تریبون نانو و صنعت: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع پلیمری، کامپوزیت، رنگ و رزین

چهارمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع پلیمری، کامپوزیت، رنگ و رزین، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، از ساعت 8 تا 16 روز سه شنبه 27 آبان 99 برگزار شد.

در بخش ارائه‌های موضوعی این روز، و در نوبت صبحگاهی، با محوریت صنایع حوزه پلیمر و کامپوزیت، مهندس مجتبی باقری، مدیر توسعه کسب و کار حوزه کامپوزیت، پلیمر، رنگ و رزین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با موضوع معرفی مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین ستاد توسعه فناوری نانو و حمایت‌های آن، به بیان توضیحاتی پیرامون معرفی مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین، معرفی برخی از حمایتهای مرکز از شرکتهای فناور، معرفی شبکه تبادل فناوری و همکاری مرکز با آن، معرفی فناوریها و برخی از طرحهای موفق صنعتی، و همچنین راههای ارتباط با مرکز، پرداخت.

مهندس باقری، در بخش معرفی مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین، به ارائه مطلب پرداخت و مأموریتهای این مرکز، شامل کمک به رسوخ فناوری نانو در حوزه های مختلف صنعتی کشور، تولید محصولات با کیفیت با تکیه بر توان داخلی، ایجاد زیرساختهای لازم برای ایجاد دانش فنی در حوزه فناوری نانو و توسعه بازار محصولات نانوفناورانه در سطح بین‌المللی را توضیح داد.

وی ضمن معرفی برخی از حمایتهای مرکز از شرکتهای نانوفناور، به تشریح حوزه های کاری مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین، پرداخت و اظهار  داشت که این مرکز در تقسیم بندی فعالیتهای خود در حوزه های متنوع مرتبط با نانوکامپوزیتهای فلزی، پلیمری و سرامیکی، بروی کامپوزیتهای پلیمری شامل انواع ترموپلاست، ترموست و الاستومرها، تمرکز نموده است.

مدیر توسعه کسب و کار حوزه کامپوزیت، پلیمر، رنگ و رزین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با اشاره به یکی از زیرساختهای ایجاد شده بنام شبکه تبادل فناوری، به معرفی وبیان موضوعات مطرح در این بخش پرداخت و اظهار داشت که در این شبکه، کارگزاران موجود، بین عرضه کنندگان فناوری (مانند شرکتهای دانش بنیان، هسته های فناور و …) و متقاضیان فناوری (مانند شرکتهای صنعتی، سازمانها، سرمایه گذاران و …) ارتباط ایجاد می‌کنند و فعالیتهایی را در جهت توسعه صنعتی فناوری نانو و پیشرفت صنایع کشور انجام می دهند.

باقری، وظایف کارگزاران به کمک ستاد را شامل شناسایی تقاضاهای صنعتی، جستجوی راه حل فناورانه برای تقاضاهای واقعی، انعقاد قرارداد تبادل فناوری بین طرفین، کمک به فروش تجهیزات خط تولید، کمک به توسعه بازار محصولات و خدمات نانو، کمک به تکمیل و توسعه فناوری با توجه به تقاضا دانست و پیرامون چالشهای صنعتی توضیحاتی ارائه داد.

وی به برخی از فناوریهای موجود و طرحهای موفق مرکز اشاره کرد و تصریح کرد که توانمندی های صنعتی فراوانی در شرکتهای نانوفناور ما برای توسعه صنعتی وجود دارد و این شرکتها توانسته اند حتی در برخی موارد تاییدیه های خارج از کشور را بگیرند یا این فناوری را بصورت پتنت ثبت کنند.

باقری در ادامه به ذکر طرحهای موفق صنعتی پرداخت. نانوآمیزه زیست تخریب پذیر، نانوآمیزه های مقاوم به ضربه برای سپر خودرو بر پایه PP، آمیزه نانویی کاهنده وزن و اعوجاج با قابلیت کاهش و حذف شرینکیج، لاک مقاوم نانویی مقاوم به اشعه فرابنفش، پوشش تک جزئی نانومقاوم در برابر خوردگی و اشعه ماورای بنفش (نانوزینکا)، رنگ پوشان محافظ ماهیچه ریخته گری چدن به روش کلدباکس برای کاربرد روی سطوح ماهیچه های ریخته گری در تولید بلوک سیلندر خودرو، نانورنگ مقاوم به خوردگی بر پایه رزینهای اپوکسی و آلکیدی، رنگهای پودری نانوساختار الکتروستانیکی ضدخوردگی و ضد باکتری، نانوکفپوشهای ضدخش و ضدسایش، سامانه پردازش پلاسمایی برای پردازش سطوح پلیمرها بمنظور ایجاد خواص آبگریزی، آبدوستی، چاپ پذیری رنگ و بهبود چسبندگی پلیمر به فلز، از جمله این پروژه های موفق هستند.

