خلاصه‌ای از ارائه شرکت پیشگامان نانوحباب فردانگر در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

ششمین روز تریبون ملی نانو و صنعت، با محوریت تولیدات نانوفناورانه و سرمایه‌گذاری‌های خطر‌پذیر، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر سید عبدالکریم پیمبرپور مدیرعامل شرکت پیشگامان نانوحباب فردانگر، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید و کاربردهای مختلف دستگاه های نانوحباب ساز در صنایع مختلف به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر پیمبرپور در ابتدا به معرفی شرکت پیشگامان نانو حباب فردانگر پرداخت و گفت: «این شرکت با حمایت شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر ثبت گردید.

این شرکت در ابتدا با موفقیت اولین آزمایشات میدانی را بر روی انواع اقلام صیفی جات هیدروپونیک انجام داد و در ادامه با توجه به اینکه دستگاه اولیه قیمت بسیار بالایی داشت، ۴ نمونه دستگاه نسل‌های بعدی را توسعه داد و قیمت دستگاه به یک دهم قیمت اولیه رسید.

این شرکت با این انگیزه که نانو حباب در بسیاری از صنایع و کاربردهای صنعتی می‌تواند تحول آفرین باشد به شناخت این زمینه‌های صنعتی و بکاربردن نانو حباب در آن‎ها و گسترش نانو حباب روی آورد.»

دکتر پیمبرپور سپس به معرفی فنی دستگاه اکسی پلاس که گواهینامه ارتباط با نانو را نیز دریافت کرده است و تولید این شرکت می‌باشد پرداخت و افزود: «از ویژگی‎های این دستگاه به ظرفیت تولید ۱ تا ۱۰۰۰ متر مکعب بر ساعت و افزایش اکسیژن محلول تا ۵۰ پی پی ام و توان مصرفی ۷۵۰ وات بر متر مکعب و مجهز به کنترل اتوماتیک می‎توان اشاره کرد.

همچنین از ویژگی‌های خاص نانو حباب گازی می‌توان به قطر کمتر از ۱۰۰ نانومتر، غیر قابل رویت بودن با چشم، باقی ماندن تا چند روز در آب، انحلال ۵۰۰ درصد بیشتر در آب، دارای بار سطحی زتای منفی، تولید هیدروکسیل و حرکت براونی اشاره نمود.»

وی در ادامه انواع روش‌های تولید نانو حباب شامل روش غشای نانویی، روش اولتراسونیک و روش هیدرودینامیکی را شرح و مزایا و معایب هر کدام را بیان کرد.

سپس به ویژگی‌ها و تمایزهای محصول با محصولات مشابه یعنی نانو حباب اکسیژن با هوادهی سنتی اشاره شد.

کاربردهای مختلف نانوحباب بخش دیگری از صحبت‌های آقای پیامبرپور بود: «این کاربردها در بخش کشاورزی شامل افزایش رشد، باردهی و مقاومت گیاهان، در بخش شیلات شامل افزایش تراکم و کاهش تلفات و سبب گند زدایی، اکسیداسیون، تصفیه آب و پساب در پتروشیمی، معدن و تمام فرایندهای گاز-مایع است.»

در ادامه به سوابق اجرایی این شرکت در زمینه کاربرد نانو حباب در بخش های فوق و در طرح های تحقیقاتی مشترک اشاره شد.


گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد