کتاب محصولات فناوری نانو در حوزه رنگ، رزین، کامپوزیت و پلیمر

استفاده از فناوری نانو در رنگ باعث ایجاد خواص جدید در رنگ، افزایش کیفیت رنگ و کاهش مصرف آن می‌شود. کاربرد فناوری نانو در صنایع رنگ و پوشش در بخش مواد اولیه بیشتر شامل رنگدانه‌ها است. در بحث رنگدانه‌ها، اندازه ذرات اهمیت بسزایی دارد و با پیش رفتن به سمت مقیاس نانو و افزایش سطح فعال نانوذرات (به دلیل دارا بودن تعداد بسیار زیاد اتم در سطح) خواص متفاوت و جدیدی مانند ضدسایش، آنتی‌باکتریال، خودتمیزشونده، ضدخش، ضدسایش و خواص حفاظت الکترومغناطیس در رنگ ایجاد می‌شود. بنابراین رنگ‌های نانو با بهره‌گیری از نانوذرات فعال و گروه‌های عاملی مناسب در ساختار خود، قادرند تا در مقابل محرک‌های محیطی عکس‌العمل‌های هوشمندانه محافظتی، از خود نشان دهند.

اصلی‌ترین اجزای رنگ شامل رزین‌ها، افزودنی‌ها و رنگدانه‌ها هستند. رزین یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده رنگ است و خواص رنگ نهایی تا حد زیادی به آن بستگی دارد. عملکرد چسب این است که از سطح و اجزای درون لایه نازک حفاظت کند؛ همچنین باعث توزیع یکنواخت رزین، مواد، رنگدانه و غیره شده و به‌شدت بر خواص کلیدی مانند درخشانی، دوام، انعطاف‌پذیری و چقرمگی تأثیر می‌گذارد. چسب را می‌توان از یک یا چند نوع رزین یا سیستم پلیمری یا سیستم‌های رزین مصنوعی یا طبیعی ساخت. افزودنی‌ها طیف گسترده‌ای از مواد هستند که اضافه کردن مقداری اندک از آنها به ترکیب می‌تواند اثرات قابل‌توجهی بر محصول نهایی بگذارد. افزایش کشش سطحی، بهبود ظاهر نهایی، بهبود ثبات رنگدانه، افزایش خواص ضدیخ، بهبود چسبندگی و … از جمله خواص انواع افزودنی‌ها است.

توسعه رنگ‌های مبتنی بر فناوری نانو در سال‌های اخیر دریچه‌های جدیدی را به روی صنایع متقاضی رنگ‌های پیشرفته گشوده است. برای آشنایی بیشتر با دستاورهای فناوری نانو در این حوزه، کتاب محصولات فناوری نانو در حوزه رنگ، رزین، کامپوزیت و پلیمر را مطالعه کنید