خلاصه ای از ارائه شرکت میلاد پرنیا ایرانیان در روز نخست تریبون ملی نانو و صنعت

نخستین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع پزشکی، بهداشت و سلامت، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز شنبه ۲۸ بهمن 1402 برگزار شد.

دکتر زهرا صبح سوز، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تعاونی تولید توزیعی مجموعه میلاد پرنیا ایرانیان ، دربخش مربوط به شرکتهای فناور، با موضوع تولید و کاربرد منسوجات نبافته ضد باکتری و پروبیوتیک با استفاده از فناوری نانو به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر صبح سوز با اشاره به فعالیت این شرکت دانش بنیان در زمینه تولید منسوجات نبافته، دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید منسوجات نبافته( اسپان باند) نانو آنتی باکتریال و منسوجات نبافته آنتی باکتریال که برای یکسری از صنایع استفاده می شود را معرفی نمود.

وی اضافه کرد که منسوجاتی نانو آنتی باکتریال نسبت به منسوجات آنتی باکتریال،خاصیت آنتی باکتریالی خود را دیرتر از دست می دهند.

صبح سوز ضمن تشریح نحوه تولید اسپان باند که با ماده اولیه پلی پروپیلن که از پتروشیمی تهیه می شود و در دمای 280 درجه ذوب و به شکل فیلامنت هایی در می آید سپس روی صفحاتی قرار گرفته و توسط غلتک کوبیده و به شکل نمد در می آید، اشاره کرد که این پارچه ها در رنگ ها و گرم های مختلف به صورت آنلاین تولید می شود.

اسپان باند آنتی باکتریال در صنعت های مختلفی کاربرد دارد، به عنوان مثال در صنعت آرایشی و بهداشتی به عنوان لایه رویی پوشک و نوار بهداشتی ، در صنعت غذایی به عنوان پتوی جاذب رطوبت که در محصولات پروتئینی خونابه گوشت را می گیرد، در صنعت تجهیزات پزشکی به عنوان لایه های مختلف ماسک و البسه بیمارستانی و پدهای جراحی، در صنعت فیلتراسیون به عنوان فیلتر های صنایع مختلف ، در صنعت ساختمان در شنارژبندی و ایزوگام، در صنعت خودرو سازی در روکش صندلی ها و بخش های مختلف خودرو بکار می رود.

وی اذعان داشت : «تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو، بیوتکنولوژی و IT سه قلمروعلمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می دهند و اگر شرکت ها در این حوزه ها وارد نشوند باید از صنعت خداحافظی کنند. ما از وارد حوزه نانو و بیوتکنولوژی شده ایم و در اولین قدم اسپان باند ها را نانو آنتی باکتریال و نانو آنتی بنگال کرده ایم. ما نانو ذرات مختلفی را روی منسوجات امتحان کردیم که بهترین آنها نانو ذرات اکسید روی بود».

دکتر صبح سوز در بخشی از این ارائه گفت: اضافه کردن نانو ذرات به دو روش انجام می شود:

روش اول: لایه ای از نانو ذرات روی منسوج اضافه می شود. این روش در زمان پاس کردن آزمون های حساسسیت و تهدیدزایی تمام لایه نانو ذرات اضافه شده روی منسوج از بین می رود.

روش دوم: از اول فرایند تولید نانو ذرات لابه لای بافت قرار می گیرد. در این روش آزمون های سمیت، حساسیت و تحریک را با نمره صفر پاس می کند. این روش در تولید اسپان باندهای شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تعاونی تولید توزیعی مجموعه میلاد پرنیا ایرانیان گفت: پروبیوتیک ها موجودات زنده ای هستند که وقتی در آن موضع قرار می گیرند با خاصیت های مختلفی می توانند به بدن سلامتی ببخشند. ما بیوتکنولوژی را با نساجی تلفیق کردیم. یکی از خصوصیاتی که منسوجات ما دارند این هست که یکسری باکتری ها از همان ابتدای فرایند تولید داخل پارچه فرو رفته اند تا بتوانند از دیگر باکتری های بیماری زا تغذیه کنند.

وی محصولاتی را که شرکت با منسوجات پرو بیوتیک تولید کرده است معرفی کرد:
 1-منسوجات نبافته مورد مصرف در پد بهداشتی بانوان
2- پد زیر بغل
3- پد های ضد آکنه
4-پد زخم پوش
5- زیر انداز سگ و گربه

وی در انتها اضافه کرد: شرکت پارچه های خود را بر اساس شخصی سازی درمان طراحی می کند برای مثال پد طراحی شده برای بانوان یائسه با دختران جوان متفاوت می باشد.

چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از 50 ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.