نانو فناوری، فناوری درسطح اتمهاست یعنی با کنترل مواد در سطح اتمی و مولکولی مواد جدیدی ساخته میشود یا خصوصیات مادهی مورد نظر را مطابق ایده مدنظر تغییر دهید، چرا که مواد در مقیاس نانو خواص متفاوت، جالب و منحصر به فردی را از خود بروز میدهند. نانو فناوری فرارشتهای است، در علوم و رشتههای مختلفی مانند پزشکی، الکترونیک، کامپیوتر و…. کاربردهای فراوانی دارد. صنایع دریایی به ویژه مهندسی کشتیسازی هم از این قاعده مستثنی نیست. نانو فناوری میتواند با مزیتها و کاربردهای زیادی که دارد انقلابی را در این صنعت برپا کند به عنوان مثال ایجاد مواد جدید برای ساخت بدنه و استحکام بیشتر کشتی پوششهایی مناسب و مقاوم در برابر اثرات و خوردگی آب دریا یا ایجاد تغییراتی برای بهبود در عملکرد کشتی و دوستدار محیط زیست بودن یا جنبه اقتصادی تنها گوشهای از تاثیرات مهم و فراوان نانو فناوری درصنعت دریایی و کشتیسازی است. با توجه به مرزهای آبی وسیع ایران میتوان با پیشرفت نانو فناوری و اعمال تاثیرات مفید آن در صنایع دریایی شاهد بهبودی و پیشرفت قابل توجهی در این صنعت باشیم. در این گزارش به طور کلی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم نانو فناوری در زمینههای مختلف صنایع دریایی بررسی میشود ]1[.
- کاربرد نانو فناوری در صنایع دریایی
- 2-1 پوششهای محافظت کننده در کشتیسازی
پیشرفت نانو مواد و بهکارگیری آن در زمینههای مختلف باعث شد محصولات نانو در طیف گستردهای از کاربردها از جمله پوششهای محافظت کننده دیده شود، نانو فناوری در رابطه با پوششهای محافظت کننده به فناوری جدید رسیده است که به نانو پوششها معروف است. نانو پوششها و لایههای محافظت کننده برای بهبود و افزایش ویژگیهای مهم مانند محافظت در مقابل اشعه ماوراءبنفش، مقاومت در برابر خراش، خاصیت خود تمیزشوندگی، رسانایی، مقاومت در مقابل خوردگی، ضد اتش و… به کار میروند. از رایجترین کاربردهای نانو مواد بهکارگیری آن در رنگدانه یا تقویت کننده در زمینه رنگها، لایهها یا پوششها جهت بهبود ویژگی آنها است.
بنابراین، یکی از مهمترین کاربردهای نانو فناوری در زمینه صنایع دریایی، به کارگیری آن برای پوششهای محافظت کننده در کشتیسازی است. زیرا محیط دریا یکی از ناملایمترین محیطهایی است که هر سازه میتواند با آن روبه رو شود. سازههای دریایی و شناورها در اب دریا که یکی از خورندهترین محیطهای طبیعی جهان است، در معرض خطرهای جدی خوردگی قرار دارند. خورندگی اب دریا به عواملی مانند عمق، دما، میزان و نوع گازهای حل شده، سرعت حرکت آب و نوع ترکیبات آلی و معدنی بستگی دارد. به خصوص در آبهای بسیار شور خلیج فارس شرایط برای خوردگی مهیا است؛ به همین دلیل پیشرفت در زمینهی پوششهای محافظت کننده و رنگی برای سازههای دریایی امری ضروری است ]2،3[.
نانوپوششها برای سطوح خود تمیزشونده
این پوششهای ضد آب و چربی دارای خاصیت خود تمیزشونده هستند. در نتیجه آب و چربی قادر به خیس یا کثیف نمودن سطوح دارای این پوششها نیستند، بنابراین یک پوشش ایدهال برای کشتیها به حساب میآیند. برای ایجاد پوششهای خود تمیزشونده روشهای مختلفی وجود دارد از جمله این روشها 1- اضافه کردن نانو ذرات دیاکسیدتیتانیوم (TiO2) به پوششهای پلمیری 2- استفاده از نیلوفر آبی است. در ادامه به طور مفصل این روشها توضیح داده میشود.
- روش اول افزودن دیاکسیدتیتانیوم: دیاکسیدتیتانیوم در بین نانومواد پودری بیشترین خاصیت فوتوکاتالیستی را دارد (فوتوکاتالیستها موادی هستند که در حضور نور همانند کاتالیست سرعت انجام واکنش را افزایش میدهد) و به عنوان یکی از اعضای رنگ دانه مورد استفاده قرار میگیرد. دیاکسیدتیتانیوم در معرض نور ماوراءبنفش خورشید مواد آلی مختلف را تجزیه میکند که باعث از بین بردن الودگیها میشود و میتواند رشد میکروبها را کاهش دهد. در صنایع دریایی الودگیها و لکههای چربی بر روی سطح را به آب و کربندیاکسید تبدیل میکند. همچنین با توجه به خاصیت ابدوستی میتواند سطح پوشش داده شده را به راحتی خیس کند و با برخورد آب سطح دریا یا باران، آلودگیهای روی سطح را با خود بشوید، علاوه براین دیاکسیدتیتانیوم را میتوان به علت خاصیت ضد مه و بخار، بر روی شیشهها و آینهها نشاند. این نانو ذرات سفید رنگ به عنوان رنگدانه در رنگها و پوششها نیز استفاده میشود ]4[.
- روش دوم استفاده از اثر نیلوفر ابی[1]: اثر نیلوفر ابی همانند نامش، ایده گرفته از برگ نیلوفر ابی است، با وجود اینکه از دل گِل میروید ولی به خاطر داشتن برامدگیهای میکرومتری، سطح تماس قطرهی آب با برگ کاهش یافته و در نتیجه نیروی چسبندگی سطح و آب کمتر از نیروی چسبندگی بین آب و آلودگی میشود و باعث میشود با برخورد قطره اب (باران) بر روی سطح (برگ) قطره همراه با آلودگی بغلتد و سطح عاری از هرگونه آلودگی شود. دقیقا سیستم پوشش نانویی دیاکسیدتیتانیوم همانند برگهای میکرونی نیلوفر آبی عمل میکند و باعث خود تمیزشوندگی میشود ]5[.
- نانو پوششهای ضد خزه:
یکی از معضلات موجود در صنایع دریایی، چسبیدن خزه به بدنه کشتی، زیردریایی، خط لولههای زیر دریا و سایر سازههای دریایی است. زیرا با چسبیدن خزه به بدنه کشتی وزن کشتی بالا رفته و نیروی اصطکاک هیدرودینامیکی افزایش مییابد در نتیجه خسارات زیادی را به وجود میآورد. از جمله خسارات وارده عبارتند از:
میزان سوخت مصرفی تا 40% افزایش یافته که چیزی حدود 7.5 میلیارد دلار در سال است و میزان گازهای گلخانهای را به میزان 200 میلیون تن افزایش میدهد و هزینهی سالانه پاکسازی خطوط لوله در سطح جهان حدود 15 میلیارد دلار است.
پوششهای ضد خزهی معمولی برای جلوگیری از رشد خزه و گیاهان مقداری مواد سمی را وارد آب میکنند تا تخم خزهها و قارچها و جانوران دریایی را نابود کنند؛ که باعث نابودی این موجودات و گیاهان زیست محیطی با ارزش میشود، با وارد شدن سم، به محیط زیست اسیب میزند. علاوه بر اینها، یک سری پوششهای سیلیکونی ضد خزه، وجود دارد که با کاهش قدرت چسبندگی مانع چسبیدن خزه و گیاهان به بدنه میشود و از مزایای آن غیر سمی بودن است اما بسیار گران قیمت و توسط نوع خاصی جلبک، مقاوم نیست و پوشش جلبکی انجام میشود. بنابراین با وجود این مشکلات، میتوان به پوششهای ضد خزه غیر سمی، سازگار با محیط زیست و دوام بالا به کمک فناوری دست یافت. این پوششها با وجود چسبندگی خیلی خوبی که با سطح زیرین خود دارند ولی در مقابل خزهها و گیاهان دریایی خاصیت ضد چسبندگی دارند. فرایند چسبیدن خزهها و میکرو ارگانیسمهای دریایی به بدنه در مقیاس نانو انجام میگیرد بنابراین تنها راه مقابله با خزهها به جز سم، استفاده از پوششهای نانویی است. زیرا این پوششهای نانویی به خوبی به سطح زیرین چسبیده و به آسانی از بین نمیروند و خاصیت ضد خزهای خود را برای بلند مدت حفظ میکنند. از جمله مواد نانو مورد استفاده در پوششهای نانویی اکسیدروی و اکسید مس هستند ]6[.
- نانو پوششهای ضد خوردگی:
فولاد به عنوان مادهای با کاربردهای فراوان به طور گسترده در صنایع مختلف همچون کشتیسازی مورد استفاده و در معرض خوردگی قرار دارد. خوردگی فولاد یک فرایند خود به خودی است، که باعث از بین رفتن تدریجی یک ماده و خصوصیات آن از طریق واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی با محیط اطراف میشود. خوردگی فولاد میتواند به اشکال مختلف همانند خوردگی یکنواخت، خوردگی گالوانیکی، خوردگی حفرهای، خوردگی شیاری، خوردگی فرسایشی، خوردگی تنشی و یا خوردگی میکروبی است. روشهای مختلفی برای مقابله با خوردگی فولاد وجود دارد. از جمله روشهای آن عبارتند از حفاظتهای کاتدی، کاهش اثرات خوردگی محیط، افزایش مقاومت ذاتی فولاد و بهبود خواص آن، که به صورت تکی یا ترکیبی جهت کنترل خوردگی فولاد به کار میرود. در دو دهه گذشته با پیشرفت فناوری نانو و بررسی ساختار فولاد و محصولات خوردگی در مقیاس نانو باعث بهبود خواص ذاتی فولاد (به عنوان مثال استفاده از نانو ذرات مس) و افزایش مقاومت شد. نانو فناوری با تغییر در برهم کنش بین فلز و الکترولیت باعث کاهش اثرات خوردنده محیط میشود. همچنین نانو ذرات ( به عنوان مثال پلی آنتلتن، فریت، اکسیدروی، اکسیدآهن، خاک رس و …) به عنوان تقویت کننده در پوششهای پلیمری پوششهای ضدخوردگی را بهبود بخشیده است.
با توجه به بالا بودن هزینهی تعمیر خوردگی راههای جلوگیری از آن اهمیت بسیاری دارد. به گونهای که خوردگی فلزات باعث میشود کشورهای امریکایی سالانه 30000 میلیارد دلار هزینه شود و با انتخاب روشی درست برای جلوگیری از خوردگی تا 33% هزینهها کاهش مییابد. از جمله روشهای رایج جلوگیری از خوردگی میتوان به حفاظت کاتدی و پوششهای محافظت کننده اشاره کرد که به صورت تکی یا ترکیبی (افزایش محافظت در بلند مدت) مورد استفاده قرار میگیرد ]7[. بیش از یک قرن است که از روش کروماته کردن سطوح به صورت مستقیم به عنوان لایه خارجی روی سطح و به عنوان رنگدانه در رنگ استفاده میشود. اما متاسفانه پوششهای کروماته به دلیل سمی بودن و اسیب به محیط زیست و خطرات برای سلامتی انسان محدود شده است. بنابراین برای بهبود و رفع این مشکلات از فناوری نانو کمک گرفته شد. امروزه با استفاده از نانوذرات روی به عنوان رنگدانه در رنگها، با ایجاد ارتباط بین فلز روی و فولاد بدنه، روی با خاصیت آندی به آنها خاصیت گالوانی داده و به خوبی از فولاد در مقابل خوردگی محافظت میکند. همچنین از زئولیتها (نوعی اکسید بلوری) با حفرههای یکنواخت با ابعاد صفر تا دو نانومتر که دارای خاصیت ضد سمی است، به عنوان جاذب و عامل تبادل یون در پوششهای مقاوم به خوردگی مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله مواد دیگر اپوکسی پوششها است این اپوکسیها چسبندگی مناسبی به مواد مختلف داده و مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داشته و کار با آنها ساده است. اپوکسیها مقدار خوردگی مواد فلزی در برابر الکترولیتها را به دو روش کاهش میدهد. 1- به عنوان مخزن جذب کننده عوامل خوردگی، گونههای خورنده نظیر انیونهای کلریدی را در صورت تماس با زیرلایه فلزی به دام میاندازد. 2- به صورت یک مانع فیزیکی از وارد شدن گونههای خورنده به زیرلایه جلوگیری میکند. از معایب این نوع پوششها میتوان به ضعف آنها در برابر خراشیدگی و گسترش ترک در پوششها اشاره کرد. که باعث ایجاد نقصهایی شود که راه را برای ورود اب و اکسیژن و سایر ترکیبات خوردنده باز میکند و موجب خوردگی موضعی میشود. همچنین به علت خاصیت آبدوستی زیاد آن، بعد از پخته شدن چروک شده و اب موجود در محیط را به خود جذب کرده و مقدمات خوردگی را فراهم میکند. این نوع پوششهای محافظت کننده بعد از مدتی کارایی خود را از دست میدهند و تعمیر آنها نیازمند پول زیادی است و از نظر اقتصادی به صرفه نیست. بدین ترتیب برای بهبود خواص آن جهت حفاظت از خوردگی از نانوذرات استفاده میشود. نانوذرات به صورت یک فاز ثانویه به پوششهای اپوکسی وارد شده تا به عنوان یک روش زیست سازگار، با پرکردن ترکها و مهار آنها باعث دوام و یکنواختی پوششها شود. پوششهای اپوکسی همراه با نانوذرات، دارای خواص سدی و مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارند در نتیجه کمتر پوسته پوسته میشوند. از دیگر خواص نانوذرات، از بین نرفتن آنها در برابر پخته شدن است؛ در نتیجه همراه با پوشش اپوکسی، پوششی یکنواخت ایجاد میشود (به عنوان مثال نانوذرات Fe2O3, Zn, SiO2 موجب یکنواختی پوششهای اپوکسی در برابر پخت میشوند) ]8[. به منظور رفع مشکل کارایی نداشتن اپوکسی در دراز مدت میتوان از حفاظت کاتدی استفاده کرد. زیرا آندها میتوانند در دو مقطع زمانی، بر روی شناور در دو مرحله، ساخت شناور و مدتی بعد از عمر شناور که پوششها اسیب دیده باشند (راه گرانی است)، نصب شوند. اما موثرترین و بهترین روش حافظت در برابر خوردگی داشتن همزمان پوشش و حفاظت کاتدی است(مرحله ساخت شناور) ]7[.
