تبدیل آب شور مناطق کویری به آب شیرین با دستگاه تصفیه آب نانویی در ایران

شرکت پیام آوران نانو فناوری فردانگر یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تصفیه آب با کمک فناوری نانو، دستگاهی برای تصفیه آب شور و تبدیل آن به آب شیرین ساخته است که برای استفاده در مناطق کویری ایده‌آل است.

مهندس ناصر مسلمی، مدیر کارخانه شرکت دانش‌بنیان پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر می‌گوید: «غشاء این دستگاه تصفیه آب شور در بخش تحقیق و توسعه شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر طراحی شده است. این دستگاه در مناطقی که آب‌های شور دارند، مانند کویرها قابل استفاده است. در واقع این دستگاه قابلیت تولید آب شیرین از آب‌های شور را دارد، بنابراین این دستگاه برای اقلیمی‌هایی که آب در آن مناطق شور است می‌تواند به تامین آب آشامیدنی کمک کند.»

خانم بهاره کاویانی، مدیرعامل شرکت پیام آوران نانو فناوری فردانگر می‌گوید: «ما از سال ۱۳۸۶ با هدف توسعه یک فناوری جدید به منظور تولید نانومواد، فعالیت خود را آغاز کردیم. در آن زمان فناوری‌نانو که یک فناوری نوظهور در جهان بود، برای ما یک چالش جذاب محسوب می‌شد، که علاقه‌مند بودیم وارد آن حوزه شویم.»

دستگاه نانو کلوئید ساز، گرانول جاذب آرسنیک آب، دستگاه حباب ساز نانویی (نانو کویتاسیون) و گرانول حاوی نانواشیاء α-FeOOH بعنوان جاذب آرسنیک از جمله محصولات نانویی شرکت پیام آوران نانو فناوری فردانگر است. شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر به‌طور میانگین توانایی تولید ۲ تن گرانول جاذب آرسنیک را در ماه داراست و امکان افزایش آن با افزایش تعداد شیفت وجود دارد. همچنین در صورت افزایش فروش امکان گسترش خط تولید وجود خواهد داشت.

مهندس کاویانی می‌افزاید: «در حال حاضر به فناوری جدیدی در تصفیه پساب‌های رنگی دست پیدا کرده‌ایم. اولین پایلوت موفق این فناوری نیز در چین پیاده‌سازی کرده‌ایم. از آنجایی که در حوزه نانومواد تجربه داشتیم از همین نانومواد در فرآیندها استفاده کرده ایم.»

لازم به ذکر است که از سامانه‌های تصفیه آب این شرکت برای بهبود کیفیت آب چندین شهر در استان‌های مختلف نظیر اردبیل و کرمان استفاده شده است.