خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان بلور آزمای سنجش نور در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس بشیر مجیدی، مهندس سرویس تجهیزات آنالیز پیشرفته شرکت دانش بنیان بلور آزمای سنجش نور، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید و کاربرد دستگاه‌های HPLC در آنالیز نانوداروها به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس مجیدی با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه طراحی و تولید دستگاه‎های پیشرفته اپتیکی، اسپکتروسکوپی و الکترواپتیکی، گفت: از مهم ترین محصولاتی که تا بحال در شرکت بلور آزما تولید شده می‎توان به دستگاه اسپکتروفوتومتر تمام اتوماتیک به شکل دو پرتویی و تک پرتویی اشاره کرد که با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا که از جمله آن‎ها دتکتور سی مورس است، تولید شده است.

همچنین از محصولات شرکت، دستگاه آنالایزر آنلاین COD و سورس‎های نوری تولیدی شرکت از جمله لامپ‎های دوتریم هالوژن، لامپ کالیبراسیون جیوه و لامپ هالوژن تنگستن را می توان نام برد.

مهندس مجیدی در ادامه گفت: فرض کنید که دارو از طریق معده جذب بدن ما می شود، سطح داخلی معده متشکل از خلل و فرج های زیادی در ابعاد کوچک هست. هرچه ابعاد ماده ای که میخواهیم جذب بدن بشود کوچک تر باشد،میزان جذب افزایش می یابد برای همین مبحث نانوداروها اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است.

حال ما میزان کارایی و اثر بخشی این داروها را از طریق دستگاه های آنالیز پیشرفته HPLC (High Pressure Liquid Chromatography) می توانیم بررسی کنیم.

وی اذعان داشت: دستگاه آنالیز پیشرفته HPLC در واقع دستگاهی است برای جداسازی، شناسائی و مقدار سنجی اجزای یک ترکیب. اجزای این دستگاه شامل جایگاه حلال، قسمت گاز زدائی، بخش پمپ دستگاه،بخش اتوسمپلر، بخش آون که دمای آنالیز را برای ما در یک حد مشخص ثابت نگه می دارد و در نهایت بخش آشکار ساز، قسمت بسیار مهم دستگاه، می باشد.

مهندس مجیدی ضمن معرفی یک مقاله معتبر در خصوص آنالیز چند نانودارو با دستگاه HPLC، افزود: در این مقاله مقادیر نانوذرات حاوی داروهایی چون ایبو پروفن، دگزامتازون و دگزامتازون استاید را با دستگاه HPLC حالت فاز معکوس، سیستم گرادیانی و دتکتور DAD مورد شناسایی قرارداده اند.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای بر خط (آنلاین) برگزار خواهد شد.