دوره صنعتی کاربرد نانوپوششها در صنایع با موضوع صنعت نساجی برگزار شد

دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوششها در صنایع با موضوع صنعت نساجی و در راستای اطلاع‌رسانی علمی و فنی به مدرسین فناوری نانو علاقمند به فعالیت در این صنعت، در تاریخ ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در سالن کنفرانس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار گردید.

در مجموعه دوره های آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوششها در صنایع، از تمامی دارندگان گواهی معتبر تدریس فناوری نانو که در آینده قصد برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در موضوعات مرتبط با نانوپوشش‌ها را دارند، دعوت بعمل آمد تا بصورت رایگان و حداکثر در دو موضوع صنعتی از مجموعه دوره‌های آموزشی صنعتی فناوری نانو، ثبت‌نام و شرکت نمایند.

در هفته سوم برگزاری این دوره ها، که با هدف اطلاع‌رسانی علمی و فنی به مدرسین فناوری نانو در صنعت، آگاه‌سازی ایشان از توان داخلی، محصولات فناوری نانو ساخت ایران در حوزه نانوپوششهای کاربردی در صنعت نساجی، بیان پیشرفتهای اخیر صنعتی در جهان و افزایش سطح کیفی و محتوایی سمینارهای صنعتی فناوری نانو و در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، در محل ستاد تشکیل گردید، به کاربردهای نانوپوشش‌ها در صنعت نساجی در بعد تجهیزات و محصولات مرتبط با این صنعت، پرداخته شد.

در ابتدای این دوره پس از ذکر بازارهای اصلی نانوپوششها و بیان حجم بازار جهانی آن، به انواع نانوپوشش‎های مورد استفاده در صنعت نساجی پرداخته شده و چالشهای موجود، مباحث اقتصادی قابلیت اطمینان و مزایای استفاده از نانوپوشش‏ها در این صنعت، مورد بررسی قرار گرفت. نانوپوشش‏های خودتمیزشونده و مکانیزم های مطرح، نانوپوشش‎های ضد آب و روغن و لک، ضد بو و ضد میکروب، ضد سایش، محافظ در برابر گاز، هادی الکتریسیته و ضد الکتریسیته ساکن و نانوپوشش‎های سخت و مقاوم از جمله موضوعات ارائه شده در این دوره بود.

روش‏های نوین اعمال نانوپوشش بر روی منسوجات و مزایای آن نسبت به پوشش دهی با روشهای سنتی، مبحث دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت. همچنین به فناوری پلاسما و مبحث پلاسمای اتمسفری در صنعت نساجی اشاره گردید و نحوه تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانوپوششها در این صنعت بیان شد.
در بخش دوم مباحث ارائه شده، نانوپوشش‎های سخت و مقاوم در تجهیزات صنعت نساجی به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.
از محورهای آموزشی صنعتی این دوره میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مزایای استفاده از نانو پوشش‏ها در مقایسه با پوشش های مرسوم در صنعت نساجی
  • پرکاربردترین نانو پوشش‏ها در صنعت نساجی و ماشین‏آلات نساجی
  • فناوری‏های ایجاد نانوپوششهای کاربردی در صنعت نساجی
  • کاربردهای تجاری‌سازی شده نانوپوشش‌ها در صنعت نساجی
  • شرکت های فعال در صنعت نساجی
  • نانوپوششهای کاربردی برای انواع زننده ها در ماشینهای ریسندگی
  • نانوپوششها و کاردینگ
  • نانوپوششهای TiAlSiN، CrN و …
  • نانوپوشش‎ها مورد استفاده بر روی شیطانکها
  • نانوپوشش‎دهی رینگها
  • و …

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

یکی از موضوعاتی که در این جلسه به آن اشاره شد، استفاده از دانش مهندسی جهت بهبود عملکرد منسوجات آب‎گریز بود. وجود زمینه برای مطالعه و پژوهش در این حوزه و بسترسازی اقتصادی و ورود آن به بازار، از نکات قابل اهمیتی اینگونه منسوجات بود که در این دوره به آن اشاره گردید.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

به علاوه مقایسه انواع روش‏های اعمال نانوپوشش‎ها بر روی منسوجات و مزایا و معایب هر کدام از این روش‏ها مورد بحث قرار گرفت. رفع موانعی از جمله ساییده شدن غلتک، نیاز به سنگ زنی و توقف خط تولید برای اقدامات مذکور با استفاده از بکارگیری نانوپوششها در تجهیزاتی نظیر ماشین کشش نساجی، موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

افزایش عمر کارکرد رینگ‎ها با استفاده از نانوپوشش‎های کامپوزیتی و دستیابی به سختی بالا با وجود ضخانت نانومتری پوششها از موارد جالب توجه در این دوره بود.

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

از دیگر عناوین شرح داده شده، مبحث چالش‎های موجود در چرخانه‏ها و نانوپوشش‎های مورد استفاده جهت رفع این مشکلات بوده است. بهره گیری از نانوپوششهایی نظیر لایه های نازک نیکلی و با مقاومت به سایش بالا، یکی دیگر از کاربردهای مدنظر در صنعت نساجی بیان شد.

در بخش پایانی، ضمن پرسش و پاسخ و ارائه نقطه نظرات، بخشی از محتواهای ترویجی و گزارشات صنعتی منتشر شده در حوزه فناوری نانوپوششها و صنایع نساجی، به حاضران عرضه شد. به علاوه مدرسان از طرف ستاد گواهی شرکت در دوره دریافت نمودند. این دسته از مدرسان در طول مدت اعتبار گواهی تدریس، مجوز برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در حوزه نانوپوشش‌ها را خواهند داشت.
از آنجا که آشنا نمودن صنایع نساجی کشور با کارکردهای فناوری نانو جهت استفاده در تولید محصولات دانش بنیان، افزایش کیفیت و بهبود عمر کاری قطعات و اثرات اقتصادی بارز آن مستلزم ترویج و آموزش فناوری نانو و اطلاع رسانی مستمر است و نظر به این که مسئولیت ترویج و آموزش فناوری نانو و انتقال مفاهیم به علاقمندان این فناوری نوین در سمینارهای صنعتی و ترویجی بر عهده مدرسان فناوری نانو است، مدرسین فناوری نانو در سمینارهای صنعتی، می بایست در حضور مخاطبان سمینار (کارشناسان، مدیران و فعالان صنایع کشور)، مطابق با آیین نامه برگزاری سمینارهای صنعتی، درمحورهای تعیین شده شامل “تبیین مبانی علمی فناوری نانو مرتبط با صنعت مورد نظر”، “تشریح کاربردهای فناوری نانو در صنعت مورد نظر”، “بیان وضعیت توسعه فناوری نانو در صنعت مورد نظر در سطح جهان”، “معرفی شرکت‌ها و فناوری‌های توسعه یافته داخلی در صنعت مورد نظر” و “توضیح سیاست‌های توسعه صنعتی فناوری نانو در ایران” به ارائه اطلاعات و ترویج صنعتی فناوری نانو بپردازند.

شایان ذکر است کلیه علاقمندان به حضور در دوره های باقیمانده آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع کاربرد نانوپوششها در صنایع می‌توانند بر اساس برنامه های اعلام شده ، بصورت رایگان ثبت نام و شرکت نمایند.

همچنین یادآور می‌شود دوره آموزشی صنعتی نانوپوشش‌ها در صنعت کشاورزی، ویژه مدرسین فناوری نانو، مطابق برنامه ، در روز پنجشنبه هفته آتی مورخه ۱۸/۶/۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.