- نانو پوششها با اثر انتی باکتریال:
از بین بردن آلودگی و میکروبها در محیطهای خاص مانند اشپزخانه یا درمانگاههای کشتی مسافربری امری ضروری است. نانوذرات (به عنوان مثال نانو ذرات نقره و نانوذرات مس) در از بین بردن باکتریها و میکروبها با ابعاد میکرومتری میتواند موثر باشد. این مواد با داشتن خاصیت انتی باکتریال در مقایسه با روشهای دیگر همانند استفاده از مواد شیمیایی و شوینده، زیست سازگار و بسیار موثرتر عمل میکند. امروزه روکشهایی ساخته شده است که به طور مداوم سطوح را در برابر هاگها ضدعفونی میکند و یا به صورت افزودنی به روکشها اضافه شده و بر روی سطح پوششدهی میشود. این نانوذرات با خاصیت فوتوکاتالیستی (همانند دیاکسیدتیتانیوم و اکسیدروی) با تابش نور خورشید به سطح آلوده باعث تجزیه آلودگی و از بین بردن آنها میشوند. نقره با خواص کاتالیزوری در واکنشهای اکسیداسیون استفاده میشود. با کوچک شدن ذرات فلز نسبت سطح به حجم ذرات نقره افزایش یافته در نتیجه یونها به راحتی و با سرعت بیشتری منتشر میشود و خاصیت ضد باکتریایی آن افزایش مییابد، در پایان با ناپایداری دیواره و غشای سلولی میکروب، میکروبها را میکشد. از جمله ویژگیهای نانو ذرات نقره، عدم تغییر در خاصیت انتی باکتریال با گذشت زمان است. در صنایع کشتیسازی معمولا نانوذرات نقره را به عنوان افزودنی به رنگها اضافه میکنند و برای رنگ امیزی درمانگاه کشتی و یا قسمتهای مورد نیاز به ضدعفونی استفاده میشود. نانو ذرات فلز مس نیز با کوچک شدن ابعادش در مقیاس نانو خاصیت انتی باکتریالی را افزایش میدهد، همانند نانو ذرات نقره که سبب از بین بردن میکروبها میشوند ]3[.
- نانو پوششهای مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
یکی از مهمترین دلایل اسیب دیدن پوششهای محافظت کننده (به خصوص در صنعت کشتیسازی) تخریب فوتوشیمیایی (عامل مخرب آن اشعه ماوراء بنفش نور خورشید) است. تابش اشعه ماوراء بنفش باعث اکسید شدن و تجزیه زمینهی پوشش محافظت کننده و رنگ دانههای معدنی یا آلی میشود که باعث از بین رفتن رنگ و ترک خوردن آن میشود. برای برطرف کردن این مشکل، از نانوذرات دیاکسیدتیتانیوم (TiO2) و اکسیدروی به عنوان جاذبهای معدنی جهت افزایش مقاومت پوشش در مقابل اشعه ماوراء بنفش استفاده میشود و کارایی بهتری نسبت به جاذبهای آلی در بلند مدت دارند ]3[.
- نانو پوششهای ضد خراش
پوششهای رنگی با مواد افزودنی مقاوم (همانند آلومینا و سیلیکا) در برابر خراش تقویت میشوند. این مواد در مقیاس نانو خاصیت مقاومت در برابر خراش را افزایش میدهد و باعث براقی و شفافیت پوشش نسبت به ابعاد میکرومتری میشود. در مقایسه بین نانو مواد آلومینا و سیلیکا، آلومینا سختی بیشتری دارد و ذرات سیلیکا نرمتر هستند؛ بنابراین برای ایجاد مقاومت یکسان در برابر خراش، باید از نانو ذرات سیلیکا به مقدار بیشتری استفاده شود بدین منظور از ترکیب سطوح سیلیکونی و سیلیکا استفاده میشود. علاوه بر این نانو ذرات سیلیکا بر کاهش شفافیت پوشش اثر کمتری میگذارد ]9[.
- نانو پوششهای ضد اتش
میتوان با افزودن نانو ذرات ضدحریق (همانند نانو ذرات TiO2 و SiO2) در رنگهای پوششدهی و محافظت کننده استفاده کرد. زیرا باعث کاهش نرخ گسترش اتش میشود. این نوع نانو پوششها نقش مهم و اساسی را در ایمنی به خصوص در صنعت کشتیسازی دارند]3[.
