رنگ‌های نانویی ایرانی، بر بدنه هواپیماها

رنگ‌ها و پوشش‌های صنعتی با توجه به حوزه کاربردشان باید از ویژگی‌ها و خواص متفاوتی بهره‌مند باشند. همین موضوع موجب شده تا تنوع محصولات در این بخش افزایش چشمگیری یابد. تولید بعضی از رنگ‌های موردنیاز در صنایع از جمله صنعت خودرو و هوایی، مستلزم بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته مانند فناوری نانو است. مسیر توسعه و تولید رنگ‌های مبتنی بر فناوری نانو در کشور ما نیز آغاز شده و محصولات ارزشمندی در این حوزه به بازار رسیده‌اند.

شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام توانسته پس از سال‌ها تحقیق و توسعه و فعالیت در حوزه تولید رنگ‌های صنعتی، به تولید رنگ‌ها و پوشش‌های نانویی دست یابد. سیلر درزگیر، عایق زیر بدنه خودرو و رنگ هواپیمایی از جمله محصولات این شرکت هستند که با استفاده از فناوری‌نانو بهبود یافته‌اند. در ادامه به برخی از این محصولات و ویژگی‌های آنها پرداخته می شود:

 

سیلر درزگیر
این محصول در خودروسازی جهت پوشش درزهای بدنه خودرو استفاده می‌شود. به طور کلی این محصول در پوشش قسمت‌های غیرقابل دسترس خودرو، پیش از رنگ کلی بدنه و به منظور محافظت در برابر خوردگی، رطوبت و سایر عوامل مخرب بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیلر درزگیر بر پایه پی‌وی‌سی بدون حلال است و از نوع کوره‌ای و قابل مصرف با پمپ‌های تحت فشار (Airless) یا قلم‌مو است.

این محصول در گذشته تحت لیسانس شرکای خارجی (شرکت EFTEC) در شرکت گوهرفام به تولید می‌رسید. با اتمام دوره لیسانس و خروج شرکای خارجی این شرکت و در دسترس نبودن برخی از مواد اولیه در بازار داخلی، این شرکت با تکیه بر توانمندی نیروهای تحقیق و توسعه خود اقدام به ارائه فرمولاسیون جدید همراه با حفظ کیفیت محصول کرد.

شرکت گوهرفام توانسته است در این مسیر، ضمن دستیابی به محصولی معتبر و گذراندن آزمون‌های سخت‌گیرانه صنایع خودروسازی، مشکل عدم دسترسی به برخی از مواد اولیه را تا حدی مرتفع سازد.

 

عایق زیر بدنه
عایق زیربدنه به عنوان عایق صوت، حرارت، خوردگی، رطوبت، محافظت خودرو در برابر پرتاب سنگ‌ریزه وغیره کاربرد دارد.

یکی از عناصر مهم در تولید عایق زیر بدنه اتومبیل پی‌وی‌سی است. معمولاً خمیرهای پی‌وی‌سی، مایعاتی با ویسکوزیته نسبتاً بالا هستند که پی‌وی‌سی در آن‌ها به صورت ذرات خیلی ریز و پراکنده در یک ماده نرم‌کننده وجود دارد.

صفحات فلزی پس از آستر با پلاستیزول پوشش داده و سپس پخته می‌شوند تا پوشش محافظی به ضخامت ۰.05 تا ۰.5 میلی‌متر روی آن‌ها تشکیل شود. چنین پوششی در مقابل سایش، فرسایش و خراشیده شدن مقاوم است. این صفحه فلزی را می‌توان شکل داد، خم یا سوراخ کرد و یا کشید بدون آنکه لایه پوششی آن جدا شود.

پوشش‌های پی‌وی‌سی با استفاده از روش پاششی اعمال می‌شوند. این روش برای اشیایی که شکل پیچیده و یا سطح گسترده دارند، استفاده می‌شود. بدین منظور خمیرهای پی‌وی‌سی دارای ویسکوزیته نسبتاً پایین و غیرنیوتنی بوده و نقطه تسلیم مناسب و مشخصی برای سیالیت (رفتار بینگهام) دارند.

شرکت گوهرفام در فرمولاسیون محصولات واحد پلاستیزول خود از نانومواد ایروسیل استفاده کرده که علاوه بر تنظیم خواص اصلی همچون خواص تیکسوتروپی و رئولوژیکی این محصولات، برخی از افزودنی‌های گران‌قیمت و نایاب (در شرایط فعلی) نیز جایگزین شده و در نهایت با تکیه بر فناوری نانو نه تنها مشکل تأمین مواد تا حدی برطرف شده بلکه برخی از ویژگی‌های محصول همچون ماندگاری محصول و سیالیت و… نیز بهبود یافته است.

استفاده از این نانومواد در خواص کاربردی همچون سیالیت، یکنواختی، مقاومت در برابر شره کردن، قابلیت پخش شدن و اعمال با قلم‌مو، میزان ضخامت رویه و میزان کدر بودن رنگ تأثیر می‌گذارد.

همچنین براساس فرآیند تحقیق و توسعه کارشناسان این شرکت امکان سفارشی‌سازی ویژگی‌های مورد درخواست مشتری وجود دارد و بنا بر سفارش امکان تغییر برخی از پارامترها فراهم است.

لازم به ذکر است به‌کارگیری پمپ‌های خلاء قدرتمند در فرآیند تولید محصولات پلاستیزول به طور چشمگیری در کیفیت محصول نهایی مؤثر است. شرکت گوهرفام اولین و تنها شرکت تولیدکننده محصولات پلاستیزول است که موفق به ایجاد خلاء ۷۶۰- در فرآیند تولید پلاستیزول شده و از این لحاظ کیفیت دو محصول درزگیر و عایق زیر بدنه آن در خودروسازهای مطرح کشور بسیار قابل قبول است.

همچنین تانک‌های نگهداری ۱۵ تنی هریک از دو محصول فوق به مدت لازم جهت ایجاد یکنواختی و کاهش تنش رئومتری و رسیدن به ثبات نسبی در این زمینه نقش بسیار مهمی داشته و مزیتی برای شرکت گوهرفام در مقایسه با محصولات رقبای داخلی و غیررسمی به حساب می‌آید.

گفتنی است حدود ۴۰ نفر از نیروهای شرکت گوهرفام به طور مستقیم و غیرمستقیم با واحد پلاستیزول آن همکاری دارند.

میزان تولید کل واحد پلاستیزول شرکت گوهرفام در سال گذشته بیش از ۱,۸۹۰ تن درزگیر و عایق زیر بدنه و میزان فروش این محصولات در همین سال بالغ‌بر ۲۷ میلیارد تومان بوده است.

در حال حاضر شرکت ایران خودرو به طور پیوسته مشتری این محصول است و سایر خودروسازی‌ها نیز به طور ادواری از این محصول خریداری می‌کنند.

شرکت گوهرفام توانسته علاوه بر تائیدیه فنی شرکت ایران خودرو و سایر خودروسازها، گواهینامه نانومقیاس را نیز برای هر دو محصول واحد پلاستیزول خود دریافت کند.

 

رنگ هواپیمایی
رنگ‌های رویه ضداسکایدرول بهبود یافته توسط مواد نانویی به سه صورت براق، مات و نیمه‌مات در شیدهای مختلف ارائه می‌شوند. از جمله خواص این رنگ‌ها رئولوژی خوب و مقاومت به شره است که مطابق با استانداردهای نظامی و مسافربری قابل استفاده است. همچنین این رنگ‌ها مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی مختلف، روغن‌های اسکایدرول هواپیما و پنوماتیک هلیکوپتر، سوخت‌های حمل‌ونقل هوایی و محیط‌هایی که باعث ایجاد خوردگی می‌شوند، دارند. از دیگر خواص این رنگ‌ها مقاومت به تنش دمایی است.

از جمله خواص بهبود یافته در این رنگ‌ها مقاومت به شررگی است که در اثر افزودن نانوساختارهای سیلیس به ماتریس رنگ ایجاد می‌شود.

شرکت گوهرفام ضمن ایجاد اشتغال برای ۱۲ نفر، با تولید سالانه بیش از ۲۰ تن از این محصول توانسته به میزان فروش نزدیک به ۲۹ میلیارد تومان از این ناحیه دست یابد.

شرکت‌های ایران ایر، ماهان، هواپیمایی قشم و هواپیمایی کاسپین از جمله مشتریان رنگ‌های رویه ضداسکایدرول بهبود یافته توسط مواد نانویی شرکت گوهرفام هستند.

این محصول دارای نمونه داخلی نیست. شرکت تولیدی صنعتی گوهرفام به عنوان تنها دارنده مجوز تولید رنگ‌های هواپیمایی از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در زمینه تولید صنعتی رنگ‌های هواپیمایی آغاز کرده و توانسته است قسمتی از نیاز بخش تعمیرات در حوزه رنگ‌های هواپیمایی را تأمین کند.

محصولات مشابه خارجی مربوط به کمپانی آکزونوبل است که قیمتی چهار برابر محصول شرکت گوهرفام دارد. تنها تفاوت محصول شرکت گوهرفام با نمونه‌های خارجی پایه حلالی آن است. در مقابل نمونه‌های خارجی پایه آبی بوده ولی هر دو محصول توانایی گذراندن استانداردهای معتبر بین‌المللی از لحاظ عملکردی را دارا هستند.

همچنین امکان سفارشی‌سازی محصول براساس فام موردنظر و نیز خدمات جانبی محصول، از جمله آموزش اعمال و نیز ضمانت محصول از جمله مواردی است که در مقایسه با نمونه‌های خارجی، مزیت‌بخش محصول گوهرفام است.

گوهرفام توانسته برای این محصول تائیدیه سازمان هواپیمایی کشوری مطابق با استانداردهای بین‌المللی، گواهینامه نانومقیاس و گواهی ISO 9001 را دریافت کند.

شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام در سال ۱۳۶۸ توسط جمعی از مدیران صنایع دارای سابقه دیرین در زمینه تولید رنگ و پوشش‌های صنعتی تأسیس شد و از آن زمان با هدف افزایش سطح کیفی محصولات و رسیدن به خودکفایی به فعالیت خود ادامه داده است. کارخانه این مجموعه واقع در جاده قدیم کرج به قزوین، در زمینی به مساحت بیست هزار مترمربع بنا شده و زیربنای سالن‌های تولید و انبار آن بالغ‌بر دوازده هزار مترمربع (مشتمل بر سالن‌های تولید رنگ مایع، پودری، لاک، پلاستیزول، فسفاته، چربی‌گیر و رزین‌سازی) است.

از سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ که شرکت ایران خودرو خط پاشش خمیر حاصل از پی‌وی‌سی، مواد نرم‌کننده و افزودنی‌ها را راه‌اندازی کرد، شرکت گوهرفام اقدام به ورود به عرصه محصولات پر تقاضا در این بازار نمود. این در حالی است که از سال ۱۳۷۲ واحد پلاستیزول شرکت گوهرفام با هدف تولید عایق‌های بدنه، درزگیر، بتونه وغیره به طور مستمر در حال تحقیق و توسعه و عرضه محصولات مختلف در این حوزه بوده است.

این شرکت تاکنون چندین انتقال فناوری از شرکای معتبر خارجی خود به داخل کشور انجام داده است. از جمله این موارد فناوری تولید محصولات پلاستیزول شرکت افتک اتریشی است که انتقال آن در دهه ۸۰ انجام شده است.

گفتنی است آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و تحقیقاتی شرکت گوهرفام یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های رنگ‌سازی در کشور است. این شرکت با تکیه بر دانش فنی متخصصان مجرب و کارآزموده خود و با به کار گرفتن تکنولوژی نوین و استفاده از جدیدترین ماشین‌آلات روز دنیا در خط تولید و با داشتن مجهزترین آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و تحقیقاتی قادر به تولید انواع پوشش‌های صنعتی و تخصصی است.

برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت گوهرفام به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.