استفاده از دستگاه نانوحباب‌ساز ایرانی در کشور ارمنستان

ژنراتورهای نانوحباب‌ساز شرکت نانوفناوری سراج به کشور ارمنستان صادرات شد تا در گلخانه هیدروپونیک گوجه‌فرنگی به مساحت ۴۰۰۰ مترمربع در شهر ایروان استفاده شود.

شرکت دانش‌بنیان نانوفناوری سراج در سال ۱۴۰۱ علاوه بر تجهیز تعداد قابل توجهی از گلخانه‌های کشور به ژنراتورهای نانوحباب‌ساز NANOX، موفق به صادرات محصول خود به منظور استفاده در گلخانه‌های کشور ارمنستان شده است. براساس اطلاعات منتشر شده، استفاده از آب حاوی نانو حباب اکسیژن به‌طور مستقیم بر روی سلامت ریشه موثر بوده که منجر به بهود جذب عناصر مغذی از طریق ریشه می‌شود. این موضوع منجر به افزایش تولید گیاهان می‌شود. همچنین افزایش ماندگاری پس از برداشت، بهبود وزن ریشه، از بین رفتن پاتوژن‌ها و عدم نیاز به آفت‌کش و قارچ‌کش، افزایش جذب عناصر مغذی نظیر کلسیم و پتاسیم و افزایش وزن برداشت از جمله مزایای استفاده از این سامانه است.

سال گذشته شرکت نانوفناوری سراج ابرژنراتور نانوحباب‌سازی به ظرفیت ۷۰ لیتر بر ثانیه به سفارش کشور بلاروس ساخت و به این کشور تحویل داد. این دستگاه در بخش پرورش ماهی کشور بلاروس مورد استفاده قرار گرفته است. ژنراتور ساخته شده قابلیت افزایش میزان اکسیژن محلول آب تا ۴۰ ppm را داشته و ابعاد نانوحباب‌های تولیدی در آن کمتر از ۵۰ نانومتر است. از دیگر مزایای ژنراتور نانوحباب ساز تولید شده، عدم نیاز به مصرف برق مازاد است.

ژنراتورنانوحباب ساز، محصولی فناورانه است که به منظور غنی‌ساز آب مورد استفاده در کشاورزی از اکسیژن محلول مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش سطح اکسیژن محلول به صورت نانویی، علاوه بر بهبود عملکرد ریشه گیاه در جذب بهتر و موثرتر مواد مغذی، اثر جدی در کاهش قابل توجه بیماری‌های قارچی ناحیه ریشه خواهد داشت.

هم اکنون محصول شرکت نانوفناوری سراج برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای نظیر توت‌فرنگی، خیار، کاهو، گوجه‌فرنگی و انواع گل‌های زینتی د ر ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه نانوحباب‌ساز ایرانی در کشور ارمنستان استفاده شد