تریبون نانو و صنعت: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع سلامت و بهداشت

نخستین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع حوزه بهداشت و سلامت، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، از ساعت 8 تا 16 روز شنبه 24 آبان 99 برگزار شد.

پس از مراسم آغازین و رسمی دوره، در بخش ارائه‌های موضوعی این روز، مهندس محمد مهدی سیفی، مدیر توسعه کسب و کار حوزه بهداشت و سلامت ستاد ویژه توسعه فناوی نانو، با موضوع تجاری سازی تجهیزات پزشکی و ادوات تشخیصی، به بیان توضیحاتی پیرامون تجهیزات پزشکی مبتنی بر فناوری نانو، فرآیندهای تجاری سازی و فرآیندهای قانونی موجود در این حوزه پرداخت.

سیفی با اشاره به مطالعات انجام شده بازار در زمینه پزشکی و بهداشت و سلامت اذعان داشت : ارزش بازار تجهیزات پزشکی در سال گذشته، بر اساس مرجع fortune business insights بیش از 456 میلیارد دلار بوده و برآورد می‌شود که با رشد 6 درصدی تا سال 2023 به میزان 550 میلیارد دلار برسد. این در حالی است که بر اساس مرجع اداره کل تجهیزات پزشکی ایران، برآورد می‌شود که بازار تجهیزات پزشکی داخلی، تا سه سال آینده رشدی بیش از 9 درصدی را خواهد داشت که حدود 1/5 برابر رشد بازار جهانی است که نشان از جذابیت این بازار در داخل برای ورود تولید کنندگان و فناوران به این حوزه دارد. این شرایط خوب در حالی است که 70 درصد این تجهیزات وارداتی است و لازم است تا با همکاری متخصصان و فناوران، سهم تولیدکنندگان داخلی و ساخت تجهیزات داخلی اضافه شود.

وی در ادامه به برخی تجهیزات و محصولات فناوری نانو در این حوزه پرداخت  که در این میان می‌توان به کیتها و ادوات تشخیصی مانند کیتهای تشخیص بارداری، مواد مخدر، انواع رپیدتستها(rapid test) برای تشخیص سریع عفونتها، انواع بیماریهای گیاهی، دامی تا تشخیص گونه هایی از سرطان و مواد سرطانی می‌توان اشاره کرد.

همچنین انواع مواد کاشتنی یا ایمپلنتها، که با فناوری نانو، اصلاح سطحی شده‌اند و یا با لایه‌های نازک نانومتری روی آن، زیست سازگار شده اند و نیز انواع مواد پلیمری و کامپوزیتی نانوساختار که فرم خود را در بدن حفظ می‌کنند و تخریب نمی شوند، انواع زخم پوشها، که یا از نانوسلولز ساخته شده یا دارویی روی آن لود شده است (برای سوختگیها و زخمهای دیربهبود یا دیابتی) یا افزایش دقت کار یا ضدباکتری کردن ابزار ها، از دیگر مواردی بود که مهندس سیفی در بیان کاربردهای فناوری نانو در حوزه صنایع پزشکی و بهداشت و سلامت به آن پرداخت.

وی با مقایسه بازار دارو  و تجهیزات پزشکی گفت: حجم تجهیزات پزشکی مبتنی بر نانوفناوری در سال 2019 حدود 730 میلیون دلار بوده که پیش بینی شده با رشد حدود 13 درصدی تا سال 2024  به میزان  1/3 میلیارد دلار خواهد رسید. بعلاوه بیش از 20 هزار محصول دارویی و 500 هزار تجهیز پزشکی در جهان وجود دارد که رشد 6 درصدی دارند. این در حالی است که در کشور 300 محصول دارویی و 280 هزار تجهیز پزشکی وجود دارد که نشان از بازار گسترده این حوزه دارد.

سیفی ضمن توضیح مراحل ثبت قانونی برای ثبت تجهیز و محصول حوزه سلامت و مبتنی بر فناوری نانو، به معرفی سازوکارها و مراحل موجود نیز پرداخت و روش‌های مطرح را تشریح نمود.

در بخش بعد، مهندس کیوان دبیر، مدیراجرایی شرکت زیست ابزار پژوهان، با موضوع کیت های تشخیص سریع پزشکی به ارائه مطالب پرداخت.

وی با اشاره به گستره محصولات شرکت زیست ابزار پژوهان، به 5 گروه اصلی اشاره کرد که عبارتند از: کیتهای تشخیص سریع، دستگاه استخراج مواد  مخدر یا شیمیایی از زمینه ها، ماسکهای تنفسی، دستگاههای استخراج اسیدهای نوکلئیک، DNA و RNA از خون، و نیز ممانعت کننده های مبتنی بر نانوالیاف و ماسکهای زیبایی که برای نخستین بار این نوع ماسک، توسط تکنولوژی موجود در شرکت ساخته می‌شود. با توجه به مدت زمان ارائه، کیتهای تشخیص سریع و ماسکهای تنفسی این شرکت،  جزء محوری ترین مباحثی بود که در این ارائه به آن پرداخته شد.

مهندس دبیر، در ادامه به تشریح مکانیزمهای عملکرد کیتهای تشخیصی و مبانی علمی و جنبه های عملی آن پرداخت که می توانند با هزینه پایین و در مقیاسی بالا تولید شوند. بعنوان نمونه، کیتهای تشخیص متادون، پنلهای سه تستی و پنج تستی و کیتهای تشخیص حشیش از جمله این کیتها بودند.

در ادامه توضیحات مدیراجرایی شرکت زیست ابزار پژوهان، دکتر رهایی فرد، مسئول فنی شرکت، نیز در خصوص ویژگی‌های فنی محصول به توضیحات تکمیلی و تخصصی کیتهای ایمنوکروماتوگرافیک پرداخت.

در ارائه سوم، دکتر نریمان اکبری، معاون مدیر عامل شرکت کیتوتک، پیرامون پانسمانهاى نوين ترميم زخم و ضد عفونى كننده براى پايه نانو به ارائه توضیحات پرداخت.وی با ارائه مستندات و تاییدیه های پزشکی و آزمایشات و مجوزهای صادره درباره هر محصول، به اثربخشی هر یک از تولیدات، و ویژگی‌های ممتاز هریک پرداخت. بعنوان مثال، نتایج اثربخشی محلول ضدعفونی کننده سیلوسپت بروی ویروس آنفولانزای نوع A، از جمله این موارد بود.

دکتر اکبری، با اشاره به محصولات متعدد شرکت، درباره سلوسپت سوختگی، گفت که این محصول، بدون الکل، بدون بو و رنگ بوده و مخصوص ضدعفونی کردن انواع زخم های سوختگی کی باشد. این محصول قادر به نابودی طیف وسیعی از باکتریها و قارچها و عوامل بیماریزا در محل سوختگی است.

در بخش چهارم ارائه ها، دکتر پیمان محمودی هاشمی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد، با موضوع کاربردهای نانو هیدروکسی آپاتیت و نانوزینک اکساید در صنایع آرایشی و بهداشتی، به ارائه مطلب پرداخت.

وی با اشاره به موفقیتها و گواهینامه های شرکت، با برند تجاری آپاتک، به بیان محصولات و مواد بهداشتی کاربردی شرکت و فعالیت آن در زمینه تامین نانومواد و بیومواد در مقیاس صنعتی پرداخت.

یکی از موضوعات مورد بحث، ساخت محصول هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار توسط نانوفناوران شرکت بود که موفق به اخذ پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو شده است که می‌تواند در کاربردهای متعددی از جمله دهانشویه، کرمها
، فیلرها و نیز انواع خمیر دندان بکار رود.

دکتر محمودی هاشمی در ادامه به محصولات عمده شرکت، از جمله هیدروکسی آپاتیت (نانوساختار و میکرونی)، اکسیدروی (نانو و میکرونی)، دی اکسید تیتانیوم (نانو و میکرونی)، دی کلسیم فسفات و تری کلسیم فسفات پرداخت.

توضیح کاربردهای این نانومواد و محصولات و مشتریان، از محورهای دیگر این ارائه بود که توسط مدیر تحقیق و توسعه شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد تشریح شد.

در پنجمین بخش از ارائه های این روز، دکتر محمدرضا سعادت، مدیر مارکت، فروش و صادرات شرکت اکسیر نانو سینا، به بیان ارائه با موضوع نانوکورکومین و درمان بیماران COVID-19، پرداخت.

دکتر سعادت اظهار داشت:  مطالعات بالینی بروی کورکومین انجام شده بسیار نتعددند که اثرات و خواص ضدالتهاب، ضدتکثیر سلولی و انتی اکسیدان آن مورد توجه بوده است. کورکومین یکی از مواد فعال موجود در زردچوبه است که در غذاها به صورت رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات انجام شده طی 25 سال گذشته نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند برای مقابله با بیماری‌هایی نظیر سرطان، آرتروز، دیابت و دردهای مزمن مورد استفاده قرار گیرد. برخلاف پتانسیل‌ بالای کورکومین، دانشمندان معتقدند که به دلیل فعالیت کم این ماده در محیط بدن، اثربخشی آن کم است. کم بودن انحلال‌پذیری کورکومین عامل اصلی کاهش اثربخشی این ماده است.

وی با اشاره به مقاله ای که بروی اثر داروی کورکومین انجام شد، ضمن شرح مراحل پژوهشی، نتایج جالب توجهی را ارائه نمود.

در پایان ارائه نیز راههای ارتباطی با شرکت و وبسایت و صفحه اینستاگرام شرکت، مطابق با سایر شرکتها اعلام شد.

در ارائه ششم بعنوان آخرین بخش صبحگاهی این روز، علی نجفی مهیاری، مدیرعامل شرکت طلیعه طب توحید، به بیان ارائه با موضوع پد، گاز و پانسمان ضدباکتری و جاذب خون بر پایه فناوری نانو پرداخت.

وی در سه محور محصولات شرکت طلیعه طب توحید را دسته بندی کرد. دسته اول، محصولات مربوط به اتاقهای عمل و جراحی است که تامپونهای جراحی عرضه  میشود. گروه دوم محصولات مخصوص شرایط پس از جراحی است که به رده پانسمانها و گازها مربوط میشود. بحث بانوان و درمان عفونتها نیز گروه سوم محصولات این معرفی شدند.


مدیرعامل شرکت طلیعه طب توحید، در ادامه به تشریح ویژگی‌های محصولات تولیدی این شرکت پرداخت و اعلام داشت که محصولات این شرکت ضدباکتری، و برطرف کننده مشکل زخم و ترشحاتی  هستندکه تروما ایجاد می‌کنند. بعلاوه قدرت جذب را بیشتر از پدها و گازهای معمول نموده و در عین حال چسبندگی آنها به نسج را کاهش می دهند تا به بدن نچسبد.

علی نجفی مهیاری، ضمن اشاره به گواهینامه ها و افتخارات شرکت، در خصوص صادرات نیز توضیحاتی ارائه داده و اعلام داشت که تاکنون به مقاصدی همچون  فیلیپین، عراق، نیجریه و عمان و … تولیدات خود را صادر نموده ایم. این شرکت جز 23 شرکت برتر  ایران هلث مورد تقدیر وزیر بهداشت قرار گرفت. نجفی اظهار داشت که فرآیند ماسکهای ضدباکتری نیز در حال مراحل نهایی برای عرضه هستند.

طراحی لباسهای زیر با برند نوراتن که مخصوص بانوان است و قدرت جذب بالایی دارد و ضدبو و خارش بوده و ضدباکتری هستند از دیگر محورهای صحبت وی بود که با تمهید مسابقه در تریبون نانو وصنعت، از طرف شرکت به کلیه شرکت کنندگان خانم، در این ساعت، پک محصولات نوراتن اهدا شد.

در بخش بعداز ظهر، بعنوان ارائه هفتم، دکتر محمدرضا شاهینی، معاون مدیرعامل شرکت پارس حیان، با موضوع نانوکازمتیک با مطالعه موردی ضدآفتابها و تولید مواد اولیه نانو، به ارائه مطلب پرداخت.


دکتر محمدرضا شاهینی، معاون مدیرعامل شرکت پارس حیان، ضمن معرفی شرکت، با اشاره به چکیده افتخارات و دستاوردها، محصولات چهاربرند آردن، فولیکا، هیدرودرم و سان سیف را تشریح نمود.

دکتر شاهینی، با تبیین فرصتهای همکاری از جمله فرصتهای تحقیقاتی در مرکز نوآوری پارس حیان، فرصتهای کارآفرینی در  مرکز شتابدهی پارس حیان، فرصت تولید و تولید سفارشی، فرصت قراردادهای انتقال فناوری، فرصت سرمایه گذاری مشترک JOINT-VENTURE، و حمایت از تحقیقات و پایان نامه های برتر، به صادرات این محصولات نیز اشاره کرد و اظهار داشت که شرکت پارس حیان بعنوان صادرکننده نمونه در سالهای متوالی مطرح و مورد تقدیر بوده است.

در بخش دیگر این ارائه، معاون مدیرعامل شرکت پارس حیان، به مبحث نانوکازمتیک، بعنوان عاملی کلیدی در تولید  نسل جدید محصولات، پرداخت و کارکردهای نانوکازمتیک در حوزه بهداشت، برندهای جهانی پیشرو در نانوکازمتیک و گستره نانوکازمتیک مانند انواع نانوساختارها و نانوذرات، را تشریح نمود و در ادامه به مطالعه موردی در مورد ضد آفتابها و برنامه های توسعه شرکت پرداخت. در بخش مسابقه تریبون نانو و صنعت، این شرکت به قید قرعه، به حاضران، پک محصولات بهداشتی را اهدا نمود.

در هشتمین ارائه این روز، دکتر سمیه عزیزی، مدیرعامل شرکت ستاره تابان پاک، با موضوع پاک کننده ها، شوینده ها و ضدعفونی کننده های طبیعی بر پایه فناوری نانو به ارائه مطالب پرداخت. دکتر عزیزی اذعان داشت که شرکت دانش بنیان ستاره تابان پاک، اولین شرکت تولیدی نانوپاک کننده های طبیعی در جهان است که در حوزه های خانگی، صنعتی و خودرویی دارای سه ثبت اختراع می باشد.

در این ارائه، برند MSK  و برند فوراکو در این زمینه مطرح شد. از مزایای این محصولات می‌توان به صرفه اقتصادی، بهره گیری از مواد اولیه گیاهی و بومی و عدم خورندگی سطوح اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت ستاره تابان پاک، این شرکت در زمینه های همکاری تحقیقاتی، بازاریابی،فروش، اعطای نمایندگی، همکاری با صنایع، و سرمایه گذاری مشترک، اعلام آمادگی می‌کند. ضمنا این شرکت از عموم پژوهشگران دارای ایده یا فناوری مبتنی بر نانو، جهت توسعه محصول مشترک، دعوت به همکاری نمود.

در بخش نهم از ارائه های این روز، دکتر مهدی قهرمان ترمه، مدیرعامل شرکت نانو الوند آراد، با موضوع کاربردهای نانو نقره در پزشکی، کشاورزی، دامپروری و آرایشی و بهداشتی با ارائه مطالب پرداخت.

دکتر قهرمان، در بخش معرفی محصولات شرکت نانوالوند آراد، از جمله اسپری ضدعفونی و ترمیم کننده زخم، به بیان ویژگیها و مزایای هر یک از محصولات پرداخت و با اشاره به مشکلات و سختیهای پیش رو برای اخذ آزمایشات، به مجوزهای معتبر و گواهینامه های اخذ شده اشاره کرد.

دکتر قهرمان ترمه، اظهار داشت که توسط این محصولات، انواع سوختگیهای حاد درجه یک تا سه، عرق سوختگی، آکنه و زخم های عفونی در زمان بسیار کم قابل درمان است. اسپری برای قارچهای زیرپوستی، سیاهی کشاله ران، زیربغل و شکم از جمله محصولات معرفی شده تولیدی شرکت نانوالوند آراد بود.

مدیرعامل شرکت نانو الوند آراد، در بخش خلاصه موارد تولید و تست شده نیز در سه محور شامل دامداری و طیور، کشاورزی و صنایع آرایشی و بهداشتی پرداخت و در هر بخش به خصوصیات محصول و دریافت مجوزها پرداخت.

در آخرین بخش ارائه های این روز، بعنوان ارائه دهم، خانم مهندس کرمی، سرپرست واحد تحقیق و توسعه به نمایندگی از دکتر حمیدرضا عمو، مديرعامل شرکت داروسازی عماد پیرامون پانسمان هاي نانو كريستال نقره به توضیح مطالب پرداخت.

مهندس کرمی ضمن اشاره به تاریخچه شرکت، اظهار داشت که شرکت داروسازی عماد، اولین کارخانه تولید ضدعفونی کننده در استان اصفهان، و سومین تولیدکننده پانسمانهای نانوکریستال نقره در جهان است که توانسته محصولات متنوعی برای بازارهای مختلف، از جمله صنایع غذایی، پزشکی و دندانپزشکی، دام وطیور، اماکن و خانگی تولید و عرضه نماید.

به گفته نماینده مديرعامل شرکت داروسازی عماد، بسیاری از تولیدات این شرکت از جمله پانسمانهای نانوکریستال و آلژینات برای اولین بار است که در خاورمیانه تولید می‌شود. بعنوان مثال پانسمان نانوکریستال آجی کت (AGI COAT)، مشابه پانسمان SILVER LONE امریکا بوده و بر اساس مدارک، کاملترین و بی نقص ترین نمونه پانسمان نقره موجود در دنیا و مورد تایید FDA است.

سرپرست واحد تحقیق و توسعه شرکت داروسازی عماد، با اشاره به گواهی ها و مجوزها و نتایج درخشان منتج از بکارگیری این محصولات، اذعان داشت که حمایت مراکز بیمه، و وزارت بهداشت، امکان عرضه گسترده تر در همه بیمارستانها و مراکز درمانی را برای این شرکت فناور فراهم می‌آورد. بعلاوه در صورت حمایت وزارت بهداشت و مراکز بیمه گر و الزام به مصرف پانسمانهای نوین به جای روش‌های سنتی به مراکز درمانی، شرکت داروسازی عماد آمادگی همکاری در زمینه های تحقیقاتی در مورد این محصول را دارد.  بعبارت دیگر، استفاده از پانسمانهای مدرن، در مراکز درمانی، بعلت کاهش هزینه های درمانی، علاوه بر اهمیت بهبود سریع و کامل بیمار، درواقع به نفع وزارت بهداشت نیز خواهد بود.

شایان ذکر است که «تریبون نانو و صنعت» با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی و بعنوان جایگزین عدم برگزاری نمایشگاه نانودر پاییز امسال، برگزار شد. این رویداد وبیناری، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، و با هدف معرفی توانمندی های فناوری نانو ایران در حوزه های مختلف صنعتی به شرکت ها، سازمان ها، جامعه صنعتی کشور و عموم علاقمندان و فعالان این حوزه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، همکاری شرکت های فناوری نانو و ارائه مدیران، کارشناسان، محققان و فناوران فعال در این حوزه، طبق برنامه زمانبندی شده، در هفته پایانی آبان ماه سال جاری، به صورت آنلاین برگزار شد.