دستگاه چاپگر ایرانی تحولی در حوزه الکترونیک چاپی کشور

شرکت «رویال توسعه پایدار» دستگاه چاپگر الکترونیک چاپی طراحی و تولید نموده است که با بومی‌سازی دانش ساخت این دستگاه، هم اکنون قابلیت ساخت و ارائه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی به منظور تولید انواع محصولات تجاری حوزه الکترونیک چاپی در کشور میسر شده است.

چاپگر الکترونیک چاپی شرکت رویال توسعه پایدار، با نام تجاری «پرینتر آرکاجت»، یک پرینتر جوهرافشان است که قابلیت چاپ انواع جوهرهای رسانا و نیمه‌رسانا را دارد. با استفاده از این پرینتر می‌توان انواع مدارات الکتریکی را بر روی سطوح مختلف (هر سطحی که رنگ به آن بچسبد) چاپ کرد.چاپ جوهرافشان را می‌توان بصورت توانایی ایجاد دنباله‌ای از قطرات سیال با سایز و مسیر مشخص تعریف کرد. جوهر مورد استفاده در چاپ جوهرافشان شامل طیف گسترده‌ای از مواد اعم از فلزات، سرامیک، پلیمرهای مصنوعی و همچنین مواد بیولوژیکی مانند سلول‌های زنده است.

در این فناوری با استفاده از نانوجوهرها امکان ساخت افزاره‌های الکترونیک منعطف و ارزان فراهم می‌شود. در حال حاضر امکان چاپ انواع مدارات چاپی و انعطاف‌پذیر، RFID تگ‌ها، گرم‌کن‌های انعطاف‌پذیر، سنسورهای انعطاف‌پذیر به همراه قابلیت تحقیق و توسعه روی سایر کاربردهای حوزه الکترونیک چاپی توسط این دستگاه، وجود دارد. جوهر استفاده شده در این پرینتر می‌تواند از نوع روغنی، حلال و یا یو وی باشد..

این شرکت با استفاده از این چاپگر انواع گرم‌کن‌ها را برای مصارف مختلف تولید کرده‌است؛ گرم‌کن‌هایی که قابلیت استفاده در صندلی خودرو، تشک خواب و لباس را دارا هستند. همچنین از این فناوری می‌توان برای تولید گرم‌کن‌های قابل‌حمل بیمارستانی استفاده کرد.

با توجه به بازار ۳۰ میلیارد دلاری محصولات الکترونیک چاپی و نیز پیش‌بینی بازاری بالغ بر ۷۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ در کنار عدم نیاز به زیرساخت‌های پیچیده و توانمندی‌های موجود داخلی، محصولات حوزهٔ الکترونیک چاپی از اهمیت به‌سزایی در رشد و توسعهٔ صنعت نانو در کشور برخوردار خواهند شد.

شرکت رویال توسعه پایدار، طراح و سازنده پیشرفته‌ترین ربات‌ها و اسلیپ رینگ‌ها در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد. این شرکت متخصص در تحقیقات، آموزش، مشاوره و طراحی دستگاه‌های خاص صنعتی و آزمایشگاهی است.