- 2-2 الکترودهای جوشکاری:
الکترودهای سلولزی به طور گسترده در صنایع مختلفی مانند صنایع نفت و پتروشیمی و… به کار میرود. این الکترودها از جنس سلولز (ترکیب شیمیایی غیر کامل از خمیر چوب) با ایجاد مقدار زیادی گاز هیدروژن در اثر سوخت پوشش دارای قدرت یونیزه بالا، تولید انرژی زیاد و پاشیدگی و سطح جوش خشن و دود زیاد میشود. بنابراین به دنبال بهبود این نوع از الکترودهای پرکاربرد، از نانوذرات در روکش الکترودها استفاده میشود. در این نوع الکترودها از نانوذرات دیاکسیدتیتانیوم به صورت یکنواخت در روکش الکترود سلولزی استفاده میشود. این نانو ذرات در حین جوشکاری سبب افزایش و بهبود نفوذ، پایداری قوس و کاهش پاشش که از عیوب الکترودهای سلولزی است، استفاده میشود. علاوه بر این از این الکترودها در جوشکاری پایه خط لوله در حالت سرازیر در صنایع دریایی استفاده میشود ]10[.
- 2-3 سوخت:
نانوذرات به منظور بهبود بخشیدن عملکرد به عنوان افزودنی در سوخت به کار میرود. این نانو ذرات الومینیوم یکی از مهمترین اجزای پر انرژی سوخت که سبب افزایش اهنگ سوختن، کوچک شدن قطر ذرات در حل سوختن، کاهش دمای احتراق و نیز کاهش مقدار و اندازه ذرات خاکستر باقیمانده میشود. بنابراین کشتیها را از توقف متعدد و سوختگیری و حمل چندین تن سوخت بینیاز میکند ]11[.
- 2-4 جاذبهای صوتی:
در کشتیهای مسافربری، شناورهای نظامی و زیر دریاییها، از جاذبهای صوتی استفاده میشود. امروزه با گسترش فناوری نانو، جاذبهای صوتی نانو به عنوان محصولی جدید در راستای کاهش صداهای ناخواسته به کار میرود. عایق صوتی نانو با ضخامت اندک و وزن مناسب سبب حفظ فضای داخلی مکان مورد استفاده میشود و دارای ویژگیهایی از جمله انعطافپذیری بالا، نصب اسان و قابلیت آبگریزی، زیبایی ظاهری به دلیل قابلیت رنگپذیری، کندکنندگی اتش، خود خاموش شوندگی، انتشار نیافتن گاز سمی و بدبو و رشد نکردن میکروب است ]12[.
- 2-5 باتری با ذخیره انرژی بالا:
باتری ذخیرهساز انرژی، قابل شارژ در قایقهای تفریحی، زیردریاییها و کشتیها به عنوان منبع برق به کار میرود. این باتریها انرژی اندکی را ذخیره میکنند و در زمان کوتاهی در زیر آب میمانند. اما فناوری نانو با بهکارگیری موادی همانند گرافن یا نانولولههای کربنی، باعث افزایش انرژی ذخیرهسازی بسیار بالا، باتریهای موجود در زیردریاییها میشود بهگونهای که ده هزار برابر زمان باتریهای معمولی در زیر آب میمانند همچنین با کاهش وزن بستههای باتری عملکرد بالایی را در هواپیماهای بیسرنشین و شناورهای تفریحی کوچک پدید میآورد ]12[.
- 2-6سرامیک:
امروزه با ورود گرافن به عنوان ماده مستحکم در ساخت سازههای دریایی به خصوص غوطهور شوندهها و زیردریاییها مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین از این نوع سرامیکهای گرافنی با ویژگیهایی همانند استحکام فوق العاده، وزن سبک، مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی و شرایط دمایی متغییر در بدنهی غوطهور شونده در اعماق آب میتوان استفاده کرد ]12[.
