تولید پوشش‌های ضدحریق در ساختمان با فناوری نانوی ایرانی

در جهان مدرن امروز، ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی‌های احتمالی از اهمیت بسزایی برخوردار است. پوشش‌های ضد حریق نقش حیاتی در تضمین این ایمنی ایفا می‌کنند. انواع پوشش‌های ضد حریق پس از بروز حریق، از نفوذ حرارت به اسکلت‌ ساختمان جلوگیری می‌کنند. این مقاومت می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت دوام داشته باشد (بسته به نوع عایق ضد حریق). پس اگر به هر دلیلی در یک ساختمان آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، وجود پوشش‌های ضد حریق می‌تواند نقطه اتکایی برای اهالی گرفتار در آن باشد. البته توجه کنید استفاده از این پوشش‌ها به تنهایی کافی نیست و حتما در ساختمان‌ها باید از سیستم‌های اطفا حریق نیز استفاده شود.

در حاضر شرکت الوان تولیدکننده‌ی اندود سیمانی ضد حریق است که برای این نانومحصول خود گواهی‌ نانومقیاس دریافت کرده‌است. این محصول روی اسکلت‌های فلزی قرار می‌گیرد تا دمای تحمل این اسکلت‌ها افزایش یابد. با این کار، ساختمان زمان طولانی‌تری را در حین حریق تحمل می‌کند. استفاده از اندود سیمانی ضد حریق در ساختمان‌ها موجب می‌شود تا فلزات اندود شده قادر باشند استحکام خود را در دماهای بالا حفظ کنند. این محصول می‌تواند ایمنی ساختمان را افزایش داده و به آتش‌نشان‌ها فرصت بیشتری برای اطفای حریق دهد.

با توجه به اینکه بیشتر فعالیت‌های انسان در زمینه ساختمان‌سازی به سمت ایمنی هر چه بیشتر این ساختمان‌ها پیش می‌رود، وجود این عایق‌ها یکی از اولین اقداماتی است که می‌تواند در راستای این ایمن‌سازی انجام شود. مسئولیت انسانی هر فردی که در زمینه ساختمان سازی فعالیت می‌کند، اهمیت به وجه ایمنی سازه‌هایش خواهد بود. بنابراین اجرای چنین پوشش‌هایی، یک امر انسانی و ضروری است.