از چهار محصول نانوکاتالیست ایرانی رونمایی شد

صبح روز سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲، با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی و دکتر عماد احمدوند، از چهار محصول نانوکاتالیست شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا رونمایی شد.

شرکت دانش‌بنیان اکسیر نوین فرآیند آسیا یکی از شرکت‌های حوزه فناوری‌نانو است که چندین محصول نانویی در بخش کاتالیست و جاذب تولید کرده و برای این محصولات گواهی نانومقیاس دریافت کرده است.

کاتالیست تولید اتیلن اکسید از اتیلن مورد مصرف در واحدهای تولید اتیلن گلیکول، کاتالیست تبدیل استیلن به اتیلن در جریان اتیلن (استیلن کانورتور)، کاتالیست ایزومریزاسیون زایلن‌ها و اتیل بنزن به پارازایلین و کاتالیست تولید مازوت کم سولفور، چهار محصولی بودند که امروز رونمایی شدند.

ظرفیت تولید کاتالیست تولید اتیلن اکسید ۲ تن در روز و سالانه متوسط ۵۰۰ تن در سال می‌باشد که در پتروشیمی‌های مارون، مروارید، بوشهر، اراک و فرسا شیمی استفاده می‌گردد. که سالانه ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به‌دنبال خواهد داشت. لازم به‌ذکر است در این شرکت پایه‌های کاتالیست اتیلن اکساید نیز بومی‌سازی گردیده است و کاتالیست نهایی از پایه‌های تولیدی شرکت ساخته می‌شود.

کاتالیست استیلن کانورتور جهت پتروشیمی‌های گچساران، مروارید، امیرکبیر، جم و آریا ساسول نیز خط تولید آن در این شرکت با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال رونمایی گردید که صرفه جویی ارزی متوسط سالانه ۱۰میلیون دلار را به بار خواهد داشت.

همچنین کاتالیست ایزومریزاسیون زایلن‌ها و اتیل بنزن به پارازایلین شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا در پتروشیمی بوعلی‌سینا استفاده می‌شود. علاوه‌بر این محصولات نانویی، از فناوری تولید کاتالیست‌های شیرین‌سازی نفت کوره کم سولفور این شرکت نیز رونمایی شد.

با توجه به شرایط تحریمی، استفاده از نانوکاتالیست‌های ایرانی به‌شدت رو افزایش است. بیشتر پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها نظیر پتروشیمی نظیرپتروشیمی‌های بندر امام، مروارید، مارون، گچساران، امیرکبیر، و پالایشگاه‌های نفت امام خمینی‌ (ره) شارند، نفت ستاره خلیج فارس، اصفهان و لاوان در کشور از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.

کاتالیست نانوساختار دهیدروژناسیون (NR۱۳)، کاتالیست نانوساختار تصفیه هیدروژنی (HTR۲۲۲LA)، کاتالیست نانوساختار ایزومریزاسیون (ISOC۱۸۹) و کاتالیست نانوساختار آروماتیک‌سازی (AHT۲۵BS۲) از جمله محصولات این شرکت هستند.