در بخش بعد، دکتر رسول لسان خوش، مدیرعامل شرکت بسپار پیشرفته شریف، با موضوع مستربچ های پلیمری و بسته بندی های وظیفه دار، به ارائه مطالب پرداخت.

محورهای صحبتهای لسان خوش، شامل معرفی شرکت، معرفی محصولات، بیان ارتباط محصول با فناوری نانو، ویژگیها و تمایزهای محصول با محصولات مشابه معمولی، معرفی افتخارات و تاییدیه ها، معرفی راههای فروش و دسترسی خرید محصولات شرکت، بیان توانمندیها و فرصتهای صادراتی، بیان فرصتهای همکاری تحقیقاتی، بازاریابی و فروش، اعطای نمایندگی، همکاری با صنایع و مخاطبان و اعلام نیازها و رفع نیازها، اعلام اخبار مهم شرکت در خصوص افزایش تولید، محصولات جدید، تواندیهای صنعتی برجسته در حل مشکلات شرکتها، صنایع و عموم مردم جامعه و بیان راههای ارتباطی با شرکت بود.

دکتر رسول لسان خوش، در این ارائه به محصولات صنعتی مبتنی بر فناوری نانوی ایرانی همچون کیسه های هوشمندخانگی، کیسه های ضدباکتری، سپرهای اکسیژن، هیدروفیلها، مستربچهای ایزی پیل و آنتی فاگ، مستربچهای آنتی بلاک و کیسه های بسته بندی، پرداخت و در مورد محصولات آتی خود مانند جاذبهای گاز اتیلن و حاجبهای اشعه X، محصول نشاسته TPS در پلیمر، بعنوان اولین شرکت تولیدکننده بسته بندی فعال و وظیفه دار، نیز توضیحات مبسوطی ارائه داد.

مدیرعامل شرکت بسپار پیشرفته شریف، در حالی که از خارج کشور، در برنامه تریبون نانو و صنعت حضور یافته بود، درباره فرصتهای صادراتی، به فرصت صادرات مستربچهای آنتی فاگ و آنتی بلاک این شرکت به کشور ترکیه، صادرات کامپاند نشاسته به کشورگرجستان، صادرات مستربچ هیدروفیل به روسیه و ترکیه و صادرات بسته بندی فعال به آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، هندوستان، کنیا و مالزی اشاره کرد.

در ارائه سوم، مهندس محمد فرهادیه، مدیر بازرگانی بین الملل شرکت آریا پلیمر پیشگام، پیرامون افزودنی های نانو در مواد پلیمری و پلاستیکی و سازگارکننده های مالئیکه، به ارائه توضیحات پرداخت.

از جمله محورهای ارائه مهندس فرهادیه، بیان توضیحاتی پیرامون سازگارکننده های مالئیکه، چسبهای بین لایه ای مالئیکه، مستربچهای افزودنی،  و نانوافزودنی های پلیمری که بطور خاص در این ارائه مطرح شد. این محصولات صنعتی مبتنی بر فناوری نانو ساخت داخل بوده و در صنایع گوناگون و بطور ویژه در صنایع خودرو، ساختمان و نساجی و بسته بندی کاربرد دارد.

مدیر بازرگانی بین الملل شرکت آریا پلیمر پیشگام، به‌عنوان اولین محصول به محصول Aria Nano 5600  اشاره کرد. به گفته وی، این محصول نانویی، یک نانوافزودنی بهبود دهنده مقاومت به خط و خراش به ویژه در قطعات داخلی خودرو است که در معرض فشار و خراش بوده،و بعنوان جایگزین سیلوکسان های ضدخراش، از مزایای پخش بهتر فیلر و یکدستی مستربچ تولیدی، کاهش عمق خراش با قیمت بسیار کمتر برخوردارند. مهندس فرهادیه، رقبای خارجی مطرح این محصول ایرانی را شرکت ایونیک دارنده تیگومر 100، محصول HMB-0221 شرکت دؤ و نیز محصول SR100  شرکت ب.آ.اس.اف از مشهورترین سیلوکسانهای ضدخراش دانست و تصریح کرد که Aria Nano 5600  مزایای بهتری نسبت به رقبای مطرح خارجی نامبرده داشته و در عین حال از قیمت مقرون بصرفه ای نیز برخودارند و باعث افزایش مقاومت به ضربه و خراش و دلتا ال بهتر در محصول تولیدی می‌شوند.

مهندس فرهادیه، در ادامه توضیحات خود به معرفی محصول Ara Add1213، پرداخت که در صنعت ساختمان، و لوله های ساختمانی محصول نانوافزودنی بهبود دهنده مقاومت به ضربه در لوله های PVC و UPVC کاربرد دارند. محصول Ara Add1213، جایگزینی کامل با CPE و PPA داشته و زنحیره های بلندتر نسبت به CPE دارد و پخت بهتر با درصد مصرف کمتر دارد.

محصول دیگری که فرهادیه معرفی کرد، نانوافزودنی پایدار کننده ابعادی Aria Add 2451، نام داشت که برای جلوگیری از پارگی و بطور ویژه برای تولید کیسه های PP استفاده می‌شود و باعث جلوگیری از پارگی و کشیدگی در دنیرهای پایین، بهبود خواص فیزیکی در دنیرهای پایین و افزایش سرعت فرآیند و تولید می‌شود. به گفته وی با این محصول، تقریبا همه ویژگی‌های فیلرهای معدنی را داریم اما خواص فیزیکی را کاهش نمیدهیم و کشسانی آنرا افزایش می دهیم ضمن اینکه افزایش سرعت فرآیند تولید را خواهیم داشت که این مهم موجب توجیه اقتصادی و تیراژ بالا خواهد شد.

مدیر بازرگانی بین الملل شرکت آریا پلیمر پیشگام، در ادامه به معرفی سازگارکننده های مالئیکه پرداخت و با توضیح اینکه سازگارکننده های مالئیکه بعنوان یک عامل واسط یا coupling agent یا compatibilizer در کامپاندهای پلیمری مانند کامپاندهای پلیمری PP، مطرحند، اظهار داشت که تفاوت انرژی سطحی در مواد پایه با حلقه ای که فیلرهای نانویی، تولیدکنندگان نانوکامپوزیتهای پلیمری را ناگزیر به استفاده از سازگارکننده های مالئیکه می‌کند که بطور ویژه در نانوکامپوزیتهای بر پایه PP یا PE، محصولات شرکت آریا پلیمر پیشگام، نقش آفرینی می‌کنند و موجب سازگاری پایه پلیمری با فیلرهای نانویی در نانوکامپوزیتهای پلیمری، پخش بهتر فیلر و یکدستی مستربچ تولیدی و بهبود کیفیت محصول نهایی می شوند. وی در این باره به محصولات مشابه خارجی در جهان ماننداکسلور1020 و 1040 شرکت اگزونوموبیل، و برندهای آرکما و لوشان اشاره کرد و در بیان برتری محصولات شرکت آریا پلیمر پیشگام در این حوزه، تصریح نمود که این محصولات، ضمن برتری و تمایز در بحث قیمت کمتر و رقابت در بازار داخلی، کاملا مشابه با سبد شرکتهای نامبرده خارجی، بوده و از کیفیت قابل رقابت خصوصا در شرایط و فرصت مناسب تحریم، با قیمت های مقرون بصرفه و برخوردارند.

مهندس فرهادیه، در بیان فرصتهای همکاری، در دو بخش بازار داخلی و بازار خارجی پرداخت و در بخش بازار داخلی، به پشتیبانی فنی، تولید مستربچهای نانویی، نمایندگی فروش، نمایندگی توزیع و در بخش بازار خارجی به انتقال دانش فنی، راه اندازی خط تولید، نمایندگی فروش و نمایندگی توزیع اشاره کرد.

