خلاصه‌ای از ارائه نانوکاتالیستهای شرکت دانش‌بنیان توسعه صنایع نفت و گاز سرو در تریبون ملی نانو و صنعت

دومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت نانو کاتالیست ها، نانو جاذب ها و نانو ساختار های پیشرفته صنعتی، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو فناوران این حوزه، روز یکشنبه 29 بهمن 1402 برگزار شد.
دکتر احمدرضا کشاورز، سرپرست واحد تحقیقات شرکت دانش بنیان توسعه صنایع نفت و گاز سرو، دربخش مربوط به شرکت های فناور، با موضوع کاربردهای نانو کاتالیست ها در صنایع پترو شیمی، پالایش و فولاد به ارائه مطلب پرداخت.
دکتراحمدرضا کشاورز با اشاره به فعالیت شرکت دانش بنیان توسعه صنایع نفت و گاز سرو، دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید کاتالیست های مصرفی در صنایع پترو شیمی، پالایش و فولاد را معرفی نمود.
وی گفت: واکنش کاتالیستی در فرایند های شیمیایی عملا مسیر انجام واکنش را به نوعی کوتاه می کنند و انرژی اکتیواسیون که برای واکنش لازم هست را کاهش می دهند.
کشاورز در ادامه به معرفی محصولات و خدمات شرکت پرداخت و به کاتالیست های فرآیند احیا مستقیم آهن در صنایع فولاد، کاتالیست های فرآیند گاز سنتز در صنایع پترو شیمی، کاتالیست های فرآیند متانول در صنایع پترو شیمی، کاتالیست های فرآیند اوره و آمونیاک در صنایع پترو شیمی، کاتالیست های فرآیند تولید گاز اتیلن در صنایع پترو شیمی، کاتالیست های فرآیند متانول در صنایع پترو شیمی، کاتالیست های فرآیند گاز هیدروژن در صنایع پالایشگاهی، کاتالیست های فرآیند فرمالدهید در صنایع پایین دستی اشاره کرد و گفت که ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی در حوزه کاتالیست نیز هست.
دکتر کشاورز اذعان داشت کاتالیست ها معمولا در ابعاد نانو متری هستند و همچنین واکنش های شیمیایی در مقیاس نانومتری هستند، اما اندازه ذرات توزیع یکنواختی ندارد و ذرات درشت مشاهده می شود لذا باید با کنترل شرایط عملیاتی به  کنترل اندازه ذرات و مورفولوژی بپردازیم. ما باید ابعاد را در مقیاس نانو، تا کمتر از 100 نانو کنترل کنیم.
وی افزود: بازار نانو کاتالیست ها 1/7 میلیارد دلار در سال 2020 و در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی 957 میلیون دلار ترنوول مالی داشته است.او در ادامه به معرفی کاتالیست پالادیم بر پایه آلومینا که در مقیاس 5 نانو متر می باشند و در مقیاس نانو متری سنتز شده است، پرداخت.
سرپرست واحد تحقیقات شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو، در رابطه با تاثیر اندازه ذرات نیکل در تشکیل کربن گفت: وقتی اندازه ذرات ما بزرگتر از 20 نانو متر می شود منجر به تشکیل کک می شود و منجر به از هم پاشیدگی ذرات می شود.
وی در پایان با اشاره به این که شرکت موفق به ساخت کاتالیست متاناسیون، کاتالیست سنتز متانول در ابعاد نانو متری شده است گفت: شرکت نفت و گاز سرو به عنوان صادر کننده برتر سال 1400 شناخته شده است و همچنین صادرات بیش از 2000 تن کاتالیست به خارج از کشور داشته است.

چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از 50 ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.