کمک به تولید داخلی یک ماده‌ی پرکاربرد در صنعت پتروشیمی با تولید نانوکاتالیست ایرانی

شرکت پدیده شیمی جم، به‌منظور کمک به تولید داخلی ترکیب شیمیایی DPR، که یک ماده پرکاربرد در صنعت پتروشیمی و تولید لاستیک است، اقدام به تولید یک نانوکاتالیست قابل بازیافت نموده است.

شرکت پدیده شیمی جم با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق شده است یکی از مواد پرکاربرد در صنعت پتروشیمی را به تولید داخلی برساند. این شرکت، با سنتز یک نانوکاتالیست جدید به این مهم دست یافته است. کسب دانش تولید این کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی در آینده‌ای نه‌چندان دور منجر به کاهش هزینه‌ی تولید محصول در صنعت پتروشیمی خواهد شد.

کاتالیست گونه‌ای است که سرعت واکنش را افزایش می‌دهد. انجام بسیاری از واکنش‌های شیمیایی در بسیاری از صنایع بدون استفاده از کاتالیست کند و زمان‌بر است. ازاین‌رو، تولید بسیاری از فرآورده‌های شیمیایی بدون استفاده از کاتالیست مقرون‌به‌صرفه نیست. برخی از کاتالیست‌ها از ترکیبات گران‌قیمت ساخته می‌شوند که این امر نیز می‌تواند یکی از موانع تولید به‌صرفه‌ی برخی محصولات پتروشیمی باشد.

به گفته‌ی دکتر رامین مصطفی لو، کارشناس تحقیق و توسعه‌ی شرکت پدیده شیمی جم، این شرکت به‌منظور کمک به تولید داخلی ترکیب شیمیایی DPR، که یک ماده پرکاربرد در صنعت پتروشیمی و تولید لاستیک است، اقدام به تولید یک نانوکاتالیست قابل بازیافت نموده است.

وی با اشاره به میزان مصرف سالیانه‌ی ماده‌ی فعال سطحی DPR در صنعت و میزان خروج ارز ناشی از واردات این ماده گفت: «میزان مصرف این ماده در داخل کشور در حدود 2500 تن در سال است که تمامی آن وارداتی بوده و منجر به خروج سالیانه حداقل 8 میلیون دلار ارز از کشور می‌شود.»

وی ادامه داد: « با تولید صنعتی نانوکاتالیست پالادیوم تثبیت‌شده بر روی سطح کربن فعال در آینده‌ای نزدیک گام بزرگی در مسیر تولید داخلی ماده‌ی DRP برداشته خواهد شد. استفاده از این نانوکاتالیست منجر به کاهش هزینه‌ی تولید DPR در مقایسه با نمونه‌ی خارجی خواهد شد؛ به‌طوری‌که تولید DPR در داخل کشور دارای توجیه اقتصادی خواهد گردید. به‌علاوه، زمان انجام فرآیند تولید DPR از 6 ساعت به 2 ساعت تقلیل می‌یابد.»

این محصول در اسفند ماه 1394 موفق به دریافت گواهینامه آزمایشی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گردیده است.

دکتر مصطفی لو در پایان ظرفیت مورد انتظار تولید این نانوکاتالیست را میزان 7000 تن در سال عنوان کرد و افزود: «کاتالیست نانوذرات پالادیوم تثبیت‌شده بر روی کربن فعال با توجه به ویژگی‌های کاتالیزوری منحصربه‌فرد پالادیم، علاوه بر صنعت پتروشیمی، می‌تواند در صنایع دیگری نظیر داروسازی و صنایع شوینده مورد استفاده قرار ‌گیرد.»