خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان پدیده زیستی نانو در روز ششم تریبون ملی نانو و صنعت

ششمین روز تریبون ملی نانو و صنعت، با محوریت تولیدات نانوفناورانه و سرمایه‌گذاری‌های خطر‌پذیر، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر فرهاد بخشی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پدیده زیستی نانو در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید نانوهیدروکسی آپاتیک؛ رویکرد نوین فناوری نانو در حوزه بهداشت، سلامت و پزشکی به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر بخشی، با اشاره به فعالیت شرکت دانش بنیان پدیده زیستی نانو در حوزه تولید ماده اولیه دارویی، مکمل خوراکی، مواد آرایشی و بهداشتی دستاورد‌های این شرکت در زمینه تولید نانوهیدروکسی آپاتیک، را معرفی نمود.

وی در توضیح نانوهیدروکسی آپاتیک گفت: «نانوهیدروکسی آپاتیک اصلی‌ترین ترکیب بافت سخت دندان است که ۹۷٪ مینای دندان و ۷۰٪ عاج دندان را تشکیل می‌دهد.

بلوک‌های سازنده مینای دندان نانوکریستال‌های هیدروکسی آپاتیت است که به سختی قابل ترمیم است و این امر موجب حساسیت بیش از حد دندان می‌شود و این درحالیست که محصول هیدروکسی آپاتیت تولیدی در این شرکت با کاربرد‌های ترمیم استخوانی و دندانی با سازوکار بازسازی مجدد، با ترمیم مینا، از طرفی موجب پیشگیری و رفع پوسیدگی، کاهش حساسیت و افزایش براقیت دندانی گردیده و از طرفی با افزایش دانسیته استخوانی منجر به رفع پوکی استخوان و استحکام بخشی به آن می‌گردد.»

بخشی در توضیح هیدروکسی آپاتیت اضافه کرد: «هیدروکسی آپاتیت یک کلسیم فسفات است که از نظر مورفولوژی، کریستالوگرافی و ترکیب شیمیایی شباهت زیادی به بافت سخت بدن دارد و می‌توان محصول موجود را با بهبود فرمولاسیون، بعنوان شبیه‌ترین ترکیب به آپاتیت بدن تلقی نمود و از نظر ترمودینامیکی، پایدارترین ترکیب فسفات کلسیم در در شرایط دمایی، pH و ترکیب مایعات بدن عنوان کرد.

وی اذعان داشت: «این محصول در قالب پودر مرغوب و سوسپانسیون هموژن قابل عرضه است و بنا به کاربرد‌های مختلف در صنایع گوناگون با روش‌های متفاوتی تولید می‌گردد که برخی از کاربرد‌های آن استفاده در خمیر دندان، دهانشویه، آدامس، مکمل‌های دارویی می‌باشد.»

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پدیده زیستی نانو به تشریح کاربرد مکمل خوراکی با عملکرد‌های کلسیم پرداخت: «کاربرد مکمل خوراکی با عملکرد‌های ویژه کلسیم در بدن باعث تنظیم ضربان قلب، ضروری برای عملکرد عضلات، کاهش بی‌خوابی، مؤثر در متابولیسم آهن بدن، مؤثر در انقباض و عملکرد صحیح عضلات می‌شود و همچنین نقشی اساسی در تنظیم کار سیستم اعصاب بدن به خصوص در انتقال تحریکات دارد.

وی اضافه کرد: «انتقال پیام‌های عصبی به واسطه یون کلسیم صورت می‌گیرد و کلسیم در یکی از مراحل انعقاد خون دخیل است همچنین کلسیم عامل استحکام استخوان‌ها می‌باشد. کلسیم کافی باید در غذای نوجوان قبل از بلوغ وجود داشته باشد تا استخوان‌ها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند.»


گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.