خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان آرا کاوش پژوه در روز پنجم تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر میترا آملی دیوا، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان آرا کاوش پژوه، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید و کاربرد دستگاه‎های کوانتومتری و طیف سنجی آنالیز مواد و ترکیبات در صنایع مختلف به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر میترا آملی دیوا با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه طراحی، ساخت و تولید تجهیزات آزمایشگاهی، گفت: این شرکت جزء هولدینگ آرا است. در این مجموعه ۴ شرکت داخلی و ۲ شرکت در خارج از کشور وجود دارد که این دو شرکت وظیفه فروش محصولات این هولدینگ را به عهده دارند. شرکت آرا کاوش پژوه از سال ۱۳۹۲ تاسیس شده است و تولید کننده تجهیزاتی چون کوانتومتر، اسپکترومتر، نرم افزار‎ها و تجهیزات جانبی این دستگاه‏‎ها است.

 

دکتر آملی دیوا ضمن معرفی بخش فنی، بخش تحقیق و توسعه و بخش تولید شرکت، بخش آزمایشگاهی شرکت را که شامل آزمایشگاه کالیبراسیون، صلاحیت سنجی و معتبر سازی، توسعه/معتبر سازی روش و آزمایشگاه آزمون هست را تشریح کرد.وی اذعان داشت: دستگاه کوانتومتر تولیدی شرکت دارای ماژول اسپارک، ماژول اپتیک و ماژول مدار فرمان و … است.

فرآیند کار این دستگاه به این صورت است که ماژول اسپارک با تولید یک ولتاژ بالا که به شکل یک جرقه بین الکترود و الکترود نمونه اتفاق می‌‎افتد، عناصری را از سطح نمونه جدا کرده و پلاسما ایجاد می‌کند. این عناصر جدا شده از سطح نمونه فلزی، انرژی بالای خود را به صورت نور نشر می‌کنند که توسط ماژول اپتیکی شناسایی می‌شود و مقدار عناصر در نمونه فلزی اندازه‌گیری می‌شود.

 

از جمله کاربردهای این دستگاه تحلیل‎هایی هست که در زمان کنترل کیفیت مواد ورودی، میانی و خروجی تولید در صنعت، در خصوص آلیاژهای مختلف می‎دهد و می‎توان بررسی کرد خواص مورد نظر با مقدار عناصری که در آلیاژها هست ایجاد خواهد شد یا خیر و درصد‎ها را چگونه باید تغییر داد.

 

این دستگاه دقت و تکرار پذیری بالایی دارد و می‎تواند تمام گرید‎های انواع آلیاژ‎ها را اندازه‎گیری کند.وی در ادامه با توضیح روش‎های استفاده از دستگاه اسپکترومتر(طیف سنجی) گفت: نرم افزار دستگاه اسپکترومتر که توسط متخصصین داخلی شرکت نوشته شده ‎است، یک نرم افزار چند منظوره بوده که به کمک آن به آسانی می‎توان از این دستگاه برای کاربردهای مختلفی چون طیف سنجی رامان، جذب و عبور، بازتابش و فلورسانس و … برای نمونه های مختلف جامد و مایع استفاده کرد. این نرم افزار قابلیت حذف نور محیط، ذخیره اطلاعات به صورت تصویر و اعداد دو ستونی، قابلیت پیدا کردن قله طیف‎های مختلف و … را دارد.

همچنین در سیستم‎های طیف سنجی مدولار برای انتقال نور از فیبر نوری به جای قطعات اپتیکی استفاده می‎شود که منجر به کاهش تابش هرز می‎شود.مدیر تحقیق و توسعه شرکت آرا کاوش پژوه در پایان ارائه خود، کاربرد دستگاه طیف سنجی را با سه تکنیک مهم طیف سنجی فوتولومینسانس، اندازه‎گیری جذب و عبور و انعکاس و طیف سنجی رامان که قابل ارائه از طرف شرکت با پکیج‎های مختلف هست را اینگونه بیان کرد: مزیت این سیستم‎ها در مقایسه با دستگاه‎های قدیمی، بحث مدولاریتی هست که کمک می‎کند آنالیز محصولات چه در صنعت، چه در کشاورزی، در حوزه انرژی در خصوص پنل‎های خورشیدی، در حوزه‏‎های مختلف رفلکشن و رنگ سنجی و همچنین در حوزه‎های پزشکی و زیستی بسیار دقیق انجام شود. همچنین از دیگر خدمات شرکت به ارائه راهکارهای طیف سنجی در زمینه مدیریت محصول و مدیریت کاربرد می‎توان اشاره کرد.
گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.