و آخرین آن‎ها طیف سنج ایستا چند کاره است که در سال ۱۴۰۱ ساخته شده ‎است.

ما همکاری‎های داخلی و بین المللی از قبیل طرح TASK را داریم که با همکاری وزارت علوم کشور کره جنوبی و معاونت علمی ریاست جمهوری ایران برقرار شده ‎است و در خصوص صنایع غذایی ما در این طرح مشارکت داریم.

همکاری با مجموعه برق حرارتی را داریم که در حال ساخت دستگاه HPLC هستند و از اسپکترومتر‎های ما به عنوان یکی از اجزاء جانبی این دستگاه استفاده می‎کنند.

همکاری با شرکت پارس سنجش نوآور شریف در زمینه امنیت غذایی از دیگر پروژه‎های ما است.»وی در ادامه گفت: «هسته مرکزی تمام محصولات ما همان طیف سنج نوری منیاتوری است که از ۱۹۰ تا ۸۵۰ نانومتر بازه طول موجی آن است با رزولیشن در حد ۱ آنگستروم. این محصول بسیار سبک و قابل حمل است و تنظیماتش در اثر حمل و نقل بهم نمی‎خورد، چیدمان‎های مختلفی دارد می‎توان آزمایش‎های مختلفی چون جذب و عبور، انعکاس و تابش را با آن انجام داد.

به دلیل فیبر نوری موجود در آن نیازی نیست دستگاه را به نزدیکی محل نمونه ببرید و با هر سیستم ساده‎ای از آن می‎توانید بسیار سریع و در محل نتیجه بگیرید. نرم افزار کاربردی آن که دائما بر اساس نیاز پژوهش‎ها و صنعت به روز می‎شود و به راحتی و رایگان در دسترس خریدار دستگاه قرار داده می‎شود.

از کاربردهای وسیع این دستگاه می‎شود به آنالیز منابع مختلف تابشی (لیزر، LED، نمایشگرها و …)، آنالیز مواد ( جذب، عبور، بازتابش، فوتولومینسانس و فسفرسانس)، آنالیز رنگ، آنالیز مواد غذایی، گوهر شناسی و آنالیز نیمه رساناها، مواد پلاسمونیک و لایه های نازک اشاره کرد.»

دکتر شفیع خانی در خصوص دستگاه اسپکتروفتومتر ایستا که آخرین دستاورد شرکت است، گفت: «این محصول نرم افزار خاص خودش را دارد و برای اندازه‎ گیری غلظت مواد و آلودگی‎ها طراحی شده است. ما بر خلاف دیگر دستگاه‎ها که کیت تشخیصی آن‎ها مختص خود سازنده دستگاه است، این دستگاه را به شکلی طراحی کردیم که هر کس می‎تواند معرفه خودش را داشته باشد یا از معرفه‎ های دیگر استفاده بکند تا خود بتواند دستگاه را کالیبره کند.

به همین دلیل در شیمی و نانوفناوری و علم مواد می‎شود از این دستگاه به راحتی استفاده کرد.»وی اذعان داشت: «دستگاه آنالیزور آب قابل حمل که در محفظه خود باتری دارد و توانایی شارژ شدن نیز دارد و تمام کارهای دستگاه اسپکتروفتومتر ایستا را انجام می‎دهد. دستگاه طیف سنج رامان قابل حمل که با لیزر ۵۳۲ نانومتر کار می‎کند از دستگاه‎هایی است که در سال‎های اخیر تولید کردیم. می تواند مدهای ارتعاشی شبکه ساختاری را نشان دهد و کاربردهای زیادی در شیمی، فیزیک و علم مواد دارد ولی امروزه به عنوان یک روش غیر مخرب در پزشکی و زیست شناسی و داروسازی از آن استفاده می‎کنند.»

 

مدیر تحقیق و توسعه شرکت پویش تدبیر کرانه در پایان ارائه خود، ضمن معرفی تکفام سازهای تولیدی شرکت و کاربرد آن در تست راندمان سلول‎های خورشیدی، افزود: «شرکت ما پروژه اورهال، راه‎اندازی و کالیبراسیون دستگاه طیف سنج رامان را در پتروشیمی نوری (برزویه) بعد از ۱۲ سال انجام داده است. همچنین طراحی و تولید خط انتقال دیتا از محل نمونه‎گیری سایت به اتاق کنترل از طریق فیبر نوری به طول ۷۰۰ متر را در این پتروشیمی به عهده داشته است. »

 


گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد