دوره صنعتی کاربرد نانوپوششها در صنعت خودرو برگزار شد

دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوششها در صنایع با موضوع صنعت خودرو و با هدف ارائه اطلاعات فنی به مدرسین فناوری نانو در این صنعت، در تاریخ ۴ شهریورماه ۱۳۹۵ در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار گردید.

دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوششها در صنایع با موضوع صنعت خودرو، با هدف ارتقای کیفیت محتوای قابل ارائه به صنعت در سمینارهای صنعتی (سمینارهای آشنایی صنایع با پوشش‌های نانو و کاربردهای آن) و بیان اطلاعات علمی و فنی، در تاریخ ۴/۶/۱۳۹۵ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در محل سالن کنفرانس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار گردید.در این دوره از تمامی دارندگان گواهی معتبر تدریس فناوری نانو که در آینده قصد برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در موضوعات مرتبط با نانوپوشش‌ها را دارند، دعوت بعمل آمد تا بصورت رایگان و حداکثر در دو موضوع، در این دوره‌ها ثبت‌نام و شرکت نمایند.

در ابتدای این دوره استراتژی شرکتها جهت کاهش سوخت، لزوم افزایش بازده خودرو و چالشهای پیش روی صنعت خودروسازی و شرکتهای مربوط ذکر شده و راهکارهای عملی در راستای اهداف تعیین شده و حل چالش های مذکور بیان گردید. همچنین با معرفی ویژگیهای پوششهای مورد استفاده در خودرو و مقایسه مقادیر سایش و اصطکاک برای آنها در مواد مختلف، به نقش نانوپوششها در بهبود و رفع معایب مذکور و افزایش راندمان کاری و بهره وری اقتصادی صنایع مرتبط با خودروسازی اشاره شد.

در ادامه کاربرد نانوپوششها در صنعت خودرو از زوایای مختلف تشریح شده و ضمن بیان اهمیت نانوپوشش‎های کاربردی در این صنعت، به تأثیر آن در اقتصاد و توسعه کشور پرداخته شد.
از محورهای آموزشی صنعتی این دوره میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. انواع نانوپوشش‎های مورد استفاده در صنعت خودرو
  2. پوششهای دی ال سی و کاربرد آن در صنعت خودرو
  3. نانوپوشش‎های خودانطباقی
  4. کاربرد نانوپوشش‎ها در اجزای موتور خودرو
  5. نانوپوشش‎های حاصل از فرایندهای پاشش حرارتی
  6. کاربرد نانوپوشش‎های تزئینی در صنعت خودرو
  7. کاربرد نانوپوشش‎ها در ابزارها و قالب‎ها
  8. کاربرد نانوپوشش‎ها در یاتاقان‎های خودرو
  9. نانوپوششهای TiAlSiCN، AlCrN و …
  10. نانوپوششهای ترکیبی

و…

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

یکی از موضوعاتی که در این جلسه به آن اشاره شد، کاربرد صنعتی نانوپوشش‎ها در اجزای موتور و اثر آن بر عملکرد و عمر کاری این قطعات بود. کاهش مصرف سوخت، بهبود به عملکرد موتور، زیست سازگاری، بهینه سازی اقتصادی موتور از مزایای برشمرده نانوپوشش های کاربردی در این قطعات بود.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

مقایسه انواع پوشش‎ها نیز از دیگر موضوعاتی است که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
پوشش های MoS۲ و پوشش های گرافیتی از جمله پوشش های مطرح شده بود.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

افزایش عمر یاتاقان‌ها با استفاده از انواع نانوپوشش در مقایسه با پوشش‎های مرسوم نیز در این جلسه بررسی شد و خواص بارز نانوپوشش ها در مقایسه با پوشش های معمولی مورد بحث قرار گرفت.

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

از دیگر عناوبن شرح داده شده، مبحث نانوپوشش‎های مورد استفاده در چرخدنده‎ها و انواع آن بود که در بخش‎های مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‎گیرند.در بخش پایانی، ضمن پرسش و پاسخ، انتقال تجربیات و ارائه نقطه نظرات ، مدرسان از نزدیک با نمونه قطعات صنعتی پوشش داده شده با استفاده از فناوری نانو و بکارگیری آن در صنعت خودرو از نزدیک آشنا شدند. از جمله این قطعات میتوان به انواع ابزارهای ماشین‎کاری و میل‎بادامک و … پوشش داده شده با استفاده از نانوپوشش هایی نظیر TiN و DLC اشاره نمود. بخشی از محتواهای ترویجی و گزارشات صنعتی منتشر شده در حوزه فناوری نانوپوشش نیز در حاشیه رویداد، به مدرسان عرضه شد.

در پایان دوره، مدرسان از طرف ستاد گواهی حضور دریافت نمودند. این دسته از مدرسان در طول مدت اعتبار گواهی تدریس، مجوز برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در حوزه نانوپوشش‌ها را خواهند داشت.

شایان ذکر است با توجه به این که مسئولیت ترویج و آموزش فناوری نانو و انتقال مفاهیم به علاقمندان این فناوری نوین در سمینارهای صنعتی و ترویجی بر عهده مدرسان فناوری نانو است، مدرسین فناوری نانو در سمینارهای صنعتی، مطابق با آیین نامه، در حضور مخاطبان سمینار (کارشناسان، مدیران و فعالان صنایع کشور) درمحورهای تعیین شده برای سمینارهای صنعتی به ارائه اطلاعات و ترویج صنعتی فناوری نانو می‌پردازند. مطابق با آیین نامه برگزاری سمینارهای صنعتی، محورهای تعیین شده برای این دسته سمینارها عبارتند از: “تبیین مبانی علمی فناوری نانو مرتبط با صنعت مورد نظر”، “تشریح کاربردهای فناوری نانو در صنعت مورد نظر”، “بیان وضعیت توسعه فناوری نانو در صنعت مورد نظر در سطح جهان”، “معرفی شرکت‌ها و فناوری‌های توسعه یافته داخلی در صنعت مورد نظر” و “توضیح سیاست‌های توسعه صنعتی فناوری نانو در ایران“.

همچنین یادآور می‌شود، بر اساس برنامه های اعلام شده، دوره آموزشی صنعتی نانوپوشش ها در صنعت نساجی، ویژه مدرسین فناوری نانو، در هفته آتی مورخه ۱۲/۶/۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.