- 2-7 پیل سوختی:
پیل سوختی وسیلهای است، که انرژی شیمیایی را مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. گاز هیدروژن به دلیل تمایل واکنش دهندگی بالا و عدم آلایندگی محیط زیست به عنوان سوخت در پیل سوختی به کار میرود. در صنایع مختلفی همانند وسیله نقلیه عمومی و سواری، نیروگاهها، صنایع نظامی به خصوص در شناورهای زیر سطحی و زیر دریاییها کاربرد وسیعی دارد. امروزه با گسترش فناوری نانو و ورود آن به زمینههای مختلف از جمله انرژی سبب بهبود پیلهای سوختی شده است. برای ذخیرهسازی هیدروژن میتوان از نانو ساختارهایی نظیر نانو لولههای کربنی و ساختارهای زئولیتی به خاطر سبک بودن، بیخطر بودن و سطح فعال زیاد استفاده کرد؛ زیرا باعث میشود به فشار کم، دمای پایین و تحمل وزن سنگین نیازی نباشد ]13[.
- بازار:
3-1– شرکت [2]NanoTech
پوششهای شرکتNanoTech ]14[ یک عنصر اساسی در حفاظت از کشتیهای بزرگ، باربری، تانکرهای بزرگ و کشتیهای شخصی است. این نوع از نانو پوششها دارای ویژگیهای زیر است:
1- پوشش در طولانی مدت با دوام و سازگار با محیط زیست دریایی است 2- مانع تخریب کشتی میشود 3- باعث صرفه جویی در زمان و هزینه میشود. 4- دارای کاتد محافظتی و سازگار با محیط زیست است. نانو پوششهای این شرکت به حجم 1 یا 5 Gal به فروش میرسد.
[1] Lotus effect
[2] www.nanotechcoatings.com
3-2 شرکت [1]Nanotechnology
ساخت شرکت Nanotechnology ]15[ به طور گسترده پوششهای نانو فناوری موجود در بازار را ارائه میدهد. تمامی محصولات آنها مخصوص سطوح و مواد خالص طراحی شدهاند تا از اسیب رسیدن به انسان و محیط زیست محافظت کند. هزینهی مربوط به تمیز کردن و نگهداری را کاهش میدهد و قادر به تولید انواع نانو پوششهای ضد خوردگی، خراش، اشعه ماوراء بنفش و انتی باکتریال است ]15[.
———————
[1] www.ship-technology.com
- خلاصه مدیریتی:
فناوری نانو به عنوان یکی از علوم روز دنیا کاربردهای فراوانی در رشتهی کشتیسازی و صنایع دریایی دارد و میتواند اثرات مثبتی بر روی انواع شناورها از جمله کشتیهای تجاری، جنگی و صیادی و سازگار با محیط زیست بگذارد.
از جمله رایجترین مشکلات پوششهای غیرنانویی بستن خزه به بدنهی کشتیها است که باعث افزایش نیروی مقاومت در نتیجه افزایش مصرف سوخت (افزایش 40 درصدی سوخت) و هزینهی سالانه بیش از 200000 میلیون دلار در سال میشود. اما بدترین اثر مخرب آن تولید گازهای گلخانهای مانند کربن دی اکسید ( تولید گاز کربن دی اکسید به مقدار 250 میلیون تن) است که باعث آلودگی محیط زیست میشود. علاوه بر این خوردگی فلزات که باعث میشود برای جبران این مشکل در کشورهای امریکایی سالانه حدود 30000 میلیارد دلار هزینه شود. بنابراین با بهکارگیری فناوری نانو میتوان کشتیهایی با وزن کم، استحکام بالا همراه با پوششهای مقاوم در برابر خوردگی و به صرفه از نظر اقتصادی و کاهش آلودگی داشت و با تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی که روی صنایع دریایی میگذارد؛ آینده این صنعت را تعیین میکند. با توجه به رتبهی جهانی ایران در حوزهی فناوری نانو و پیشرفتهایی در تولید سوخت و باتریهای وابسته به صنعت نانو میتوان امیدوار بود، ایران در صنعت کشتیسازی پیشرفت کرده و یکی از کشورهای قدرتمند در این زمینه باشد.
———————–
مراجع:
[1] زارعی، عبدالخالد؛ زیارتی، شایان، 1395، تاثیر به کار گیری نانو تکنولوژی در صنایع دریایی با تاکید بر نمونه کاربردها، سیزدهمین همایش علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی ایران، تهران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر.
https://www.civilica.com/Paper-SCMEMI13-SCMEMI13_220.html
[2] افشار, عبدا…، 1367 ، بررسی و مطالعه سرعت خوردگی فلزات در آب دریا (خلیج فارس ) ، اولین کنگر ملی خوردگی ایران، تهران، دانشکده فنی دانشگاه تهران.
INCC01_INCC01_004.html-http://www.civilica.com/Paper
[3] UK Essays; Potential Applications Of Nanotechnlology In Maritime Environment Engineering Essay.
[4] Photocatalysis Industry Association of Japan.
http://www.piaj.gr.jp/roller/en/category/introduction
[5] Nano Werk; Nanotechnology solutions for self-cleaning, dirt and water-repellent coatings;
http://www.nanowerk.com/spotlight/spotid=19644.php
[6] منتظرری, شادی؛ زهرا رنجبر؛ سعید باستانی و پونه کاردر، 1386، کاربرد نانو فناوری در پوششهای دریایی ضد خزه ، چهارمین همایش ملی علوم و فناوری زیر دریا، اصفهان – شاهین شهر، دانشگا صنعتی مالک اشتر.
http://www.civilica.com/Paper-CUST04_ CUST04_049.html
[7] Tezdogan, Tahsin, and Yigit Kemal Demirel. “An overview of marine corrosion protection with a focus on cathodic protection and coatings.” Brodogradnja: Teorija i praksa brodogradnje i pomorske tehnike 65.2 (2014): 49-59.
https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=182425
[8] Rathish, R. Joseph, et al. “Corrosion resistance of nanoparticle-incorporated nano coatings.” European Chemical Bulletin 2.12 (2013): 965-970.
http://www.eurchembull.com/index.php/ECB/article/view/802
[9] Technical Information L-NI 1, “Nanotechnology Additives”.
www.nanobyk.com
[10] Fattahi, M., et al. “Improvement of impact toughness of AWS E6010 weld metal by adding TiO2 nanoparticles to the electrode coating.” Materials Science and Engineering: A 528.27 (2011): 8031-8039.
[11] زراعتکار مقدم، محسن؛ کبریت چی، عباس، 1394، نقش نانو ذرات آلومینیم در رفتار سوختن پیشرانههای جامد مرکب، نشریه مهندسی شیمی ایران سال پانزدهم شماره هشتاد و پنجم، تهران، دانشگاه جامع امام حسین.
http://www.ijche.ir/issues/1395-15-85/538.pdf
[12] http://nano.ir/index.php?ctrl=paper&actn=paper_view&id=1400&lang=1
[13] زاهدی، احسان؛ تیموری راد، آرش؛ دهنوی، احسان؛ مقدمهای بر پیل سوختی بر پایه نانو الیاف کربن و کاربرد ان در صنایع نوین، قرار گاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء.
[14] https://www.nanotechcoatings.com/products/marine-coating/
[15] https://www.ship-technology.com/contractors/corrosion/nanotech-products-ship/
گروه ترویج صنعتی کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق و انرژی
ترویج صنعتی فناوری های نانو و میکرو
=====================================================================================================================
برای دسترسی به فایل PDF کلیه گزارشات، به بخش گزارش های صنعتی پایگاه اینترنتی نانو و صنعت (www.INDnano.ir/category/report) مراجعه نمایید.
=====================================================================================================================

