خلاصه‌ای از ارائه دکتر محمد آقایی در روز پنجم تریبون ملی نانو و صنعت

پنجمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت تجهیزات مشخصه‌یابی، تولید نانومواد و نانوحباب‌ها‌، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو‌فناوران این حوزه، در روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر محمد آقایی، کارشناس واحد تجهیزات و ماشین‌آلات ‌صنعتی ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو، در بخش مربوط به معرفی برنامه‎های توسعه صنعتی فناوری نانو، با موضوع معرفی برنامه‌ها و حمایت‌های واحد تجهیزات و ماشین‌آلات ‌صنعتی ستاد توسعه فناوری‎های نانو و میکرو به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر آقایی در ابتدا به معرفی فناوری نانو و تاریخچه آن پرداخت و گفت: اندازه بازار فناوری نانو رشد فزاینده‎ای در سال‎های اخیر دارد. ظرفیت بازار فناوری نانو از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ از ۸۵ میلیارد دلار قرار هست به ۲۸۸ میلیار دلار برسد و اکنون در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۲۷ میلیارد دلار بازار این فناوری بوده است، البته خیلی از تجهیزات در این برآورد قرار نمی‌گیرند و بیشتر نانومواد و محصولات نانویی محاسبه شده‎ است.

وی در توضیح روش ارزیابی و ورود به زمره شرکت‎های فناوری نانو، برای تولید کنندگان ماشین آلات و تجهیزات نانویی گفت: فرآیند ارزیابی تجهیزات و دریافت گواهی ارتباط با نانو به این صورت است که در ابتدا اطلاعات اولیه تجهیز از متقاضی دریافت می‌شود، سپس بررسی اولیه و طراحی آزمون ارزیابی انجام می‎شود.

در ادامه هماهنگی به منظور بازدید از تجهیز در محل صورت می‎گیرد و در نهایت در صورت تایید گواهینامه ارتباط با نانو اعطا می‎شود.دکتر آقایی اذعان داشت: اولویت‎های حمایتی واحد تجهیزات، تجهیزات فشار بالا، هوش مصنوعی در تجهیزات آنالیزی، توسعه پوشش ها و تجهیزات میکرو و نانو الکترونیک است.

وی در ادامه برنامه رینکست را به عنوان طرح حمایتی برای انجام تحقیق و توسعه در زمینه ساخته تجهیزات و با تسهیلات کم بهره و امکان بلاعوض شدن بخشی از این تسهیلات در صورت فروش محصول در بازه زمانی معین معرفی کرد.

کارشناس واحد تجهیزات و ماشین‌آلات ‌صنعتی ستاد گفت: با کمک کریدور برنامه مدار را اجرا کردیم که در ابتدا با ۲۷ شرکت از واحد تجهیزات در دو مرحله جلسه برگزار کردیم و شناسنامه کلی برای آنها تهیه کردیم و عارضه یابی کلی از آن ها انجام دادیم.

در نتیجه توانستیم ۴ تجهیز جدید را برای حمایت رینکست معرفی کنیم و ۲ تجهیز برای ارتقا طراحی صنعتی شناسایی شد، همچنین از ۳ استارت آپ آزمایشگاهی برای ارتقا به تجهیز صنعتی حمایت انجام شد.

وی در پایان ارائه خود به برگزاری چالش ارتقای ستاپ به تجهیز صنعتی، اشاره کرد و گفت: از کل ۲۴ طرح ارائه شده در دو مرحله برای دریافت حمایت، تعداد ۹ طرح غربالگری شد و برای دریافت حمایت تایید شدند و تعداد ۳ طرح نیز به سایر کارگروه‎های ستاد ارجاع داده شده ‎اند.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد