تحقیق و توسعه، نوآوری، تولید محصول و بازاریابی سبب میشود مدیران با چالشهای زیادی مانند حفظ مشتریان، کاهش در تأخیر تولید محصول، افزایش بهره وری کارکنان و موارد دیگر مواجه شوند. در نتیجه، سازمانهای موفق نوآور در قرن 21 نیاز دارند راههای بهتر، سریعتر و مقرون به صرفهتری را برای حل مشکلات و نوآوری در دو جهت رشد کسبوکار و کاهش ریسک پی بگیرند. مؤسسه اینوسنتیو[1] در سال 2001 با چنین هدفی راهاندازی شد. اینوسنتیو مرکز ارائه دهنده خدمات در زمینه نوآوری باز[2] است. این مرکز با اتصال سازمانها به منابع مختلفی مانند کارکنان، مشتریان، شرکاء و حلکنندگان مسأله، مشکلات کلیدی آنها را حل میکند. مشتریان این مرکز، دولتها، رهبران تجارت و شرکتهایی مانند الی لیلی[3] و ناسا هستند.
ایده شکلگیری اینوسنتیو در سال 1998 توسط آلف بینگهام و آرون شاخت مطرح شد. این ایده در جلساتی با استفاده از روش طوفان فکری و با تمرکز بر استفاده از اینترنت در کسب و کارها بسط یافت. اینوسنتیو در ابتدا تحت عناوین Molecule.com و سپس BountyChem فعالیت میکرد و در نهایت در سال 2001، با سرمایهگذاری شرکت الی لیلی تشکیل گردید. اینوسنتیو به دلیل احساس نیاز شرکت مذکور برای شتاب بخشیدن به فرایند نوآوری برای ارائه داروهای نوین به بازار و پایش دستاوردهای زیستی و دارویی در دنیا ایجاد گردید و در نهایت، به عنوان مرکز نوآوری باز برای این شرکت راهاندازی شد.
امروزه اینوسنتیو به صورت خصوصی اداره میشود و 1300 چالش جهانی و صدها چالش داخلی توسط این پلتفرم مدیریت شده است. این چالشها حوزههای مختلفی از شیمی، کسبوکار، آمار ریاضی و غیره را شامل میشوند. جامعه حلکننده اینوسنتیو اکنون بیش از 250 هزار عضو از 200 کشور را در بر میگیرد و تعداد این افراد با در نظر گرفتن مشارکت شرکای استراتژیک اینوسنتیو مانند مؤسسه اکونومیست به 12 میلیون نفر میرسد.
نحوه کار پلتفرم اینوسنتیو و بخشهای مختلف آن
تخصص اینوسنتیو متصل کردن متقاضیان راهحل؛ مانند شرکتهای تجاری، سازمانهای دولتی، سازمانهای غیرانتفاعی به حلکنندگان مشکل به منظور تلاش بیشتر برای حل سریعتر مشکلات و انجام نوآوری است. به عبارت سادهتر، سازمانها مشکلات خود را ارسال میکنند و حلکنندگان برای آنها راهحل ارائه میکنند. برای ایجاد انگیزه، موارد ارسالی از سوی سازمانها با مشوقهای مالی همراه است. شکل زیر مراحل کاری برگزاری و مدیریت یک چالش را در اینوسنتیو نشان میدهد.
ارسال ایده برای چالش خاص
انتخاب بهترین ایده
جمع آوری و ارزیابی ایده ها
پرداخت جایزه
بخش مرکز چالش
یکی از بخشهای کلیدی سایت اینوسنتیو، مرکز حل چالش است. در این بخش، متقاضیان و حلکنندگان مشکل با هزاران مورد چالشها از سراسر جهان در ارتباط هستند. حلکنندگان میتوانند در بین چالشهای ارسالی به جستجو بپردازند. سازمانهای متقاضی چالشهای خود را در این قسمت ارسال میکنند و جایزه مالی قابل توجهی را به بهترین راهحل میدهند. همچنانکه ذکر شد، متقاضیان شرکتهای پیشرو و نوآوریمحور، سازمانهای دولتی و شرکتهای غیرانتفاعی با کسبوکارهای دشوار و دچار مشکلات تحقیق و توسعه هستند که به راه حل نیاز دارند.
بخش ایدهها
ایجاد یک طوفان فکری جهانی برای تولید یک ایده، احتمال موفقیت در حل مشکل را افزایش میدهد. این ایدهها میتوانند برای راهاندازی یک خط تولید جدید، راهحلهای خلاقانه مشکلات فنی، طراحی نرمافزارهای جدید تجاری برای محصولات فعلی یا حتی یک ایده بازاریابی برای جذب مشتریان جدید باشند. بخش ایدهها تضمین میکند که حداقل به یکی از بهترین راهحلهای ارسالشده در خصوص چالش مورد نظر جایزه اهداء خواهد شد. برای محافظت و رفع نگرانی در خصوص سرقت ایدهها، تمامی ایدههای ارسال شده تحت پوشش قوانین مالکیت معنوی قرار میگیرند.
بخش چالشهای نظری
این چالشها طرحهایی هستند که امکانپذیر بودن آنها هنوز مشخص نشده و بالطبع عملیاتی بودن آنها کاهش مییابد. یک راه حل برای چالشهای نظری، مواردی همچون توضیحات جزئی در خصوص مفهوم راهحل، رویههای حمایت، الزامات یک ایده خوب برای تبدیل شدن به محصول واقعی و ارائه خدمات فنی برای راهحل را شامل میشود. در این قسمت نیز یک حلکننده در صورت برنده شدن جایزه پیشنهاد شده را دریافت میکند. راهحل قابل تأیید باید تمام معیارهای مطرح شده در چالش مورد نظر را برآورده کند. بسته به نوع چالش، حلکنندگان مالکیت معنوی خود را به صورت انتقال یا لیسانس به سازمان مورد نظر میدهند.
حوزههای کاری
حوزههای مشخص شده در این سایت شامل موارد زیر است:
- کسب وکار و کارآفرینی
- شیمی
- علوم کامپیوتر/ فناوری اطلاعات
- مهندسی/ طراحی
- غذا/ کشاورزی/علوم زیستی
- ریاضی/ آمار
- علوم طبیعی
- نوآوری اجتماعی
- همکاری و تأمین کنندگان
[1] Innocentive
[2] Open Innovation
[3] Eli Lilly