خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان ریز سامانه بهبود درمان در روز پنجم تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس حمیدرضا نیکنام، مدیر فنی شرکت دانش بنیان ریز سامانه بهبود درمان، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید و کاربرد دستگاه‏‎های نانوسنتز جهت تولید نانو حامل‎های دارویی به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس نیکنام با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه تولید تجهیزات داروسازی، گفت: :«هدف ما از ساخت این تجهیزات تولید محصولاتی چون نانو واکسن‌های مبتنی بر mRNA، نانوحامل‎های دارویی، محصولات جدید مراقبت از پوست مبتنی بر نانوذرات و میکروذرات دارویی برای درمان‌های طولانی مدت است.

تخصص نیروی انسانی شرکت ما در زمینه میکروفلوئیدیک هست. علت توجه ویژه‎ای که در دنیا به این فناوری شده، این است که در پلتفرم‌های میکروفلوئیدیک حجم‌های کمتری مورد استفاده قرار می‎گیرد و در نتیجه زمان واکنش‎ها کاهش میابد. مانند دستگاه تست قندخون مبتنی بر این فناوری که با ۵ میکرولیتر خون خیلی سریع نتیجه تست را اعلام می‎کند.»

وی اذعان داشت: «یکی از محصولاتی که به صورت صنعتی و تجاری وارد بازار کردیم مربوط به تولید نانوحامل‎های دارو است. روش کار به این صورت است که یک محلول آبی و آلی وارد تراشه می‌شوند، هندسه این تراشه به شکلی بهینه شده که عمل ترکیب را خیلی سریع انجام دهد.

خروجی این تراشه نانوذراتی هستند که دارو در آن‌ها قرار دارد و این روش دارای مزایایی چون عدم نیاز به استفاده از روش‎های کاهش سایز، تکرار پذیری، قابلیت تولید نانوحامل‎ها در حجم بالا و قابلیت کنترل اندازه ذرات، توزیع آن‎ها و بازده محصورسازی با حجم نمونه کم است.»

نیکنام گفت: «برای ساخت نانوحامل‎ها ما دو دستگاه داریم که هم در مقیاس آزمایشگاهی و هم در مقیاس صنعتی طراحی و ساخته شده است. خروجی دستگاه صنعتی در حدود چند ۱۰ لیتر در ساعت است. هندسه تراشه در هر دو نمونه دستگاه و دقت و کارایی آن‎ها مشابه است.»

مدیر فنی شرکت ریز سامانه بهبود درمان افزود: «شرکت ما تراشه‎های مختلفی برای کاربردهای مختلف تولید می‎کند. تراشه‎های پلیمری برای تحقیقات دانشجویی استفاده می شود.

تراشه ‎های استیل طراحی شده برای صنعتگران است و قابل باز شدن به صورت فیزیکی و شسشتشو با حلال هستند و جنس سازگاری با همه حلال‎ها دارند.»

وی با اشاره به محصول جدید شرکت برای تولید میکروذرات حامل دارو خاطر نشان کرد: «این دستگاه علاوه بر اینکه مزایای دستگاه تولید نانوحامل‎ها را دارا می‎باشد، برای استفاده از تکنیک تصویربرداری و آنالیز هوش مصنوعی جهت رسیدن به سایز دلخواه در یک فرآیند اتوماتیک نیز در طراحی و ساخت آن تلاش‎هایی صورت گرفته است.»

مهندس نیکنام در پایان ارائه خود، به مقایسه محصول شرکت رقیب کانادایی با محصول تولید شده در شرکت ریز سامانه بهبود درمان، پرداخت و گفت: «به دلیل اینکه این شرکت ۱۰ سال زودتر از ما شروع کرده است. کیفیت دستگاه تولید آن‎ها به خصوص از لحاظ ظاهری بیشتر است اما قیمت بالا و عدم دسترسی به خدمات پس از فروش از مشکلات استفاده از این دستگاه است.

همچنین تراشه طراحی شده در شرکت ما قابلیت چند بار مصرف بودن دارد در حالی که تراشه دستگاه کانادایی یکبار مصرف است.»

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد