خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان فناوری خلاء کهربا در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس علی صالح پور، مدیر عامل شرکت دانش بنیان فناوری خلاء کهربا، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع بررسی سطوح با استفاده از دستگاه‌های اندازه ‎گیری اپتیکی به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس صالح پور با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه ساخت تجهیزات اندازه ‎گیری با استفاده از تجهیزات اپتیکی، گفت: «محصولات کلی شرکت در زمینه مهندسی سطح هستند یا توپوگرافی و ضخامت سنجی انجام می‎دهند و یا اینکه ویبریشن انجام می‏دهند.

محصولات ما از دقت ۱ تا ۲ نانومتر تا دقت سانتیمتر متنوع هستند. اولین محصولی که در شرکت ما ساخته شد ضخامت سنج لایه نازک (پراش فرنل) بود، برای آن اقدام به ثبت پتنت کردیم و تاییدیه ستاد توسعه فناوری نانو را نیز دارد. این محصول از لحاظ فیزیکی زیاد پیچیده نیست، نوآوری بیشتر در ایده و تحلیل اپتیکی این دستگاه است.

تاباندن اشعه به نمونه در زوایای مختلف و تحلیل داده‎های فیزیکی و مقایسه آن با داده‎های تئوری به ما نموداری را نشان خواهد داد که با کمک آن می‌توانیم ضخامت نمونه در قسمت‎های مختلف آن را بررسی کنیم.

این محصول مورد استفاده اشخاصی هست که دستگاه لایه نشانی دارند.»وی در ادامه گفت: «از مشکلات این دستگاه نیاز به نمونه سازی برای آن است ولی دستگاه ضخامت سنج لایه نازک روش کالیبراسیون ساده ‎ای دارد و دارای قیمت مناسبی حدود ۳ تا ۴ هزار دلار است، که در سطح بین ‎المللی دستگاهی نداریم با این قیمت بتواند با این دقت ضخامت سنجی انجام دهد.

این دستگاه می‎تواند با دقت ۲ نانومتر ضخامت نمونه ‎ای تا چند میکرون را اندازه ‎گیری کند و نیاز به شرایط خاص یا میز اپتیکی ندارد. همچنین جواب بسیار سریع آماده می‎شود و اپراتوری پیچیده‎ای ندارد. ما در حال ساخت محصولات جدیدی در کنار این دستگاه هستیم مانند ضریب شکست، ضریب عبور و ضریب N K»مهندس صالح پور گفت: «محصول دیگر ما به نام رویه نگار اپتیکی سطح هم از یک ایده اپتیکی به نام تداخل سنجی استفاده می‎کند.

این دستگاه توانایی اندازه ‎گیری تا دقت ۵ نانومتر را دارا است. تفاوت این دستگاه با دستگاه ضخامت سنجی این است که می‎تواند توپوگرافی از سطح بدهد.

مزیت این تجهیز نسبت به سیستم‎های AFM، پنجره‎های بزرگی است که در تصویر توپوگرافی می‎بینیم. این پنجره‎ها ۱ میلیمتر در ۱ میلیمتر است درحالی که در AFM پنجره‎ها خیلی کوچک‎تر است و نکته دوم این است که می‎توانیم سطح‎هایی با رافنس بزرگ را ببینیم.»وی اذعان داشت: «دستگاه رویه نگار لیزری سطح، برای مشتریان صنعتی ما که نیاز به دقت در ابعاد نانو ندارند ساخته شده ‎است.

کابرد این دستگاه برای صنایع مختلفی چون دندان پزشکان برای تست ایمپلنت، هواپیما سازی‎ها، تایرسازی‎ها و یا شکلات سازی‎ها می‎باشد. قیمت این دستگاه نسبت به نمونه خارجی یک چهارم است و قابلیت سفارشی سازی دارد.»

 

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فناوری خلاء کهربا در پایان ارائه خود، به صورت خلاصه به دیگر دستگاه‎های صنعتی ساخت شرکت اشاره کرد و توضیح داد: «ارتعاش سنج از راه دور با تکنیک ماره، یک روش استاندارد است که با آن سلامت پل و سازه‎ها را اندازه‎گیری می‎کنیم. ارتعاش سنج نقطه‎ای که تکنیکی تقریبا مشابه با دستگاه ارتعاش سنج از راه دور دارد برای سلامت سنجی موتور و دستگاه‏های مختلف کاربرد دارد.

 

از جمله محصولاتی که در حال توسعه آن هستیم می توان به اتو کلیماتور، لیزر اینتر فرومیتر و ماره پروژکشن اشاره کرد.»

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد