خلاصه‌ای از ارائه شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر (PNF) در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

آقای حمزه قجاوند، مدیر بازرگانی شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تکنولوژی‎های نوین در صنعت تصفیه آب و پساب به ارائه مطلب پرداخت.

آقای حمزه قجاوند با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه نانوفناوری و تولید تجهیزات صنعتی تصفیه آب و پساب، انرژی و …، گفت: «در حوزه تصفیه پساب، شرکت ما دارای فناوری‎هایی چون اکسیداسون پیشرفته در تصفیه پساب صنعتی، استفاده از جاذب‎های پایه آهن در حذف آرسنیک، الکتروکواگولاسیون پیشرفته، فناوری EDI در تولید آب دمین، فناوری CDI، واحدهای ترکیبی RO-EDR و واحدهای UF و حذف کدورت می‌باشد.»

وی در ادامه گفت: «آب‎هایی که از عمق زمین کشیده می‎شوند عموما آرسنیک دارند که به شدت سمی هست و مقادیر بالای آن باعث ایجاد مشکلات پوستی و سرطان خواهد بود.

در مناطق مختلف کشور متاسفانه مانند کرمان این مشکل به شدت وجود دارد. استفاده از سیستم‏‎های تصفیه قدیمی به دلیل اینکه پساب زیادی دارند و ۳۰ تا ۵۰ درصد آب ورودی غیر قابل استفاده می‎شود مقرون به صرفه نیستند لذا استفاده از سیستم تصفیه پساب با جاذب‎های پایه آهن دارای مزایایی چون میزان جذب بسیار بالا، بازدهی صد در صد بدون تولید پساب، عدم نیاز به تنظیم PH و استفاده از مواد شیمیایی می‎باشد.

همچنین استفاده از روش انعقاد الکتریکی برای مناطقی که آرسنیک آن‎ها بیشتر از ۱۰۰ ppm است به عنوان یک مرحله اولیه قبل از استفاده از جاذب‎ها پیشنهاد داده می‎شود.

این روش نیز بسیار کم هزینه، بدون نیاز به مواد شیمیایی، به صورت خودکار و پیوسته است.»آقای حمزه قجاوند اذعان داشت: «سیستم آب شیرین کن با استفاده از فناوری الکترودیالیز را از سال ۱۳۹۲ در شرکت PNF با راه‎اندازی یک مجموعه انجام دادیم. این سیستم دارای راندمان بالا ۸۵ تا ۹۰ درصد در مقایسه با سیستم RO که در بهترین حالت ۳۰ درصد پساب دارد، است.

عمر غشاء این سیستم ۵ سال است و مصرف برق کمتری در مقایسه با روش‎های دیگر دارد. در استان های خوزستان، بوشهر و اصفهان از این سیستم برای نمک زدایی با فناوری الکترودیالیز معکوس استفاده شده است. همچنین برای حذف نیترات در استان های مرکزی، بوشهر و تهران از این فناوری نیز استفاده شده است.»

قجاوند گفت: «از دیگر محصولات شرکت می‎توان به الترافیلتراسیون‎ها اشاره کرد که بیشتر برای حذف کدورت استفاده می‎شوند. این سیستم در روستای مشهد اردهال کاشان نصب شد که توانست کدورت بالای ۱۰۰۰ را به ۱ رساند. محصول جدید تر ما سیستم حذف فلزات سنگین با استفاده از تکنولوژی یون زدایی خازنی است.

این روش برای جاهایی که می خواهیم هم یون‎هایی مثل کروم و آرسنیک حذف شود و از طرف دیگر آب مقداری شور هست، پیشنهاد می‎شود. این سیستم را در مجموعه رباط سنگ در استان خراسان رضوی به حجم ۳۰۰ متر مکعب در شبانه روز برای حذف کروم از آب آشامیدنی نصب کردیم.»

 

مدیر بازرگانی شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر در پایان ارائه خود، در خصوص تصفیه پساب‎های صنعتی مانند صنعت نفت و نساجی که بر اساس فرآیند اکسیداسیون پیشرفته (ADP) انجام می‎شود توضیح داد و افزود: «انعقاد الکتریکی، اکسیداسیون الکترو شیمیایی، کاویتاسیون و نانوحباب / ازون زنی از روش‎های پیشنهادی برای تصفیه پساب صنعتی هستند. با استفاده از روش کاویتاسیون دو پروژه در چین، برای آب همراه نفت با شوری بالا و پساب نساجی در مقیاس پایلوت انجام شده است.»

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.