مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

حفظ و نگهداری تجهیزات در صنایع بزرگ مانند نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در برابر سایش، فرسایش و خوردگی از موارد مهم است. در سال‌های اخیر با گسترش فناوری نانو، شرکت‌های نفتی دنیا سعی در استفاده از این فناوری در بخش‌های مختلف این صنایع از جمله تجهیزات و قطعات داشته‌اند. پتانسیل بالای فناوری نانو باعث شده است که بخش فراوانی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های بزرگ نفتی به استفاده از این فناوری معطوف شود.

در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به منظور حفاظت قطعات در برابر محیط‌های خورنده از جمله گاز H2S، فشار بالای کاری و شرایط محیطی خشن (گرما، گرد و خاک، رطوبت، نمک و غیره) از پوشش‎دهی سطح قطعات استفاده می‎شود. خوردگی شدید و محیط‎های ساینده به همراه عوامل مکانیکی و حرارتی در این فرایندها وجود دارد. بسیاری از پوشش‌‏های موجود محدودیت‎های جدی دارند و برای کاربرد در صنایع نفت و گاز مناسب نیستند. پوشش‎ها خواص مکانیکی قطعه مانند سختی، استحکام و چقرمگی را بهبود می‏‌بخشند. در عین حال با انتخاب پوشش مناسب، مقاومت در برابر شرایط محیطی مانند اکسیداسیون دمای بالا و خوردگی بهبود می‎یابد.

در این گزارش سعی شده تا با نگاهی به فناوری نانوپوشش‌ها بتوان مشکلات تجهیزات صنایع نفت و گاز در حوزه سایش، فرسایش و خوردگی را مرور کرد و برای آن‌ها راهکاری ارائه داد.