خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان برج و بارو فارس در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

ششمین روز تریبون ملی نانو و صنعت، با محوریت تولیدات نانوفناورانه و سرمایه‌گذاری‌های خطر‌پذیر، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس محمدصادق جعفری‌زادگان، معاون تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان برج و بارو فارس دربخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید رنگ‌های اکرلیک ساختمانی ضد باکتری حاوی نانو ذرات به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس جعفری‌زادگان، با اشاره به فعالیت شرکت دانش بنیان برج و بارو فارس، دستاورد‌های این شرکت در زمینه تولید نانو مواد، انواع مواد آبگریز و آب بند، انواع پوشش‌های ضد خوردگی، ضد اسید و سایر پوشش‌های سفارشی و خاص، تولید نانو رنگ‌ها، عایق‌های رطوبت و تولید گچ عایق حرارت و گچ پرمقاومت، را معرفی نمود.

 

وی در خصوص معرفی شرکت دانش بنیان برج و بارو فارس گفت: «شرکت دانش بنیان برج و بارو فارس شرکتی فناور با ۱۰ سال سابقه فعالیت در علم نانو می‌باشد و دارای تیمی از کارشناسان جوان و با انگیزه می‌باشد که موفق به ساخت مواد نانو و محوصلات مبتنی بر نانو، تولید اکسید گرافن و مشتقات آن در مقیاس صنعتی، پوشش‌های آبگریز و خاک آبگریز، پوشش‌ها و رنگ‌های ساختمانی صنعتی با خواص ویژه، شوینده‌های صنعتی و سنسور‌های تشخیصی پزشکی و ابر خازن‌ها و باتری‌ها شده‌اند.»

جعفری‌زادگان در معرفی گرافن اکسید گفت: «گرافن اکسید از پرکاربرد‌ترین نانو مواد‌ در سطح جهان می‌باشد که دارای بازار مصرفی رو به رشد و گسترده‌ای می‌باشد.

ارائه محصول با فرآیند جدید در فاز صنعتی برای اولین بار در سطح خاورمیانه تولید شده است که عیوب روش‌های قبل مانند تولید گاز‌های سمی و کنترل انفجاری بودن فرآیند را ندارد.

دانش فنی این محصول بومی‌سازی شده و نسبت به سایر روش‌ها هزینه کمتر و همچنین کیفیت بهتری دارد.»

وی در تشریح ویژگی‌های گرافن اکسید گفت: «گرافن اکسید دارای ویژگی‌های زیادی از قبیل داشتن سطح ویژه بالا، عایق و نیمه‌رسانا، قابلیت تبدیل به ماده‌رسانا با کاهش گرافن اکساید، دارای استحکام مکانیکی و کششی بالا و زیست سازگار می‌باشد و در صنعت پزشکی توانایی برهمکنش با سلول‌ها و بافت‌های زیستی را دارد.»

وی در تشریح ویژگی‌های گرافن اکسید اضافه کرد: «گرافن اکسید انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد، سبک می‌باشد و دارای خواص نوری و کاتالیستی می‌باشد و همچنین به دلیل وجود گروه‌های اکسیژنی در آن و آب دوستی فوق‌العاده، قابلیت دیسپرس شدن بهتر در آب و حلال‌های دیگر را دارد.»

معاون تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان برج و بارو فارس از کاربرد‌های گرافن اکسید گفت: «گرافن اکسید در ساخت نانو کامپوزیت‌های پلیمری بسیار مستحکم و سبک، پوشش‌های ضد خوردگی و عایق حرارتی و ضد تعریق به کار می‌رود.

در صنعت دندان پزشکی در ساخت پرکننده‌ها، ایمپلنت و روکش دندان و در صنعت پزشکی در ساخت نانوحامل دارو و سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت و سنسور‌های و بیوسنسور‌ها کاربرد دارند.

از دیگر کاربرد‌های آن می‌توان استفاده در ساخت تجهیزات نظامی، صنعت هواپیمایی و هوافضا، ساخت باتری، ابر خازن‌ها و سلول‌های خورشیدی نام برد. گرافن اکسید در محیط زیست به عنوان جاذب قوی در حذف و تشخیص آلاینده‌های زیستی می‌باشد.»

وی گفت: «مسأله رشد میکروارگانیسم‌های باکتریایی/قارچی بیماری‌زا در بیمارستان‌ها یا مکان‌های عمومی شلوغ باعث مشکلات سلامتی شدید، عفونت‌های بیمارستانی و منجر به مرگ و میر بسیاری در سراسر جهان می‌شود.

برای حل این مسأله، توسعه عوامل آنتی باکتریال به عنوان پیشگیری و محافظت کننده که این گونه عفونت‌ها را درمان می‎کند و از تجمع گونه‌های باکتریایی/قارچی خطرناک در مناطق مختلف جلوگیری می‌کند.»

مهندس محمدصادق جعفری‌زادگان در اشاره به خواص رنگ آنتی باکتریال گفت: «خواص رنگ آنتی باکتریال باعث عملکرد قوی برای از بین بردن باکتری‌ها شده و همچنین عدم اکسیداسیون راحت عوامل آنتی باکتریال در رنگ و در نتیجه حفظ خواص ضد باکتریایی تا زمان باقی ماندن رنگ روی سطح، مورفولوژی نانو صفحه عوامل آنتی باکتریال، طیف وسیعی از باکتری‌ها را به دلیل سطح بزرگتر درگیر می‌کند و ضدعفونی باکتری‌ها را تسریع می‌کند.

عدم انتشار نانو ذرات در محیط و ماندگاری بالا در سطح و دوام و ماندگاری طولانی را به خواص رنگ آنتی باکتریال اضافه کرد.»


گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.