در بخش چهارم ارائه ها، مهندس مهدی جمشیدیان، مدیر تحقیق و توسعه شرکت پویا پلیمر تهران، با موضوع تاثیر نانوکربنات کلسیم بر خواص مکانیکی و نوری فیلم های پلی اتیلن، به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس جمشیدیان، اظهار داشت که شرکت پویا پلیمر تهران، ضمن تأمین بخش عمده ای از نیاز شرکتهای معتبر مصرف کننده داخلی، بالغ بر 30 درصداز محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی، آلمان، روسیه، اکراین، ازبکستان، گرجستان، آدربایجان، سوئیس، کانادا، ترکیه، عراق، پاکستان و تمامی کشورهای آسیای میانه و قفقاز صادر می نماید.

وی با ذکر این نکته که ظرفیت اسمی سالیانه شرکت پویاپلیمر تهران و تابعه بالغ بر یکصد و بیست هزارتن است، تمرکز فعالیت این شرکت را در زمینه تولید انواع آمیزه های پلیمری و کامپاندهایمهندسی مورد مصرف در صنایع پلیمری معرفی نمود.

مهندس جمشیدیان، یکی از پرکاربردترین فیلرهای صنعت پلاستیک، را کربنات کلسیم دانست که با دو روش رسوبی و آسیابی تولید میشود. وی با توجه به ویژگی‌های و خواص این ماده به اثرات بکارگیری آن، از جمله بالارفتن مدول ماده، و کاهش شرینکیج، ایجاد خاصیت آنتی بلاکی و سازگاری بیشتر با محیط زیست و طبیعت . همچنین بالا رفتن دمای نرمینگی ماده اشاره کرد که باعث افزایش سرعت تولید میشود.

وی افزود که استفاده از نانوذرات موجب پخش و توزیع مناسب تر، فرآیند پذیری و رنگ مناسب در محصولات میشود. به گفته وی، استفاده از نانوذرات در صورت پخش و توزیع مناسب، کمترین تأثیر را در عبور امواج نوری داشته و از این رو شفافیت ماده پلیمری نسبت به حالتی که از مواد میکرونی استفاده می‌شود، بیشتر خواهد شد.

جمشیدیان در ادامه ضمن تشریح فرآیند تولید محصولات، و معرفی محصول تولیدی نانومقیاس شرکت پویا پلیمر تهران تحت عنوان ADFIL، به ارائه مستندات و توضیحات فنی و از جمله تصاویر میکروسکوپی، خواص نوری، خواص مکانیکی، پرداخت و تصریح نمودکه این محصول جهت استفاده در صنعت تولید فیلم دمشی و صنعت قالب گیری بادی تولید می‌شود.

در پنجمین بخش از ارائه های این روز، مهندس پگاه گوشه، مدیر تحقیق و توسعه شرکت پاکان پلاستکار، به بیان ارائه با موضوع کیسه‌های ضدباکتری بر پایه فناوری نانو، پرداخت.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت پاکان پلاستکار، در خصوص کیسه های ضدباکتری گفت : این کیسه ها از رشد میکروارگانیسم بروی مواد غذایی جلوگیری کرده و به همین دلیل فساد ماده غذایی به تأخیر افتاده و عمر مفید محصولات غذایی افزایش می‌یابد.

مهندس گوشه در ادامه به بیان ویژگی‌های کیسه ضدباکتری آیری پلاست، پرداخت و بهره گیری این محصول از فناوری نانو، زیست تخریب پذیر بودن، مقاومت به رشد کپک و باکتری مواد غذایی و نیز توانایی افزایش ماندگاری  محصولات غذایی را از مزایای این محصولات برشمرد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت پاکان پلاستکار، ضمن اشاره به توان علمی و فنی بکاررفته در تولید این محصولات، ویژگی حفظ طعم، حفظ عطر، حفظ بافت، ممانعت از رشدمیکروارگانیسم، حفظ تازگی، در این محصولات را یادآور شد.

به گفته مهندس گوشه، استفاده از پلی الفین ها بعنوان پلیمر پایه بعنوان منبع ارزان، استفاده از مواد افزودنی جهت افزایش خواص مکانیکی کیسه های ضدباکتری، استفاده از مواد افزودنی جهت کنترل عبور آب و اکسیژن و هماهنگی نقطه اثر نانومواد به همراه افزودنی زیست تخریب پذیریکی از نقاط قوت محصول محسوب می‌شود.

وی ضمن تشریح نحوه برهم‌کنش سلولی و نانوذرات مدرن و ویژگی‌های زیست تخریب پذیری آن، به توضیح روش‌های قدیمی نابودی میکروارگانیسم ها توسط نانوذرات فلزی و معایب آن پرداخت.

معرفی افتخارات و توانمندیها، فرصتهای همکاری تحقیقاتی از دیگر بخشهایی بود که مهندس گوشه به بیان آن پرداخت و اظهار داشت که مجموعه پاکان پلاستکار، در کنار تولیدات سبدخانگی اعم از کیسه های فریزر، زباله، سفره های یکبار مصرف، و مانند آن ، همچنین تولیدکننده کله بطریها و دربهای مجموعه سافتلن، اوه، گلرنگ، هوم پلاس، درب و بطری روغن موتور هیوندای، درب و بطریهای سس کیمبال و مانند آن نیز می باشد.

وی پیشنهاد جالب توجهی نیز در جهت کاهش زنجیره انتقال ویروس کویید 19 ارائه داد و اعلام داشت که مجموعه بزرگ پاکان پلاستکار با تولید کیسه های ضدباکتری، درصدد است تا نیاز به خرید مداوم و روزانه مواد غذایی را به‌دلیل کاهش حفظ تازگی، طعم و کیفیت به حداقل رسانده تا میزان مراجعه به بازارها جهت تأمین مواد غذایی به حداقل برسد و زنجیزه انتقال ویروس کویید 19 تا حد موثری قطع گردد. چرا که با استفاده  از کیسه های نانویی ضدباکتری، می‌توان حجم بیشتری از مواد غذایی را ذخیره نمود و نگران کاهش کیفیت و یا تخریب مواد غذایی با رشد کپک و باکتریهای شایع مواد غذایی نبود.

در ارائه ششم بعنوان آخرین بخش صبحگاهی این روز، دکتر فرزانه طباطبائی، کارشناس ارشد واحد تحقیق و توسعه شرکت شمیم پلیمر کوثر، به بیان ارائه با موضوع نانو کامپوزیت های پلیمری پرداخت.

وی با توضیح اینکه این شرکت دانش بنیان تولیدکننده پلیمرهای مهندسی و تقویت شده است به استانداردهای بین‌المللی اخذ شده اشاره این شرکت کرد که محصولات آن در صنایع مختلفی همچون صنایع خودرویی، صنایع بسته بندی، لوازم خانگی، حمل و نقل، لوله و پروفیل و … کاربرد دارند.

دکتر طباطبائی، محصولات این شرکت را در سه دسته کلی و جامع تقسیم بندی کرد. دسته اول، محصولات عمومی این شرکت هستند که به روال معمول در حال تولیدند. دسته دوم، نانوبلندهایی هستند که اصلاح خواص شده‌اند و در آنها بهبود خواص مکانیکی، فیزیکی، حرارتی و مانند آن ایجاد شده است. دسته سوم نیز محصولات خاص و با ویژگی‌های جدید و متمایز هستند که بصورت متمرکز ویژگی خاصی را دربر دارند.

کارشناس ارشد واحد تحقیق و توسعه شرکت شمیم پلیمر کوثر، ضمن توضیح محصولات از جمله تقسیمات پنجگانه شمیم بلندها، به انواع کامپاندهای پلیمری اشاره کرد.وی توضیح داد که برخی کامپاندهای پلیمری این شرکت، توسط فیلرهای معدنی در پایه های معدنی مختلف استفاده شده‌اند، برخی کامپاندهای پلیمری دیگر، با الیاف شیشه و با خواص ضربه پذیری و حرارتی و استحکامی، برخی پلاستیک های چقرمه  بوده و برخی نیزسفتی بالایی دارند یا مشابه بلندهای پلیمری-الاستومری از سختیهای متفاوتی برخوردارند.

دکتر طباطبائی، در خصوص فرصتهای همکاری تحقیقاتی به توضیح قابلیت همکاری شرکت شمیم پلیمر کوثر با پروژه های مرتبط با صنعت و دانشگاه، آمادگی برای حمایتهای مالی و آزمایشگاهی از پروژه های دانشجویی متناسب با فعالیت شرکت و همچنین تعامل با شرکتهای تولیدکننده برای جایگزینی گریدهای وارداتی از طریق مهندسی معکوس پرداخت.

در قسمت پایانی این ارائه، برای بخش پرسش و پاسخ، آقای دکتر حنیفی، معاونت فنی تحقیق و توسعه شرکت شمیم پلیمر بعنوان متخصصی که سالها در بخش آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند و تسلط کاملی به مباحث فنی و تخصصی دارند به پاسخگویی به سوالات پرداخت.

در بخش ارائه‌های موضوعی این روز، و در نوبت بعدازظهر، با محوریت معرفی توانمندیهای صنعتی در حوزه صنایع رنگ و رزین، در ابتدا مهندس نوید کاوسی مقدم، معاون فنی و تحقیق و توسعه شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان، با موضوع رنگهای پودری الکترواستاتیک،کاربرد و مزایا، به بیان توضیحات پرداخت.

محورهای ارائه مهندس کاوسی مقدم، شامل بیان تاریخچه رنگهای الکتروستاتیک، پروسه تولید و اعمال رنگهای پودری، مزایای استفاده از رنگهای پودری، انواع رنگهای پودری و دسته بندی کیفی، پوشش‌های پودری نانو، رنگهای پودری اپوکسی پلی استر، پوشش پودری پلی استر، رنگهای پودری اپوکسی، پوشش‌های پودری FBE (FUSION BONDED EPOXY)، نمونه های عملیاتی تست رنگ پودری، توانمدیها و نوآوریها در حوزه پوشش‌های تخصصی رنگهای الکتروستاتیک، راههای فروش و دسترسی به محصولات شرکت فام گستر ماهان، توانمدیهای صنعتی و افتخارات، محصولات و فرصتهای صادرات، حضور در نمایشگاهها و رسانه های تصویری و تولید محتوا بود.

مهندس کاوسی مقدم، در بخشی از ارائه خود به توضیح اخذ گواهی نانومقیاس این شرکت مبنی بر رنگ پودری الکتروستاتیک مقاوم در برابر خوردگی پرداخت.

معاون فنی و تحقیق و توسعه شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان،مزایای استفاده از رنگهای پودری را شامل کارایی، مقرون بصرفه بودن، سازگاری با محیط زیست، براقیت و زیبایی و تنوع قلمداد کرد.

 

در بخش بعد، دکتر ایمان علی بخشی، مدیرعامل شرکت اطلس پوشش محافظ، با موضوع نانو پوشش های آلی محافظ سطوح به ارائه مطالب پیرامون معرفی توانمدیهای صنعتی و محصولات صنعتی این شرکت پرداخت.

دکتر علی بخشی، پس از معرفی شرکت، به توضیح دلایل اهمیت پوشش‌های آلی، انواع تقسیم بندی پوشش‌های کاربردی، سامانه های پوششی، و سپس معرفی محصولات شرکت اطلس پوشش محافظ، پرداخت.

وی به محصول لاک حاوی جزء نانومتری با خواص حفاظت از زیرلایه ها در برابر اشعه UV، اشاره کرد که مناسب جهت استفاده برای پنلهای پلیمری مانند دیوارپوشهای PVC و با کاربرد نمای ساختمان و نیز مناسب جهت سطوح چوب و پلی وود،هستند.

محصول دیگری که مدیرعامل شرکت اطلس پوشش محافظ، معرفی کرد عبارت بود از لاک حاوی چزء نانومتری با خواص ضدباکتری که برای استفاده در پنلهای پلاستیکی مانند دیوارپوشهای PVC و مناسب جهت کاربردهای بیمارستانی، اداری و منازل بکار می‌روند.

پوشش تک جزئی حاوی جزء نانومتری جهت بهبود خواص مقاومت در برابر خوردگی و UV زیرلایه های فولادی گالوانیزه ای سرد (نانوزینکا) محصول دیگری بود که برای دکلها و پستهای انتقال نفت، زیرآیندهای فولادی تجهیزات صنعتی، تأسیسات و سکوهای نفتی موجود در دریا، پمپهای کف کش انتقال آب غوطه ور در چاههای آّب، تأسیسات، تجهیزات و مخازن نفت و گاز، پوشش خارجی لوله های انتقال نفت، گاز و آب کاربرد دارند.

دکتر علی بخشی، در بررسی بازار این محصول، با طرح این پرسش که آیا این محصول مشابه خارجی نیز دارد، به رقیب خارجی زینکا متال بلژیک اشاره کرد و کیفیت  محصول شرکت اطلس پوشش محافظ، را قابل رقابت با این برند و نمونه های مشابه خارجی دانست  و از آمادگی این محصول در شرایط فعلی برای ورود به بازار خبر داد.

وی چسبندگی مناسب به سطح، مقاومت جوی در برابر رطوبت و اشعه ماوراء بنفش، ساز و کار بازدارندگی متفاوت با پوشش گالوانیزه و طول عمر زیاد را از جمله این ویژگیها دانست.

نانورنگدانه ضدخوردگی هیدروکسید لایه ای مضاعف (LDH)، رنگ وایت برد، پوشش نانوکامپوزیتی آسان تمیز و آبگریز، پوشش ضدحریق، محصولات دیگری بود که مدیرعامل شرکت اطلس پوشش محافظ، در بخش پایانی ارائه خود به آنها اشاره کرد.

در بخش پایانی، سرکار خانم پروین قدس، مدیر عامل شرکت رنگ کیمیای قم، با موضوع نانوپوشش های مقاوم در برابر خوردگی به ارائه مطالب پرداخت.

مدیر عامل شرکت رنگ کیمیای قم و عضو هیئت علمی و مدیریتی تعاونی تولیدکنندگان رنگ و رزین تهران، ضمن معرفی این شرکت، بعنوان تولیدکننده انواع رنگ، رزین، رنگهای نانو و تینر و موفقیت آن در کسب عنوان نمونه استان قم در زمینه تولید استاندارد و با کیفیت شده، به معرفی محصولات شرکت رنگ کیمیای قم شامل رنگهای صنعتی، ساختمانی، روغنی، پلاستیک، دریایی، ترافیکی، سوله، ضدزنگ، پوشش‌های نانو پرداخت. کسب عنوان کارآفرین برتر صنعت و معدن، پیشکسوت نمونه صنعتی استان قم، تولیدکننده نمونه در زمینه تولید استاندارد و باکیفیت، از دیگر موفقیتهای مطرح است.

خانم قدس، بانوی کارآفرین نمونه در بخش صنعت، ضمن برشمردن تنوع محصولات تولیدی شرکت کیمیای قم، به ارائه مطالبی پیرامون انواع رنگهای ساختمانی و رزینها، رزینهای آلکیدی و انواع آن، کاربردهای چندمنظوره نانوپوششها، برخی خواص چندگانه نانوپوششها، فتوکاتالیستها و انواع و خواص آن، پرداخت. وی همچنین نمونه هایی ازکاربرد نانوذرات در افزایش مقاومت بخوردگی، پوشش‌های اپوکسی، پوشش‌های نانوذرات دی اکسید تیتانیوم با خواص خودتمیزشوندگی، را برشمرد و نانوپوششهای ضدخوردگی، مزایای نانوضدزنگ کیمیای قم را تشریح نمود.

در پایان این ارائه، خانم قدس و دکتر ابراهیم بیگدلی، استاد دانشگاه و مدیر شرکت تولید رنگ کیمیای قم، که مؤلف کتابها و مقالات فراوان علمی در حوزه صنایع شیمیایی، پلیمر، رنگ، شیمی رنگ بودند به سوالات حضار پاسخ دادند.

در پایان هر یک از ارائه های تریبون نانو و صنعت، حاضران برخط، به بیان پرسش های خود از فناور و مسئول ارائه دهنده وبینار پرداختند. این کار از طریق سامانه ارسال برخط پیامها در وبینار،  و نیز از طریق شماره های تماس اعلام شده در پایان هر ارائه شرکت،و همچنین از طریق راههای ارتباطی بخش ترویج صنعتی، صورت گرفت.

شایان ذکر است که «تریبون نانو و صنعت» با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی و بعنوان جایگزین عدم برگزاری نمایشگاه نانودر پاییز امسال، برگزار شد. این رویداد وبیناری، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، و با هدف معرفی توانمندی های فناوری نانو ایران در حوزه های مختلف صنعتی به شرکت ها، سازمان ها، جامعه صنعتی کشور و عموم علاقمندان و فعالان این حوزه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، همکاری شرکت های فناوری نانو و ارائه مدیران، کارشناسان، محققان و فناوران فعال در این حوزه، طبق برنامه زمانبندی شده، در هفته پایانی آبان ماه سال جاری، به صورت آنلاین برگزار شد.