خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان آرکا دنیز یاس در روز ششم تریبون ملی نانو و صنعت

ششمین روز تریبون ملی نانو و صنعت، با محوریت تولیدات نانوفناورانه و سرمایه‌گذاری‌های خطر‌پذیر، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر اصغر زمانی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان آرکا دنیز یاس در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید و کاربرد پودر نانوذرات اکسید فلزی به روش سبز به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر زمانی، با اشاره به فعالیت شرکت دانش بنیان آرکا دنیز یاس در حوزه تولید صنعتی انواع نانوذرات، دستاورد‌های این شرکت در زمینه تولید پودر نانوذرات اکسید فلزی به روش سبز، را معرفی نمود.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان آرکا دنیز یاس در خصوص کاربرد زینک اکساید و نانو زینک اکساید گفت: «زینک اکساید و نانو زینک اکساید یکی از پرکاربرد‌ترین مواد در صنایع هستند.

در انواع صنایع مانند لاستیک‌سازی که برای بالا بردن مقاومت لاستیک و ایجاد خاصیت ضد UV و ضد قارچ کردن لاستیک‌ها کاربرد ویژه‌ای دارد. همچنین در تهیه انواع دارو‌ها، در کرم‌هایی مانند ضد آفتاب‌ها و مواد آرایشی کاربرد دارد.

در صنایع نساجی برای بالابردن مقاومت پارچه‌ها در برابر نور خورشید و اشعه UV و نیز در صنایع الکترونیک و فتو الکترونیک و تهیه سلول‌های خورشیدی کاربرد دارد. وی اذعان داشت: «در از بین بردن آلودگی‌ها توسط نور خورشید زینک اکساید نقش فتوکاتالیز را ایفا می‌کند.

استفاده از نانو زینک اکساید اثر بیشتری نسبت به استفاده از زینک اکساید دارد و می‌توان مقدار کمتری نانو رینک اکساید استفاده کرد که هم صرفه اقتصادی دارد و هم مشکل فضا برای انبار داری ندارد.»

دکتر اصغر زمانی ضمن توضیح در خصوص روش تولید نانو زینک اکساید افزود: «نانو ذرات زینک اکساید عمدتاً به روش شیمیایی تهیه می‌شوند که قیمت نسبتاً بالایی دارد و علاوه بر آن دارای مسائل زیست محیطی نیز می‌باشند.

در چند سال اخیر، سنتز و تولید صنعتی سبز نانو ذرات زینک اکساید مطرح شده است و ما در ایران تنها شرکتی هستیم که تولید صنعتی سبز نانو زینک اکساید را شروع کرده‌ایم. تولید سبز زینک اکساید می‌تواند روش‌های مختلفی از جمله استفاده از قارچ‌ها، جلبک‌ها، انواع گیاهان، باکتری‌ها و… داشته باشد.

 

کاری که تولید ما را نسبت به دیگر روش‌ها مجزا می‌کند؛ استفاده از پسماند‌های کشاورزی برای سنتز نانو ذرات زینک اکساید می‌باشد و مزیت بسیار مهمی برای تولید ما محسوب می‌شود.»

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان آرکا گفت: «ما می‌توانیم اندازه نانو ذرات زینک اکساید در تولید صنعتی را کنترل کنیم؛ یعنی سایز نانوذرات را بر اساس چیزی که مشتری می‌خواهد، تغییر دهیم.

همچنین این نانو ذرات بین ۹۵-۹۶ درصد خلوص دارند. علاوه بر آن، میزان رطوبت محصول یک فاکتور مهم محسوب می‌شود که میزان رطوبت آن‌ها کم‌تر از پنج دهم درصد می‌باشد و کاملاً به روش سبز با استفاده از پسماند‌های کشاورزی تهیه می‌شود. ما در تلاش هستیم نانو اکسید‌های فلزی دیگری از جمله منیزم اکساید که کاربرد فراوانی دارد را نیز تولید کنیم.»

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد