خلاصه‌ای از ارائه گروه صنعتی دانش بنیان نانو مهندسی سطح ژیکان در روز پنجم تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر سیدفرشید چینی، مدیر عامل گروه صنعتی دانش بنیان نانو مهندسی سطح ژیکان، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید و کاربرد تجهیزات اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش‌سطحی در فناوری نانو به ارائه مطلب پرداخت.

 

دکتر چینی با اشاره به فعالیت شرکت در زمینه گسترش علم نانومهندسی سطح به وسیله‌ تولید انواع دستگاه‌های اندازه‌گیری، دستاورد‌های این شرکت در زمینه تولید تجهیزات اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش‌سطحی را معرفی نمود.

دکتر چینی ضمن تاکید بر تاثیر و نقش نانو مهندسی سطح در ۱۲ تکنولوژی مهم در آینده بشر، گفت: نانو مهندسی سطح به شما این امکان را خواهد داد که سطوحی بسازید که اصطکاک آن بسیار کم باشد در نتیجه برای مثال می‌توانیم ایرفویل هواپیما را به گونه‎ای طراحی کنیم که با کمترین تماس سطحی هوا، نیروی لیفت و درگ هواپیما را افزایش دهد.

همچنین در خصوص ایمپلنت‎ها می‎توان سطح آن‎ها را به شکلی آماده کرد که بدن فکر نکند که ایمپلنت یک جسم خارجی است و آن را پس نزند.

وی در ادامه محصولات شرکت رنگ و پوشش، مشتق شده از این گروه صنعتی را از جمله رنگ‎های نمای داخل و نمای خارج ساختمان، رنگ‎های اکریلیک، رنگ‎های فوق آبگریز و … معرفی کرد و از ویژگی‎های اصلی آن‎ها فوق آبگریز بودن و خاصیت خودتمیز‎شوندگی را که به کمک نانومهندسی سطح ایجاد شده است، نام برد.

 

وی اذعان داشت: با کمک دستگاه اندازه‎ گیری زاویه تماس ساخت شرکت نانو مهندسی سطح ژیکان می‎توان نیروی مقاومی که به قطره از طرف سطح وارد می‎شود را محاسبه کرد. این آزمون برای اندازه گیری زاویه تماس یک قطره مایع (عموماً آب) با یک سطح جامد است. از طریق این آنالیز می‌توان میزان آبگریزی، آب دوستی و یا تمایل به جذب سایر مایعات به غیر از آب را روی سطح اندازه‌گیری کرد.

تفاوت کار ما با دیگر رقبا این است که آن‎ها سرعت تزریق آب بر روی سطح را تنظیم می‎کنند ولی ما اولین شرکتی بودیم که سرعت حرکت contact line را اندازه‎ گیری کردیم و این در دقت اندازه‎ گیری زاویه‎ ها بسیار کمک کننده است.

مدیر عامل گروه صنعتی نانو مهندسی سطح ژیکان افزود: دستگاه اندازه‎گیری زاویه تماس تولیدی شرکت ما، کشش سطح را نیز با روش Pendant drop اندازه می‎گیرد. به این معنی که قطره آویزان می‎شود و از روی شکل قطره می‎تواند به صورت خیلی دقیق کشش سطح را اندازه بگیرد.

وی در پایان ارائه خود به دستگاه جدید ساخت شرکت نانومهندسی ژیکان اشاره کرد و گفت: این دستگاه ماژولار هست و قطعات آن در صورت خرابی قابل جداسازی و تعویض هستند، با این روش می‎توان هزینه تعمیرات و نگه‎داری دستگاه را بسیار کاهش داد و آن را در مناطق دور دست نیز به فروش رساند.

یک ویژگی منحصر به فرد ماژول Pendant drop دستگاه این هست که به شما اعلام می‎کند آیا سایز قطره برای اندازه‎گیری مناسب هست یا خیر و این توانایی در نرم افزارهای دستگاه‎های رقبای خارجی نیز وجود ندارد. این دستگاه انرژی سطح را نیز اندازه می‎گیرد که برای بررسی میزان چسبندگی رنگ یا چسب بر روی سطح کاربرد دارد.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد