خلاصه ای از ارائه شرکت لابراتوار دکتر اخوی در روز نخست تریبون ملی نانو و صنعت

دکتر فرشاد اکبر نژاد، مدیر علمی شرکت لابراتوار دکتر اخوی ، دربخش مربوط به شرکتهای فناور، در نخستین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع پزشکی، بهداشت و سلامت، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز شنبه ۲۸ بهمن 1402، با موضوع نقش موثره نانو در ضد آفتابها به ارائه مطلب پرداخت.
دکتر فرشاد اکبر نژاد با اشاره به فعالیت شرکت لابراتوار دکتر اخوی در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نوین، دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید خمیر دندان، ضد آفتاب و آبرسان را معرفی نمود.
وی گفت: بعد از ناسا و ژاپن، سومین تولید کننده خمیردندان نانو هیدروکسی آپاتیت بوده که بعد از ما آمریکا و کانادا هم این خمیردندان را تولید کردند و همچنین درباره گواهی هایی که این محصول گرفته توضیحاتی ارائه نمود.
اولین ترکیبات، نانو تیتانیوم دی اکساید را تولید کردند که جزو فیلترهایی است که در برخی ضد آفتاب ها ممکن است استفاده بشود.
وی گفت: یکی از مشکلات استفاده از ضدآفتاب های کمیکال این است که اگر هر دوساعت یکبار تمدید نشود فیلتر های کمیکال به لایه های درونی پوست نفوذ می کنند و رادیکال آزاد ایجاد می کنند.
اصولا یکی از تاثیرات ضد آفتاب جلوگیری از رادیکال های آزاد توسط نور مرئی UVa، UVb و IR است و اگر ضد آفتاب تمدید نشود این مشکل مضاعف خواهد شد و DNA سلولی دچار آسیب خواهد شد.
وی اذعان داشت یکی از مشکلات جامعه لک صورت می باشد که علت آن اشعه های مضری است که حدودا 54 درصد نور خورشید این اشعه ها را دارد و همچنین در مورد نقش یکسری سلول ها در ایجاد لک صحبت کرد.
اکبرنژاد خاطر نشان کرد که مادر ایجاد لک صورت، خصوصا لک بارداری با وضعیت پیچیده ای رو برو هستیم. وی افزود ضد آفتاب ها به سه دسته شیمیایی، فیزیکی و طبیعی تقسیم می شوند و فیلترهای هر دسته را نام برد.
اوبا توضیح مکانیسم فیلترهای فیزیکی و شیمیایی ضد آفتاب گفت فیلتر های فیزیکی اشعه ها را انعکاس می دهند و یا پخش می کنند در حالی که فیلتر های شیمیایی اشعه ها را جذب می کنند.
همچنین ضد آفتاب های فیزیکی سفیدی بر روی پوست جا می گذارند که خیلی ها از رنگ سفید به جا مانده بر روی پوست ناراضی هستند.
مدیر علمی شرکت لابراتوار دکتر اخوی، به نقش مواد موثر نانو مواد در ضد آفتاب ها اشاره کرد و افزود ژاپنی ها به تولید ضد آفتاب هایی با پایه آب موسوم به فلوئید پرداخت و این شرکت تیتانیم دی اکساید را با ایجاد یک لایه سیلیکونی در اطرافش برای حذف خاصیت آبگریزی تا این ذره خاصیت آبدوستی پیدا کند و در محلول پراکندگی شود. به صورت نانو ذره استفاده می کند و تاییدیه های مراجع ذی ربط را دریافت کرده است. با این روش پس از استفاده، ضد آفتاب سفیدی بر پوست جای نمی گذارد.
وی در پایان به معرفی ضد آفتاب فیوژن واتر SPF50 حاوی ویتامین C پرایم، با ویژگی هایی نظیر بافت سبک، تکنولوژی بر پایه آب، برجای نگذاشتن اثر سفیدی بر پوست و منحصر به فرد از نظر فیلتر های موجود پرداخت.

چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از 50 ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.