خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان نانو فناوری سراج در روز پنجم تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر هادی منصوبی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان نانو فناوری سراج، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع فناوری نانوحباب و کاربردهای آن در کشت گلخانه‎ای، شیلات و تصفیه پساب به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر هادی منصوبی با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه طراحی، ساخت دستگاه ژنراتور نانوحباب ساز گفت: فناوری نانوحباب یعنی وارد کردن ابعاد نانویی هر نوع گاز در مایعات، با توجه به کاربرد و زمینه فعالیت شرکت در بیشتر مواقع گاز ما اکسیژن و مایع هم آب هست. به حباب‎هایی کمتر از ۲۰۰ نانومتر باشند نانوحباب می‎گوییم که به دلیل وجود بار سطحی کم و منفی نانوحباب‎ها، این حباب‎ها در آب پخش می‌شوند و ماندگاری بالایی در آن دارند و این ماندگاری و مافوق اشباع شدن مایع، تفاوت بین کارایی نانوحباب‎ها با ماکروحباب‎ها است.

دکتر منصوبی در ادامه گفت: با کمک این روش می‎توان میزان اکسیژن محلول را تا حد ۴۰ ppm بدون کاهش شفافیت آب بالا ببریم که حد نرمال این مقدار بسته به شرایط مختلف بین ۵ تا ۷ ppm است. وی اذعان داشت: سه حوزه اصلی هست که این فناوری در آن‎ها کاربرد دارد، یک مورد پرورش آبزیان است که کمبود اکسیژن باعث کاهش رشد و ایجاد بیماری در آن‌ها می‎شود.

بنابراین با افزایش اکسیژن محلول در آب می‎توانیم تراکم ماهیان در حوضچه پرورش ماهی را افزایش دهیم و از ایجاد بیماری‎ها و ایجاد جلبک نیز جلوگیری کنیم.صنعت بعدی کشاورزی و بخش گلخانه‎ها است. برای افزایش بهره‎وری دو راهکار وجود دارد یک مورد که کربن دی اکسید را برای تغذیه برگ گیاهان افزایش بدهیم که به دلیل وجود سیستم تهویه، بازدهی خوبی ندارد و راهکار دوم افزایش اکسیژن محلول در آب موجود در بستر پرورش ریشه گیاهان است که در نتیجه ریشه رشد بیشتر و محصول دهی بهتری خواهد داشت و نیز بیماری‎ها کاهش میابد و مصرف قارچ‌کش‎ها کم تر خواهد شد.

 

در گلخانه‎ هایی با وسعت بالا، ابداع شرکت نانوفناوری سراج تولید دستگاه‎های داخل خط(in line) هست که در مسیر انتقال آب قرار می‎گیرند و به صورت آنلاین اکسیژن رسانی را انجام می‎دهند.مدیر تحقیق و توسعه شرکت نانو فناوری سراج گفت: صنعت بعدی که فناوری نانوحباب‎ها در آن تاثیر زیادی داشته است، بخش تصفیه بساپ هست. در تصفیه خانه‎های بزرگ بخش هوادهی را داریم که در آن میکروارگانیزم‌ها نیازمند هوا هستند تا وظیفه تصفیه پساب را انجام دهند. با استفاده از فناوری نانوحباب می‎توان با صرف انرژی و هزینه بهره‎برداری کمتر و بازدهی بالا، دستگاه‎های ژنراتور نانوحباب ساز را جایگزین دستگاه‎های هوادهی قبلی کرد. همچنین با کمک خواص نانوحباب‌ها می‎توانیم اکسیداسیون و در نتیجه گندزدایی خواهیم داشت و از مواد شیمیایی کمتری استفاده خواهیم کرد. فوق اشباع بودن آب از اکسیژن به سیستم‎های چربی‎گیری نیز کمک خواهد کرد.منصوبی در پایان ارائه خود، به معرفی پروژه‎های انجام شده و دستگاه‎های ساخته شده به صورت استاتیک و در خط با توانایی تنظیم مقدار اکسیژن محلول در آب که موضوعی بسیار مهمی برای سلامت ماهیان و ریشه گیاهان است، پرداخت.
گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.