خلاصه‌ای از ارائه شرکت کربن فناور‌ امیرکبیر در روز ششم تریبون ملی نانو و صنعت

ششمین روز تریبون ملی نانو و صنعت، با محوریت تولیدات نانوفناورانه و سرمایه‌گذاری‌های خطر‌پذیر، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر محمد علیزاده، مدیرعامل  در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید چسب‌های ریخته‌گری کربوفن و چسب‌های لنت بر پایه فنولیک و نانو مواد به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر علیزاده، با اشاره به فعالیت شرکت کربن فناور‌امیرکبیر در حوزه تولید چسب ریخته‌گری و چسب لنت، دستاورد‌های این شرکت در زمینه تولید چسب‌های ریخته‌گری کربوفن و چسب‌های لنت بر پایه فنولیک و نانو مواد را معرفی نمود.

وی گفت: «شرکت کربن فناور‌امیرکبیر (ساتیا تک)، با هدف تأمین مواد اولیه صنایع مهم مانند تأمین قطعات مورد استفاده در خودرو و ریخته‌گری فلزات تأسیس شده است و از مهمترین اقدامات این شرکت، دستیابی به دانش فنی تولید چسب (بایندر) ماسه ریخته‌گری برای استفاده در ریخته‌گری سرد (کاربوفن) و همچنین چسب‌های لنت بر پایه فنولیک و نانو مواد می‌باشد.»

علیزاده اذعان داشت: «ما موفق به تولید محصولات با سطح تکنولوژی بالا شده‌ایم و محصولات شرکت ما برای بار اول در مقیاس صنعتی تولید شده است و همچنین سبد محصول ما توسعه یافته و توانسته‌ایم نیاز‌های مواد اولیه (شیمیایی و پلیمری) صنایع مهم را که قبلا از دیگر کشور‌ها وارد می‎شد را تولید کنیم.»

 

مدیرعامل شرکت کربن فناور‌امیرکبیر در توضیح کاربوفن گفت: «کاربوفن چسبی بر پایه فنولیک و قهوه‌ای رنگ است که محلول در آب می‌باشد. این چسب با گاز کربن دی اکسید پخت شده و نیازی به حرارت دهی ندارد. این ماده به عنوان چسب و شکل دهنده ماسه برای ماهیچه‌گیری استفاده می‌شود.

کاربوفن تولید شده در شرکت ساتیا تک در ترکیب با ماسه‌های معادن مختلف ایران مورد ارزیابی قرار گرفته و کارگاه‌های ریخته‌گری داخلی رضایت کامل از این چسب ریخته‌گری داشته‌اند.»

 

وی در توضیح مزیت‌های استفاده از چسب کاربوفن گفت: «استفاده از چسب کاربوفن در حین قالب‌گیری، گاز تولید نمی‌کند و دارای صافی می‌باشد، باعث می‌شود سطح مطلوب در قطعه قالب‌گیری شود، بهترین فروپاشی در بین چسب‌های ریخته‌گری را دارد نیاز به حرارت در فرآیند ریخته‌گری ندارد و پاشش مذاب در حین ذوب‌ریزی را کاهش می‌دهد.

از دیگر مزیت‌های استفاده از چسب کاربوفن، استحکام بالاتر ماهیچه نسبت به کاربوفن وارداتی، عدم کاهش استحکام ماهیچه با گذشت زمان، تأمین پایدار و عدم وابستگی به واردات و قیمت مناسبتر نسبت به کاربوفن وارداتی می‌باشد.»

وی اشاره‌ای به ارتباط محصولاتش با فناوری نانو کرد و گفت: «لنت ترمز تولید شده با استفاده از فناوری نانو باعث شده تا مقاومت آن در برابر حرارت افزایش یابد و در تست گرم ۲۰-۳۰ درصد بهبود یافته است. استفاده از فناوری نانو در چسب‌های ریخته‌گری باعث افزایش استحکام و مقاومت حرارتی ماهیچه در زمان ذوب‌ریزی شده است.»

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد